Inlägg från: Vattumankillen |Visa alla inlägg
  • Vattumankillen

    Dagens styrelseskick har nått vägs ände.

    absalon skrev 2017-06-24 12:09:45 följande:

    Att höja riksdagsspärren är också en metod, som jag borde ha nämnt i mitt inlägg härovan.


    Det finns nackdelar om man höjer 4 procentsspärren
  • Vattumankillen
    RMC skrev 2017-06-23 17:35:31 följande:

    Dagens styre med broilerpolitiker och lobbygrupper och en högröstad vinklad mainstreammedia-kör har enlig mig nått vägs ände.

    Det fungerade väl bra och behövdes för 100 år sen men det känns alltmer odemokratiskt.

    Vad ska vi ha istället?

    Mina lösa tankar och förhoppningar är ett mer professionellt och tjänstemannaaktigt styre, det råder ju total konsensus om det mesta i smahället, oftast tar politikerna i så de får förstoppning för att HITTA PÅ skillnader.

    Alla är exemeplvis överens om att vi måste ha sjukvård försvar, vägar skolor fattigvård forskning osv osv.

    Man kan naturligtvis inte koppla bort folkets åsikter, men politikerledet kan likt grosshandlaen kastas på sophögen.

    Direktdemokrati och folkomröstningar vore modellen.

    Exempel, vad nyttar det till att höra och lägga tid på ett antal ordbajsande politikertöntar som Sjöstedt (örrk) och Lööf tjata om hur många kronor de vill använda på ditten eller datten, oftast är det ju bara fjantiga detaljskillnader utan praktisk skillnad. Deras insats till samhllets nytta är inte noll, den är negativ.

    Dagens yrkespolitiker brukar ofta oja sig över att för få ungdomar vill bli politiker, klart de känner sin världsbild hotad, sin försörjning hotad. men är det ett problem? 

    Frågan är, var ska denna utveckling starta först?, i Sverige kommer det ju inte ske först, kanske i Asien? Afrika?


    Oki. Ett sätt att förändra Sveriges styrelseskick är genom att rösta på Direktdemokraterna.
  • Vattumankillen
    nattuw skrev 2017-06-24 17:45:15 följande:
    Det finns fördelar och nackdelar med det mesta så du kanske skulle kunna utveckla den tanken.
    4 procentspärren bland gör att folkets röster inte speglar mandatfördelningen och gör att resultatet kan bli något annat än vad folket vill.
Svar på tråden Dagens styrelseskick har nått vägs ände.