• Horisonten

    När skall jag ta ut min spiral?

    Hejsan!

    Ja som rubriken lyder,så funderar jag lite på när jag skall ta ut min spiral inför bebisverkstaden. Hur har ni andra gjort som haft spiral?
    Tanken är att jag och mannen skall starta bebisverkstaden i december och jag vill gärna vara hormonfri ett par månader innan det är dags,då jag har en hormonspiral idag,en jyadess spiral. Men frågan är om man skall ta ut den redan i augusti eller september eller vänta ännu längre?

    Jag vill liksom få lite koll på mensen innan det är dags. För just nu så får jag mens vissa månader, vissa månader får jag inte alls och vissa månader får jag en väldigt lätt mens men jag har ändå mensvärken varje månad,vilket är ganska frustrerande. Så funderar väldigt hur jag skall göra. 

    Hur har ni gjort som haft spiral och skulle börja försöka och bli gravida? Hur tänkte ni och hur fungerade det för er?

  • Svar på tråden När skall jag ta ut min spiral?
  • Eena

    Jag tog ut den i april och var gravid i maj. Följde barnmorskans råd vilket var att det inte behövs någon omställningstid. Blev visserligen fort gravid även med första barnet

  • Horisonten
    Eena skrev 2017-06-27 22:45:19 följande:

    Jag tog ut den i april och var gravid i maj. Följde barnmorskans råd vilket var att det inte behövs någon omställningstid. Blev visserligen fort gravid även med första barnet


    Okej :) Grattis :) Jag har hört så olika. En vän hade hört ifrån en gynläkare just de att man inte behövde ta ut den någon månad innan. Men att en månade eller 2 kunde vara bra så man fick koll på mensen. Sen har jag hört ifrån andra att de strulat mycket efter. Att de tagit tid innan mensen kommit tillbaka mm. Så blir så osäker. Man vill ju göra det bäst liksom för att få de bästa förutsättningarna inför när man skall börja försöka :)
  • Quakis

    Hejsan

    Jag tig ut min spiral 31 jan och blev gravid efter ca en vecka :p vi tog ut den då för att "det lär ta lång tid" och planen var att starta bäbistillverkningen i augusti, så gick väldigt snabbt. Vill du ta ut den tidigare och få koll på mensen innan så kan det vara bra att köra skyddat tills det är dags :)

  • Horisonten
    Quakis skrev 2017-06-28 08:08:02 följande:

    Hejsan

    Jag tig ut min spiral 31 jan och blev gravid efter ca en vecka :p vi tog ut den då för att "det lär ta lång tid" och planen var att starta bäbistillverkningen i augusti, så gick väldigt snabbt. Vill du ta ut den tidigare och få koll på mensen innan så kan det vara bra att köra skyddat tills det är dags :)


    Åh jag de vart ju snabbt. Hihi :) Grattis :) De glömde jag och skriva. Att tanken är ju att vi skall använda kondom som skydd tills att vi skall försöka i december om jag tar ut spiralen tidigare. Men är just det när är det smartast att ta ut den?
  • Meriall

    Det sägs ju ta ca tre månader tills kroppen vant sig vid hormonerna i preventivmedel så då kanske det tar tre månader att vänja av sig också? Så jag tänker att augusti är kanske bra?

  • Horisonten
    Meriall skrev 2017-06-28 19:38:50 följande:

    Det sägs ju ta ca tre månader tills kroppen vant sig vid hormonerna i preventivmedel så då kanske det tar tre månader att vänja av sig också? Så jag tänker att augusti är kanske bra?


    Ja men lite så jag också tänker. Just nu tycker jag bara att de är jobbigt och ha ont och må dåligt vid mensen men inte få någon riktig mens. Som nu. Jag skulle få mensen idag. Haft som små flyttningar innan men haft ont sen i söndags eftermiddag kväll av och till men sen igår haft mer ont. Men mensen kommer inte igång ordentligt ändå. Känns som den är lite mer på g nu. Men varje gång jag tänker de så är de inget nästa gång jag går på toaletten. Kan de inte bara vara att jag antingen får mensen och har värken och sen är den borta. Eller att jag inte får den och slipper värken. Men icke. Blä säger jag :p
  • SoSS15

    Hej! Jag har gått i lite samma tankar. Jag har bestämt att ta ut min spiral i början av september, och vi ska köra med kondom fram till november-januari någon gång. Enligt barnmorska så kommer ju kroppen igång direkt efter just spiral, men min mens har alltid varit oregelbunden så jag vill ändå se och känna att kroppen blir sig själv igen innan vi börjar försöka. Det är väl en smaksak liksom! :) 

  • drömmaromsmått

    Tog ur min och blev gravid direkt på ägglossningen två veckor efteråt men fick tidigt mf den gången, blev gravid igen på nästa ägglossning och är i v14 nu

Svar på tråden När skall jag ta ut min spiral?