• Modimi

    Gravid tvillingar BF jan 18

    Hej!

    Tänkte kolla om det finns någon som är gravid med tvillingar, som vill följas åt lite. Vi väntar två små stjärnor efter 4 års försök och fjärde IVF insättning.

    Det vore jätteroligt om någon i liknande situation vill följas.

  • Svar på tråden Gravid tvillingar BF jan 18
  • skånetös1984
    LFF skrev 2017-11-09 08:34:30 följande:

    Ja, eftersom du har DCDA (tvåäggs) så blir det färre ultraljud (tre extra om inget ofärutsätt händer) än de som har enäggs. 


    Jo men då la conejita oxå väntar en av varje så måste det ju oxå va 2 äggs. Så därför jag reagerade på att hon gjort 3 efter rul. :)
  • La Conejita
    skånetös1984 skrev 2017-11-11 13:14:14 följande:

    Jo men då la conejita oxå väntar en av varje så måste det ju oxå va 2 äggs. Så därför jag reagerade på att hon gjort 3 efter rul. :)


    Jag gjorde en flödesmätning i vecka 24. Vet inte varför, men det kan vara för att de klassat min graviditet som mycket högrisk pga att jag har flera riskfaktorer för havandeskapsförgiftning. Tror inte man brukar göra flödesmätning. Sen var det vanlig tillväxtmätnng i vecka 28 och eftersom de hade väldigt olika mängd fostervatten, den ena i nederkant och den andra i överkant, fick jag göra en extrakoll. Sen har jag två till i vecka 32 och 36. Förlossningsplaneringen blir redan vecka 32 (32+0), om tio dagar.
  • skånetös1984
    La Conejita skrev 2017-11-11 13:55:54 följande:
    Jag gjorde en flödesmätning i vecka 24. Vet inte varför, men det kan vara för att de klassat min graviditet som mycket högrisk pga att jag har flera riskfaktorer för havandeskapsförgiftning. Tror inte man brukar göra flödesmätning. Sen var det vanlig tillväxtmätnng i vecka 28 och eftersom de hade väldigt olika mängd fostervatten, den ena i nederkant och den andra i överkant, fick jag göra en extrakoll. Sen har jag två till i vecka 32 och 36. Förlossningsplaneringen blir redan vecka 32 (32+0), om tio dagar.
    aha då förstår jag. tråkigt att du har risk att få havandeskapsförgiftning. vad beror det på?

    ska du föda vaginalt eller med ks? jag har redan haft min förlossningsplanering då jag sagt jag vill göra planerat snitt. Blev igångsatt med sonen som slutade i akut snitt efter 36 timmar och jag orkar inte med en sån 50% chans förlossning igen. så då snittar jag hellre direkt. Min största mardröm hade varit att föda en tvilling vaginalt och sen få göra akut snitt på 2an. Hört det är ca 50 % att det blir så och då jag redan varit med om ett akut snitt så vill jag ej utsätta mig för det igen. Det va kaos och blev inte alls bra behandlad efteråt så är lite rädd för eftervården på akut snitt.

    Är du sjukskriven eller jobbar du fortfarande?
  • La Conejita

    Jo, den höga risken är för att jag är 42, snart 43, förstföderska, väntar tvillingar, gjort ivf med dubbeldonation och har bara en njure.

    Förstår dig, akutsnitt vill man inte göra. Mina ligger med huvudena neråt och jag vill föda vaginalt. Vilken vecka är du i nu?

    Jag jobbar fulltid men ska till doktorn imorgon och då fråga om deltidssjukskrivning. Du då?

  • skånetös1984
    La Conejita skrev 2017-11-13 18:56:38 följande:

    Jo, den höga risken är för att jag är 42, snart 43, förstföderska, väntar tvillingar, gjort ivf med dubbeldonation och har bara en njure.

    Förstår dig, akutsnitt vill man inte göra. Mina ligger med huvudena neråt och jag vill föda vaginalt. Vilken vecka är du i nu?

    Jag jobbar fulltid men ska till doktorn imorgon och då fråga om deltidssjukskrivning. Du då?


    aha då förstår jag. hoppas du slipper havandeskapsförgiftning.
    jag är i v 21.

    jag ska oxå till läkaren imorgon och diskutera sjukskrivning. Jag jobbar 4 dagar hemma och 1 dag på kontoret vilket fungerar helt ok men börjar få ont i fogarna, ryggen och axlarna och sitta i soffan o jobba. Problemet är att jag har svårt att ta mig till jobbet då det är en bit att gå. ringde försäkringskassan och frågade om man kunde få hjälp med skjuts istället för bli sjukskriven men då var man tydligen tvungen att va sjukskriven 100 % och isåfall byta ut den sjukskrivningen mot resorna. Men jag klarar ej va på kontoret en hel dag så tanken var att kunna åka in några dagar i veckan och sedan jobba hemma för jag vill ju inte vara 100% sjukskriven. tänkte kanske om jag skulle gå ner 25% i dec och sen jobba deltid i januari hemifrån. 
    Vad jobbar du med? Är du inte trött? Jag är sååå sjukt trött på eftermiddagarna och kvällarna. såhär va det absolut inte med min förra graviditet. då jobbade jag till slutet.
  • safi85

    Hej

    Vi har plusat o hoppas på att de är två där inne

    Har tvillingar sedan innan o följer dig gärna

    Hur mår du o Hur känns allt ?

  • La Conejita
    skånetös1984 skrev 2017-11-14 14:03:00 följande:

    aha då förstår jag. hoppas du slipper havandeskapsförgiftning.

    jag är i v 21.

    jag ska oxå till läkaren imorgon och diskutera sjukskrivning. Jag jobbar 4 dagar hemma och 1 dag på kontoret vilket fungerar helt ok men börjar få ont i fogarna, ryggen och axlarna och sitta i soffan o jobba. Problemet är att jag har svårt att ta mig till jobbet då det är en bit att gå. ringde försäkringskassan och frågade om man kunde få hjälp med skjuts istället för bli sjukskriven men då var man tydligen tvungen att va sjukskriven 100 % och isåfall byta ut den sjukskrivningen mot resorna. Men jag klarar ej va på kontoret en hel dag så tanken var att kunna åka in några dagar i veckan och sedan jobba hemma för jag vill ju inte vara 100% sjukskriven. tänkte kanske om jag skulle gå ner 25% i dec och sen jobba deltid i januari hemifrån. 

    Vad jobbar du med? Är du inte trött? Jag är sååå sjukt trött på eftermiddagarna och kvällarna. såhär va det absolut inte med min förra graviditet. då jobbade jag till slutet.


    Fy så jobbigt att ha så ont! Det har jag lyckligtvis inga stora besvär av. Det är klåda och en enorm trötthet som jag lider av. Ibland kliar det så jag nästan börjar gråta, när det är på olämpliga ställen och man är på jobbet t ex. Har som tur är inte hepatos, men det är då konstigt att det kliar så hemskt. Huden är superkänslig och kläder kliar det ofta av och t ex trosor kliar jättemycket. Kan inte ha trosskydd på mig för det kliar så.

    Vad jag jobbar med... Låt oss säga att jag jobbar på kontor på en myndighet. Det kräver koncentrationsförmåga. Vad gör du?
  • skånetös1984
    La Conejita skrev 2017-11-16 21:45:42 följande:
    Fy så jobbigt att ha så ont! Det har jag lyckligtvis inga stora besvär av. Det är klåda och en enorm trötthet som jag lider av. Ibland kliar det så jag nästan börjar gråta, när det är på olämpliga ställen och man är på jobbet t ex. Har som tur är inte hepatos, men det är då konstigt att det kliar så hemskt. Huden är superkänslig och kläder kliar det ofta av och t ex trosor kliar jättemycket. Kan inte ha trosskydd på mig för det kliar så.

    Vad jag jobbar med... Låt oss säga att jag jobbar på kontor på en myndighet. Det kräver koncentrationsförmåga. Vad gör du?
    åhh fy vad jobbigt med klåda. kliar vid troskanten på mig o mitt gamla kejsarsnittsärr. kan du inte få någon salva?

    jobbar oxå på kontor med admin/ekonomi. mitt problem är inte att orka jobba utan att vara på konotret där man rör sig mycket och att ta mig fram och tillbaka till jobbet då jag har så sjukt ont i fogarna. Men visst är man trött som satan och jag tror att jag kommer gå ner 25 % nu i december så jag kan vila 2 timmar på eftermiddagen innan sonen kommer hem och man behöver leka med honom och fixa med mat o så. 

    Tycker det e strongt av dig att fortfarande jobba heltid och vara på kontoret. ta hand om dig själv och tänk i första hand o på dig och twinsen.
  • skånetös1984
    safi85 skrev 2017-11-16 21:29:40 följande:

    Hej

    Vi har plusat o hoppas på att de är två där inne

    Har tvillingar sedan innan o följer dig gärna

    Hur mår du o Hur känns allt ?


    grattis till + =)

    Hur kommer det sig att ni tror det kan vara 2 om ni precis plussat? =)
  • La Conejita
    safi85 skrev 2017-11-16 21:29:40 följande:

    Hej

    Vi har plusat o hoppas på att de är två där inne

    Har tvillingar sedan innan o följer dig gärna

    Hur mår du o Hur känns allt ?


    Grattis Safi! Håller tummarna för att båda fäst.

    Menar du mig? Jag mår bra bortsett från utmattning och klåda.

    Skånetös, hur gick det hos doktorn? Jag blev sjukskriven halvtid i två veckor, sen får vi se.
  • skånetös1984
    La Conejita skrev 2017-11-17 16:11:00 följande:

    Grattis Safi! Håller tummarna för att båda fäst.

    Menar du mig? Jag mår bra bortsett från utmattning och klåda.

    Skånetös, hur gick det hos doktorn? Jag blev sjukskriven halvtid i två veckor, sen får vi se.


    Hon ville sjukskriva mig men jag sa att det går bra sålänge jag kan jobba hemma så myk som jag gör. Fick en sjukskrivning som jag bytte mot taxiresor till o från jobbet så jag kan åka in när det behövs. Konstigt att du bara fick halvtid i 2 veckor. Både min bm o läkare har tyckt jag borde sjukskriva mig iallafall på deltid men inget snack om 2 veckor då utan till typ v 30 o sen 100% sjukskrivning. De brukar väl inte rekommendera tvillingmammor att jobba längre än till v 30. O du borde väl vara där snart?

    Stå på dig om du inte orkar. Du o bebisarna är viktigast just nu!
  • La Conejita

    Det var jag som ville jobba deltid. Jag är i vecka 32. Det är sant att man brukar bli helt sjukskriven tidigare än så. Doktorn sa att hon skulle försöka ringa mig. Grejen är att man vet ju inte hur det känns efter de två veckorna. Kanske behöver jag vara helt sjukskriven då. Men jag hade föredragit att få en telefontid istället för att hon ska försöka ringa mig, det känns osäkert.

  • skånetös1984
    La Conejita skrev 2017-11-18 10:34:55 följande:

    Det var jag som ville jobba deltid. Jag är i vecka 32. Det är sant att man brukar bli helt sjukskriven tidigare än så. Doktorn sa att hon skulle försöka ringa mig. Grejen är att man vet ju inte hur det känns efter de två veckorna. Kanske behöver jag vara helt sjukskriven då. Men jag hade föredragit att få en telefontid istället för att hon ska försöka ringa mig, det känns osäkert.


    Hoppas du blir sjukskriven så du får vila.

    Hur va det för dig runt v 24, om du kommer ihåg med sparkar? Jag känner typ bara på ena sidan o har ingen aning om det är båda eller bara ett barn som sparkar. Är sjukt nojjig o orolig o de senaste 2 dagarna har jag inte känns alls lika myk som jag gjorde början av veckan. Har dock blivit sjuk med feber, hosta och halsont om det kan påverka?
  • skånetös1984
    andabe skrev 2017-11-27 22:39:18 följande:

    Jag delar med mig av lite tips och råd på min sida tvillingpappan.se Kolla gärna in och tveka inte att fråga, det kanske kan leda till ett nytt inlägg????


    Hej, jag vart inne o skummade igenom din blogg lite. Kul med en pappas input! :)

    Blev dock lite förfärad hur du beskriver första tiden hemma om hur ni matade 2 timmar o sen sov 2 timmar. Jag har ju ett barn till så finns inte en chans jag har tid att göra så som ni. Han behöver ju oxå få i sig mat, åka till förskolan och få uppmärksamhet.
  • andabe
    skånetös1984 skrev 2017-12-02 18:56:35 följande:
    Hej, jag vart inne o skummade igenom din blogg lite. Kul med en pappas input! :)

    Blev dock lite förfärad hur du beskriver första tiden hemma om hur ni matade 2 timmar o sen sov 2 timmar. Jag har ju ett barn till så finns inte en chans jag har tid att göra så som ni. Han behöver ju oxå få i sig mat, åka till förskolan och få uppmärksamhet.
    Ni hittar säkert rutiner för att få det att fungera. Man ska dock vara medveten om att det är väldigt tufft. Var inte rädda för att be vänner och familj om hjälp och stöttning, det gör vi fortfarande. (Vi har nu tvillingar på 2.5 år, samt en 4 månaders kille)
  • elisa88

    Hej!

    Vi väntar tvillingar till sommaren och vi har såklart massvis med funderingar :) har läst om att det finns bra Facebook-grupper man kan gå med i?

    Är det någon som vill tips mig/bjuda in mig så vore jag jättetacksam :)

  • skånetös1984
    elisa88 skrev 2018-01-07 22:53:44 följande:

    Hej!

    Vi väntar tvillingar till sommaren och vi har såklart massvis med funderingar :) har läst om att det finns bra Facebook-grupper man kan gå med i?

    Är det någon som vill tips mig/bjuda in mig så vore jag jättetacksam :)


    Grattis:)

    Jag är med i 2 grupper på fb. En som heter ?vi som har eller väntar tvillingar eller fler? och en som heter ?vi som väntar/har fått tvillingar med bf 2018?

    :)
Svar på tråden Gravid tvillingar BF jan 18