• Anonym (Känslig?)

    Snål fest eller överreagerar jag?

    På midsommardagen är vi bjudna på 30årsfest hos en av mina gamla barndomskompisar.

    På inbjudan står ungefär såhär;

    Välkomna på fest hos oss klockan 12.

    Vi kör lite knytis så var och en får ta med något men vi återkommer närmare med vad. (Vi fick potatis, läsk och prinskorv). På kvällen grillar vi och var och en tar med det som ska grillas.

    Er anmälningsavgift är 50:- som ni swishar till 07xxxxxxx.

    Istället för present, lägg gärna ett litet bidrag till julresan.

    Vi är ungefär 40 personer som är bjudna

    Det står naturligtvis mer i inbjudan men det är dessa tre rader jag funderar över.

    Kan man både ta betalt för en fest, önska sig pengar och även be gästerna ta med sig mat!? För mig känns det helt orimligt men jag kan ha fel. Vad tycker ni ?

  • Svar på tråden Snål fest eller överreagerar jag?
  • molly50
    Anonym (Känslig?) skrev 2017-06-20 20:31:37 följande:

    På midsommardagen är vi bjudna på 30årsfest hos en av mina gamla barndomskompisar.

    På inbjudan står ungefär såhär;

    Välkomna på fest hos oss klockan 12.

    Vi kör lite knytis så var och en får ta med något men vi återkommer närmare med vad. (Vi fick potatis, läsk och prinskorv). På kvällen grillar vi och var och en tar med det som ska grillas.

    Er anmälningsavgift är 50:- som ni swishar till 07xxxxxxx.

    Istället för present, lägg gärna ett litet bidrag till julresan.

    Vi är ungefär 40 personer som är bjudna

    Det står naturligtvis mer i inbjudan men det är dessa tre rader jag funderar över.

    Kan man både ta betalt för en fest, önska sig pengar och även be gästerna ta med sig mat!? För mig känns det helt orimligt men jag kan ha fel. Vad tycker ni ?


    Jag tycker att knytkalas överlag är ok.
    Men detta lät lite väl snålt.
    Har man inte råd att betala sitt kalas själv så bjuder man inte in så många.
    De vill att alla ska lägga 50 kr för den mat de ska ta med.
    Men hur hade de tänkt att det skulle räcka med 50 kr för den familj som måste göra 6 jordgubbstårtor t ex?
    Och utöver det vill de ha en anmälningsavgift och pengar till en resa i present?
    Jag hade nog,ärligt talat,övervägt att inte gå.
    Carpe Diem
  • silhuett

    Hade aldrig i livet ställt upp på att fixa mat till 40 pers - om det inte var min egen fest!
    Hallå, bra prinskorv är ju svindyrt, och färskpotatisen har ju inte blivit superbillig än heller. För att inte tala om jordgubbar.. På mitt Hemköp kostar de 79 kr kilot! Hur många kilon går det åt till 6 tårtor?!

    Förstår inte hur det kommer sig att de får sina gäster att ställa upp på denna deal? I så fall tänker jag att man får se bidraget av mat till festen som själva presenten till den som fyller år.

  • Anonym (Sigrid)
    molly50 skrev 2017-06-21 12:27:14 följande:

    Jag tycker att knytkalas överlag är ok.

    Men detta lät lite väl snålt.

    Har man inte råd att betala sitt kalas själv så bjuder man inte in så många.

    De vill att alla ska lägga 50 kr för den mat de ska ta med.

    Men hur hade de tänkt att det skulle räcka med 50 kr för den familj som måste göra 6 jordgubbstårtor t ex?

    Och utöver det vill de ha en anmälningsavgift och pengar till en resa i present?

    Jag hade nog,ärligt talat,övervägt att inte gå.


    Nej, 50kr var bara anmälningsavgiften, inte för hur mycket maten gästerna skulle ta med fick kosta. Anmälningsavgiften ska ju sedan gå till det som värdparet ska bidra med till knytkalaset, så att dom slipper lägga ut några egna pengar.
  • Anonym (Johanna)
    molly50 skrev 2017-06-21 12:27:14 följande:

    Jag tycker att knytkalas överlag är ok.

    Men detta lät lite väl snålt.

    Har man inte råd att betala sitt kalas själv så bjuder man inte in så många.

    De vill att alla ska lägga 50 kr för den mat de ska ta med.

    Men hur hade de tänkt att det skulle räcka med 50 kr för den familj som måste göra 6 jordgubbstårtor t ex?

    Och utöver det vill de ha en anmälningsavgift och pengar till en resa i present?

    Jag hade nog,ärligt talat,övervägt att inte gå.


    Om jag fattat det rätt så ska de både ta med mat och betala anmälningsavgift på 50 kr.

    Läsk, prinskorv och potatis till 40 personer lär gå på några hundra.
  • Palestrina
    Anonym (Känslig?) skrev 2017-06-20 20:31:37 följande:

    På midsommardagen är vi bjudna på 30årsfest hos en av mina gamla barndomskompisar.

    På inbjudan står ungefär såhär;

    Välkomna på fest hos oss klockan 12.

    Vi kör lite knytis så var och en får ta med något men vi återkommer närmare med vad. (Vi fick potatis, läsk och prinskorv). På kvällen grillar vi och var och en tar med det som ska grillas.

    Er anmälningsavgift är 50:- som ni swishar till 07xxxxxxx.

    Istället för present, lägg gärna ett litet bidrag till julresan.

    Vi är ungefär 40 personer som är bjudna

    Det står naturligtvis mer i inbjudan men det är dessa tre rader jag funderar över.

    Kan man både ta betalt för en fest, önska sig pengar och även be gästerna ta med sig mat!? För mig känns det helt orimligt men jag kan ha fel. Vad tycker ni ?


    Alltså jag har läst dina inlägg och undrar bara, vad täcker anmälningsavgiften för kostnad? Eftersom de inte bjuder på just någonting. Potatissallad kostar ju inte 50 kr per person, knappast engångsartiklar heller. Har de hyrt en lokal, så att pengarna ska täcka lokalhyran?

    Jag tycker i alla fall att du har rätt i att det känns orimligt. Fast problemet består nog mest i hur de har formulerat sig, som att de bjuder när de inte gör det, och att de dessutom har mage att tigga pengar till en julresa...!
  • Anonym (VAFAN)
    Anonym (Usch) skrev 2017-06-21 09:00:05 följande:

    Jag håller inte alls med om att knytkalas är ok att ha på en stor födelsedagsfest. Jag är uppväxt med att värden alltid bjuder. "Knytis" är för picknickar eller studentkorridorer, inte en 30-årsfest.


    Ja men vad bra då! Då kan du fortsätta med det tycker jag!
  • 10oktober

    Alltså, jag har inga problem med knytkalas, ska själv ha det på midsommar (alla får ta med det de vill grilla och dricka, vi och ett par till fixar tillbehören). Främst då jag är gravid och vi är hos oss enbart för att vi bor i hus på landet och resten av gästerna bor i lägenheter i stan. Annars hade jag inte orkar.

    Men det här är ju bara supersnålt! Man får ju välja: knytis, avgift ELLER present - inte alla tre! Och till ett födelsedagskalas känns det bara ännu märkligare... Har ni ingen kontakt med någon av de andra gästerna, hur har de reagerat?

  • Aniiee
    såkalladbonusmamma skrev 2017-06-20 23:17:31 följande:
    Typ 15 liter läsk, 5 kg potatis och 4 kg prinskorv. Jag fick det till ca 600kr. Känns ju helt galet. Plus att gästerna själv ska stå för kött eller dylikt till grill, plus "anmälningsavgiften". Det är ju typ 1000 spänn bara där. Och då är inte bidraget till semesterresan inräknat undra om alla gäster får med sig matlåda hem sen eller om värdparet behåller resterna
    Det var jäkla snålt tilltaget, du. Jag skulle snarare säga 40 liter läsk, 10 kg potatis (200 g var) och lika mcyket prinskorv (för folk äter så klart mest av det dyraste.....)

    Men jag bjuder ju när jag bjuder, så.... =)
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • molly50
    Anonym (Sigrid) skrev 2017-06-21 12:39:40 följande:
    Nej, 50kr var bara anmälningsavgiften, inte för hur mycket maten gästerna skulle ta med fick kosta. Anmälningsavgiften ska ju sedan gå till det som värdparet ska bidra med till knytkalaset, så att dom slipper lägga ut några egna pengar.
    Aha,ok. Då missuppfattade jag det.
    Tack för upplysningen!  

    Men då undrar man ju samtidigt vad och hur mycket tillbehör de hade tänkt köpa till maten om alla ska lägga 50 kr.
    Carpe Diem
Svar på tråden Snål fest eller överreagerar jag?