• Bbeckis

    Bf augusti 2017

    Hejsan:)
    Vet att ni har haft denna tråd ett tag, men kul att få höra lite från andra i samma situation:)

    Jag är beräknad 25/8 och det är mitt tredje barn. Dock har jag två tonåringar på 13 och 15, så har verkligen glömt av hur det ska gå till:)
    Har legat inne på förlossning i en vecka, V.32 då lilleman ville ut lite tidigare, men de stoppade upp det med hjälp av dropp. Är nu hemma men tar jag det inte lugnt kommer sammandragningar med en gång...så dagarna går lite extra långsamt. Därför hade det varit lite skönt att få höra lite från er andra som också ska ha snart:)

  • Bbeckis
    Vet hur det känns skrev 2017-07-19 18:58:27 följande:
    Då kanske bebis kommer snart. Vilken vecka är du i nu? Försök vila och ta hand om dig. Bebis är ju endå rätt stor så det är ju ingen större fara att födas nu även om det bästa är att den stannar några veckor till
    Jag är nu i vecka 34+4, var hos min bm idag och hon var rätt lugn och sa att om jag tar det lite extra lugnt veckan ut, sen är det ingen fara om bebis kommer.
    Kände att jag blev lite uppskrämd på förlossningen då läkaren sa att hon trodde att jag skulle få inom en vecka, och fick gå på besök på Neo, och tänka över att åka till ett annat BB, då det är snabbare väg. Prematurförlossning plus att jag är omföderska skulle kunna innebära en väldig snabb förlossning....men börjar släppa den tanken nu. Har en livlig krabat inne i magen och han kommer väl när han är redo:)
    Dock vet jag inte om man fixar att gå runt med dessa sammandragningar i flera veckor till....men det ingår väl i graviditeten:)

    Hur mår du?
  • Bbeckis
    Lottis skrev 2017-07-19 21:14:00 följande:

    Här är jag , v 38, 15 dagar kvar till bf.

    Min andra graviditet. Är 27 år :) denna graviditeten är precis likadan som förra. Jag har inte speciellt mycket komplikationer och mår väldigt bra. Det ända jag tycker är jobbigt är att jag har ont i ländryggen men försöker hålla mig positiv eftersom det går över när bebis är ute :)


    Hej:)
    Vad skönt att du mår bra!!
    Då är det inte så långt kvar, spännande:)
    Känner du dig lugn inför förlossningen?
  • Bbeckis
    Erla skrev 2017-07-19 21:28:30 följande:

    Här är jag i vecka 35+2 ^^ känner mig relativt smidig fortfarande, men får ganska ofta sammandragningar och bebisen trycker så mycket neråt så det känns som hen ska krafsa sig ut ibland :'D Har idag haft som kraftig mensvärk två gånger och bebisen har varit extra livlig. Min mamma är helt säker på att jag kommer föda för tidigt och har lite panik för att jag inte packat bb-väskan än :P


    Hej:)
    Har gått med kraftig mensvärk och sammandragningar nu i ca 4 veckor:(
    Innan var det skönt att han ville stanna kvar inne i magen då varje dag är bra...men nu börjar det bli tröttsamt!

    Hoppas det är på G snart då för dig! Nu är det ju relativt lugnt att föda när du passerat V 35:)
  • Bbeckis
    Erla skrev 2017-07-20 09:45:24 följande:
    Ja, jag har förstått att värken inte automatiskt innebär förlossning inom kort :) så jag själv är inte så orolig att bebisen ska vilja ut snart.

    Usch, jag förstår! Det är en ganska jobbig värk på något vis märkte jag. När är du beräknad? ^^
    Har två killar födda 02 och 04, och med dem hade jag inga känningar överhuvudtaget, sa då att jag skulle kunna vara gravid jämt.....så känner jag inte riktigt med denna graviditet, haha!

    Jag är beräknad 25/8:)
    Om du är 35+ 2, borde du vara beräknad någon vecka innan, eller?:)
  • Bbeckis
    Misscaswell skrev 2017-07-20 09:51:37 följande:

    Pysslar ni med huskurer och sånt inför förlossningen? Mina hembarnmorskor rekommenderade väldigt ivrigt att jag ska börja stoppa i mig jättenattljusolja och hallonbladste, och gärna dadlar, för att liksom förbereda kroppen. Jag är lite skeptisk, men kan inte hitta info om att det skulle vara farligt så jag lyder dem :)


    Har hört om hallonbladste, men inte riktigt förstått vad det fyller för någon funktion?? Förbereda kroppen inför förlossning, så man har lite extra energi?? Eller så det ska sätta ingång?? Har du fått någon förklaring till vad det är bra för? Nyfiken:):)
  • Bbeckis
    Misscaswell skrev 2017-07-20 12:07:40 följande:
    Mina barnmorskor sa att det innehåller ett hormonliknande ämne som gör att det blir lättare för livmodern att dra ihop sig efteråt så att man blöder mindre. Om jag minns rätt. Jättenattljusolja skulle göra vävnaderna mjukare så öppningsarbetet går lättare under själva förlossningen. Så ingen igångsättningshjälp utan mer som doping :)
    Intressant:)
    Ja, du får väl testa verkar ju inte förlora något på det!
    Du hade väl barn sen tidigare, kanske kan jämföra om du märker någon skillnad:)
  • Bbeckis
    Erla skrev 2017-07-20 13:16:48 följande:
    Skönt ändå att du haft två riktigt bra graviditeter ändå :) hoppas jag får uppleva detsamma ^^

    Ja, är beräknad den 19/8 :)
    Ja, det hoppas vi att du får:)
    Är det ditt första?
  • Bbeckis
    heffaklumpen89 skrev 2017-08-02 18:02:23 följande:

    Halloj allihop! Här sitter jag på BB men en liten plutt i famnen <3

    Fl var fruktansvärt jobbig! Mycket värre än min första men tog inte längre tid. Kl 21 blev vi inskriva men undersökning gjordes inte för än kl 22. Tappen var då inte mogen men börjat öppna sig 1 cm. Mina värkar va extremt kraftiga och hade varit det i 2 timmar så det var rätt frustrerande att nästan inget hade hänt. Eftersom jag var så omogen fick jag klara mig med bara lustgas vilket inte hjälpte mycket och låg och grät mig igenom värkarna fram till 01 då fick jag äntligen ryggbedövning. 01:34 gjordes en ny undersökning och var då öppen helt. Hade inga krystvärkar/krystkänsla men kände lite av värkarna så försökte ta i då vilket gick utmärkt. 8 min senare 01:42 är han ute.

    Liten pojk på 2832 g och 47 cm <3


    Stort grattis:)
    Skönt att ni mår bra!!
  • Bbeckis
    Äntligen92 skrev 2017-08-03 10:03:39 följande:

    Hej alla!

    Den 1 augusti kl 03:09 kom våran lilla pojke <3

    3600g och 50cm stor.

    Vi är hemma nu och bara njuter, att man kan älska någon så mycket och att man kan vara så lycklig! <3


    Stort grattis!:)
  • Bbeckis
    Lottis skrev 2017-08-08 10:50:44 följande:

    Nu är jag bf+5 ... börjar kännas hopplöst! Enligt RUL hade jag bf 3 augusti och enligt UL i vecka 12 hade jag 7 augusti ... jag utgår nog från 7 augusti nu ;) haha mental bättre ^^

    Men jag väntar på ett samtal från BM jag vill kolla att bebis mår bra ... börjar nojja .... jag vill även fråga om en hinnsvepning, hoppas det är möjligt.

    Jag har under flera dagar inte fått någon sömn pga smärtor i ländrygg och en allmänt konstig känsla i kroppen. Jag ringde till förlossningen för att fråga vad jag ska göra , jag måste få sova. Kvinnan jag pratade med frågade när jag hade nästa träff med BM och det är på måndag den 14 augusti, alltså 11 dagar efter bf... hon tyckte det va jättekonstigt att jag inte har en träff tidigare än så eftersom då är jag mer eller mindre redo för att bli igångstartad (16 augusti är jag i 42+0). Jag hade min senaste träff med bf den 31 juli.. det är alltså 2 veckor emellan träffarna nu när jag är så långt gången. Jag borde enligt förlossningen ha en träff denna veckan också så att det blir 1 gång i veckan nu när man är fullgången...

    hur har ni andra haft det?


    Hej:)
    Kan inte svara på hur andra/jag haft det, men har, är i V 37+3 nu. Var hos BM igår, och har en ny tid om 2 veckor, då borde jag vara i 39+ 2:)
    Men sen är jag även bokad veckan därpå då jag är BF+5...(9 dagar mellan besöken)...så något tätare kontroll än tidigare 14 dagar som varit den sista månaden:)
  • Bbeckis

    Stort grattis till er alla som fått era bebisar!
    Igår var det min tur:)
    Efter att mentalt varit förbered varje dag sedan V. 33 då lilleman var på väg ut första gången, kändes det som jag gått på övertid ändå, fast jag var beräknad 25/8. Med tanke på vikten, 3980g tror jag han var färdigbakad nu:)

    Vattnet gick klockan 4.00, fick samtidigt starka värkar med en gång. Åkte hemifrån 5.00, var på BB 5.40 och 8.30 var han ute. Förlossningen gick bra. Konstigt att man nästan redan med en gång glömmer av hur det var. Upplevde smärtan lika jobbig som med mina 2 andra, dock var ju lustgasen min räddning. Vet inte hur man klarar sig utan den:)
    Nu ligger vi i våran lilla bubbla och njuter!

    Hoppas ni som fortfarande väntar får uppleva detta snart:)

  • Bbeckis
    Heineken86 skrev 2017-08-10 12:08:18 följande:
    Grattis till dig! Låter onekligen som att han var färdigbakad. :)

    Vad bra att lustgasen hjälpte dig så mycket. Jag har inte fått nån effekt alls av den på mina förlossningar, men hoppas att den hjälper den här gången.
    Har du haft någonting annat till hjälp??
    Eller har du kört helt "naturligt"?
  • Bbeckis
    Misscaswell skrev 2017-08-10 11:41:00 följande:

    Jättemycket grattis, Bbeckis! Och lillajag10, det låter ju verkligen som om något är på g :) Spännande!

    Här händer det inte mer än vanligt. Var på tul för en stund sen, och allt ser perfekt ut. En liten, ful del av mig hoppades nog att något skulle ha varit lite off - inget allvarligt, men precis så de har anledning att säga att oj, vi tar och sätter igång dig idag. Jag vill ju inte det egentligen! Jag vill ha en lugn, fin förlossning i min och bebisens takt. Men nu har bebisen spjärnat och bökat så mycket att jag känner mig helt öm i hela bålen och det SKULLE vara skönt att inte vara gravid så länge till.
    *dricker halvlitersmugg med hallonbladste*


    Den där väntan är ju fruktansvärd jobbig:(
    Det ända positiva är ju att man vet att det tar slut någon gång:)
    Jag gick ju med sammandragningar och mensvärk i nästan 8 veckor ...så när vattnet gick blev jag överlycklig, för då visste jag att inom kort var det dax:)
    Med mina andra 2 graviditeter hade jag inte ett ENDA symtom förens det är var dags.

    Hoppas det är på G för dig nu då!:)
  • Bbeckis
    Heineken86 skrev 2017-08-10 18:35:01 följande:
    Nej jag har tyvärr inte haft nån annan smärtlindring. Det har inte hunnits med. Båda mina tidigare förlossningar har gått väldigt fort. De har varit väldigt bra på "pappret" men helt fruktansvärda upplevelser rent smärtmässigt. Hoppas klart att den här gången ska bli annorlunda, men tvivlar på det. Roligt iaf att läsa om er som får bra hjälp av lustgasen, eller inte upplever smärtan som så farlig. Det ger ju lite hopp. :)
    Man kan ju hoppas att du får uppleva en "lättare" förlossning denna gång och att du hinner få vara med och bestämma hur du önskar:)
    Testade även att sitta på en stor medecinboll el yoganoll, vad den nu kallas. Upplevde den som ganska behaglig att sitta på under värkarna....om man inte testat det, kan det vara något:)
  • Bbeckis
    lillajag10 skrev 2017-08-11 10:42:24 följande:

    Hej tjejer! I natt 23.54 kom vår lille grabb <3 förlossningen gick snabbt och smidigt. Men de som har varit med om snabba förlossningar vet ju också att de är ganska smärtsamma ;) Öppnade mig från 3 cm till krystvärkar på ca 2 timmar. Men vi är så nu klinga över att ha honom här nu. Älskade älskade lille pojk!

    Lycka till nu tjejer! Tänker på er <3


    Grattis!!:)
  • Bbeckis
    Heineken86 skrev 2017-08-15 17:31:58 följande:

    Nu har även vår tjej tittat ut. Helt annan förlossning än de två första. Tog mycket längre tid och inte liks mkt action som de två första. Fick till och med lustgasen att funka tack vare att jag hade pauser mellan värkarna. När hon väl skulle ut gick det fort, och bra. Min upplevelse är ändå att föda barn är fruktansvärt, men det här var min sista gång som tur är. Nu är vi nöjda!


    Stort grattis!!
    Vad skönt att du ändå upplevde denna förlossning "lättare"( fel ord :))
    Håller med dig att smärtan är fruktansvärd.....troligtvis därför man ofta glömmer av hur det faktiskt är. Annars hade det inte fötts så många barn kanske:) Men också troligtvis den häftigaste upplevelsen i livet.

    Blev inlagda på BB igen på efterkontrollen då lilleman har en släng av gulsot.
    Så kul att läsa hur det går för er alla:)
  • Bbeckis
    Erla skrev 2017-08-14 06:21:20 följande:

    En liten flicka tittade ut igår klockan 16:40 :)

    Allt gick snabbt och smidigt trots att vi fick åka till ett annat sjukhus, längre bort. 48 cm lång och 3255g och föddes ca 1 vecka för tidigt.

    Värkarna satte igång vid 10 på morgonen ungefär och när vi väl anlände till förlossningen vid 14:30 ca var jag helt öppen och hann bara med lustgas. Gjorde inte mycket nytta mer än att jag kände att jag hade något att fokusera på under värkarna så när jag väl fick börja krysta struntade jag i lustgasen också :P fick sy 4 stygn sammanlagt, men bara ytligt. 2 på insidan och två på utsidan.

    Nu är det bara amningen som ska komma igång och vänjas vid.


    Stort grattis!!:)
  • Bbeckis
    Misscaswell skrev 2017-08-27 21:03:56 följande:
    Jag är ju bara på dag 4, men idag efter att jag försökte göra lite försiktiga "hitta musklerna"-övningar (mage och knip) ändrade avslaget karaktär från typ sårvätska till mer rent blod i några timmar... Tänker att fysisk aktivitet kan göra att det rivs upp lite där inne, kanske?
    Hej:)
    Är inne på dag 19. Det kommer och går, när jag tror att det nästan har försvunnit kommer det tillbaka och blöder mer igen. Inte rikligt, klarar mig på trosskydd numera.
    Upplever också att jag blöder mer vid aktivitet, ex efter promenader. Men verkar KU normalt att blöda flera veckor efteråt.
    Kommer inte ihåg hur det var med mina andra barn heller. Nu man ångar att man inte skrev "dagbok" med de andra:)
  • Bbeckis
    Bbeckis skrev 2017-08-28 11:30:27 följande:
    Hej:)
    Är inne på dag 19. Det kommer och går, när jag tror att det nästan har försvunnit kommer det tillbaka och blöder mer igen. Inte rikligt, klarar mig på trosskydd numera.
    Upplever också att jag blöder mer vid aktivitet, ex efter promenader. Men verkar KU normalt att blöda flera veckor efteråt.
    Kommer inte ihåg hur det var med mina andra barn heller. Nu man ångar att man inte skrev "dagbok" med de andra:)
    Svara nog på fel inlägg:)
Svar på tråden Bf augusti 2017