Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Bf feb 2018 (för dig som stannar på FL)

reptilina skrev 2017-07-09 16:25:44 följande:

Hej alla!

Var på middag igår hos en kompis som också bjudit in ett par andra vänner som jag inte träffat förut, bland annat en person som jobbar på min sambos jobb. Min kompis vet inte ännu att jag är gravid (är i V8, så det är lite tidigt att berätta tycker jag), och av förklarliga skäl ville jag inte att någon annan ska veta heller. Jag kände att det var svårt att rättfärdiga varför jag inte drack (eftersom jag åkt dit kommunalt), och vill höra med er andra om någon av er har några bra förklaringsskäl till att ni inte dricker. I den bästa av världar skulle självklart bara uttalandet att "jag känner inte för att dricka ikväll" vara nog, men det känns ju inte som att folk nöjer sig med det.

Tankar?

Jag tycker mest att "folk" inte har med saken att göra. Det är sjukt att drickandet är norm i Sverige, att välja bort alkohol borde vara något positivt.
  • Iowhannah
    telly skrev 2017-07-09 23:02:54 följande:

Förlåt, jag förstår att barnmorskan sa det som tröst. Men det är ju fel att säga så. Det finns dom som mår illa och får missfall, dom som inte mår illa och klarar sig. Sånt gör mig bara mer i onödan orolig eftersom jag knappt har några symptom.

Precis min reaktion också! Min barnmorska sa nämligen att jag ska vara glad om jag fortsätter slippa illamåendet, att det inte alls tyder på att nåt skulle gå fel bara för att jag inte mår illa (vilket känns ganska logiskt).
  • Iowhannah
    reptilina skrev 2017-07-09 23:26:30 följande:

Min förklaring blev att jag druckit alltför mycket på fredagen för att fira in semestern. Och då fick jag ju såklart följdfrågor på det, var vi hade varit och vad vi hade gjort. Tur att man har god fantasi :)

Det var ju ändå en bra bortförklaring :)

Lycka till i morgon, vad kul att få se det lilla livet! :D
  • Iowhannah
    namnbrist skrev 2017-07-10 11:06:50 följande:

Så dessa frågor man ska svara på inför besöket med bl.a om man haft depression eller ätstörningar, har haft men aldrig behövt behandling utan tagit mig ur det på egen hand så känns så jobbigt att kryssa i ja och sen kanske dom dömmer en efter det, är säkert jättekänslig å så nu för annars brukar jag kunna vara rätt öppen om det men nu känns de lite som de ska stämplas att "ja den föräldern är ju lite svag psykiskt"

De dömer dig inte, snarare kommer du bli erbjuden mer hjälp ifall det behövs. Jag fick veta att min mvc har psykologer inriktade mot gravida. Själv drabbades jag av en förlossningsdepression förra gången så jag är väldigt orolig över att hamna i det igen, då känns det tryggt att veta att jag kan få hjälp att arbeta preventivt redan under graviditeten.

Tro mig, du är inte den enda som har/har haft psykiska problem, de är nog mer vana än du förväntar dig på mvc :)
  • Iowhannah
    namnbrist skrev 2017-07-10 11:45:14 följande:

Tycker de är lite udda att de inte är några direkta frågor om pappans hälsa, lång lista med sjukdomar på mamman men sen en kort om ens föräldrar eller syskon har, men inget om just pappan, de är ju ändå 50% av generna som kommer från han

Hm. När jag väntade första barnet så låg fokus på båda föräldrarnas sjukdomshistoria, och samtliga far- och morföräldrar. Sen kan det ju också vara så att vissa sjukdomar enbart är överföringsbara via den som bör barnet.
  • Iowhannah

Jag är 30 år och bor i en villa utanför Norrköping tillsammans med sambo, ett barn och två marsvin. Både sambon och jag jobbar som lokförare (vi träffades på jobbet) och jag går inte på semester förrän den 31 juli, men jag räknar dagarna! Trots att vi ska skola in sonen på förskola under min semester :/

Jag går in i v 11 i morgon och flera på jobbet har frågat, alt slängt misstänksamma blickar, så det ska bli skönt att ha KUB gjort (den 27) så jag kan berätta. Jag är skapligt svullen så magen är redan svår att dölja men de flesta tycks inte vara så uppmärksamma på plötslig plufsighet :P

• Iowhannah
    JSz skrev 2017-07-10 22:53:42 följande:

Hoppas ingen missförstod min tidigare kommentar.. självklart så tror jag inte att man lättare får mf bara för att man inte mår dåligt.. skönt att ni och många fler slipper illamående mm. Själv längtar jag tills de försvinner, så trött på att må piss. Och som du också några fler sa, var nog ett litet dumt svar av min barnmorska men o andra sidan fick de mitt lilla hopp att vara uppe lite grann :)

Jag förstår det, och förmodligen var det hennes mening också :)
  • Iowhannah
    JSz skrev 2017-07-10 23:09:30 följande:

Åh kul grattis!

Vet du om man får ta med ul bild o så redan när man gör kub test? Och man man inte vill göra kub, måste man då vänta tills typ v 18-20? Känns ju som en oändlig tid för att vänta på att se hur de lilla livet har det där inne!

Ja, vi fick iaf köpa bilder vid KUB när sonen låg i magen och jag har förstått att det fortfarande är så (iaf här). Jag vet inte om man måste vänta till RUL om man inte gör KUB, men jag antar det.

I mitt landsting tycks det vara standard med två UL för när jag ringde för att boka tid för besök så bokade vi också första UL-tiden över telefon och då sa hon att vi skulle diskutera om vi ville göra KUB eller inte (vilket inte är en diskussion här).
  • Iowhannah
    Smka skrev 2017-07-11 08:21:45 följande:

Hos oss får man ej göra kub om man är under 35 och inte vill betala själv. Så ja det är långt till v 19-20. Nu ska jag inte säga att jag varit då orolig den här gången men oron finns ju ändå så hade gärna sätt ett hjärta som slog.

I förrgår kom det färskt blod, slutade tack och lov snabbt och har inte kommit mer sen dess så förhoppningsvis är det inget galet. Men sen dess har illamåendet också lättat. Efter det har jag fått för mig att fostret är dött och att jag snart kommer få missfall. Vet att det kan vara normalt ändå men tankarna snurrat runt ändå.

Har du skrivits in på mvc än? Jag skulle också bli orolig i ditt läge och ringa BM och be henne lyssna på hjärtat. Hur som helst så skadar det iaf inte att ringa.
  • Iowhannah
    Smka skrev 2017-07-11 15:00:30 följande:

Ja men är på Gotland just nu så kan ändå inte gå tid men kanske ringer när jag kommer hem :). Idag har dock illamåendet tagit fart igen vilket iaf känns lugnande. (OBS! just för jag haft det innan och inte för det är något fel om man inte mår illa)

Men vad skönt ändå :) Blodet kan ju helt enkelt vara sköra slemhinnor. Jag fick en liten blödning i början av förra graviditeten och var supernojig, men efter ett tag lyckades jag koppla ihop den med att vi hade haft sex kvällen innan.
Svar på tråden Bf feb 2018 (för dig som stannar på FL)