• anonymilus

    Aggressiv Chihuahua på 1 år

    Hej! Det är så här att jag har som rubriken beskriver en Chihuahua på ca 1 år. Han är en hane om det skulle ha någon betydelse. Om jag ska beskriva i korthet hur problemet började och hur det eskalerat: Det började med att han sprang in under sängen och tog saker som låg på golvet så som strumpor, shorts och andra klädesplagg. Han tar dem i munnen och springer in under sängen trots vid tillsägelse att han inte får. Eftersom han tar plagg som han kan förstöra har vi från början kunnat tagit ifrån klädesplagget utan problem. Med tiden har han börjat morra lite och vi har fortfarande kunnat tagit ifrån han klädesplagget. Tills han på senare tid börjar hugga och har huggit min pojkvän i handen så att det går hål på huden. Han blir mer och mer aggressiv med tiden och när min pojkvän tar på sig kökshandsken som skydd biter vår hund så hårt i handsken att han inte släpper den från munnen. Han visar tänder också och låter som en riktig kamphund! Detta börjar bli ett stort problem och vi försöker med det ena och det andra men tycker att inget tycks hjälpa. 

    Skulle gärna vilja ha svar från er andra som har erfarenhet av liknande situation eller vill ställa frågor, samt om det finns någon som har uppgifter om vart man kan vända sig med dessa problem som exempelvis nummer till en hundcoach.

    Skulle vara oerhört tacksam för alla typer av svar då vi är i desperat behov av er hjälp och råd!  

  • Svar på tråden Aggressiv Chihuahua på 1 år
  • todo nada

    Hur mycket är ni ute med honom? Min första tanke och det som vanligtvis är problemet är att hunden är understimulerad.
    När hunden visar tänderna och blir aggressiv, hur reagerar ni då? Blir ni osäkra och tar bort händerna och låter hunden behålla det den tuggar på?

  • riboflavin

    Det låter mer som urspårat resursförsvar.

    Har hunden egna leksaker den kan ha ifred?

    Använder ni byteshandel eller försöker belöna honom när han lämnar ifrån sig saker?

    Börja där. Inga saker på golvet och träna honom att antingen släppa saker han normalt stjäl och få godis, eller byteshandel med en populär leksak i en öppen miljö där han inte är trängd som under sängen. Han måste kunna de sakerna innan ni kan slappna av och låta grejer ni inte vill han ska ha ligga framme.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • anonymilus

    När hunden visar tänderna och blir aggressiv, hur reagerar ni då? Blir ni osäkra och tar bort händerna och låter hunden behålla det den tuggar på?

    Vi tar på oss (idag) skyddande handskar för att han hugger men får tag i klädesplagget efter en mödosam kamp. Hade vi inte haft handskar hugga han i händerna. Vi har försökt att locka med annat, såsom godis eller liknande. Men vi är rädda för att beteendet inte slutar då utan att han kanske uppfattar det som belöning istället. Man känner en viss osäkerhet som säkerligen hunden också känner av, men det är svårt att inte känna den när han blir aggressiv och hugger en hårt. Vi låter inte hunden behålla det han tuggar på. 

  • anonymilus

    Har hunden egna leksaker den kan ha ifred? 

    Använder ni byteshandel eller försöker belöna honom när han lämnar ifrån sig saker? 

    Har säkerligen inte tillräckligt belönat honom tillräckligt när han ger ifrån sig saker, ska tänka på det. Hunden har egna leksaker som han har ifred.

  • viseversa
    anonymilus skrev 2017-06-30 14:52:09 följande:

    När hunden visar tänderna och blir aggressiv, hur reagerar ni då? Blir ni osäkra och tar bort händerna och låter hunden behålla det den tuggar på?

    Vi tar på oss (idag) skyddande handskar för att han hugger men får tag i klädesplagget efter en mödosam kamp. Hade vi inte haft handskar hugga han i händerna. Vi har försökt att locka med annat, såsom godis eller liknande. Men vi är rädda för att beteendet inte slutar då utan att han kanske uppfattar det som belöning istället. Man känner en viss osäkerhet som säkerligen hunden också känner av, men det är svårt att inte känna den när han blir aggressiv och hugger en hårt. Vi låter inte hunden behålla det han tuggar på. 


    Hur är han i övrigt? Är han aggressiv även vid andra tillfällen? Kring maten? Vid lek? Kan ni lyfta upp honom utan att han reagerar med aggressivitet?
  • riboflavin
    anonymilus skrev 2017-06-30 14:55:48 följande:

    Har hunden egna leksaker den kan ha ifred? 

    Använder ni byteshandel eller försöker belöna honom när han lämnar ifrån sig saker? 

    Har säkerligen inte tillräckligt belönat honom tillräckligt när han ger ifrån sig saker, ska tänka på det. Hunden har egna leksaker som han har ifred.


    Jag tror en stor del av problemet handlar om att han blir trängd under sängen, och då går in i försvar. Träna ifrånlämnande/byte utanför konfliktsituationen till att börja med. Få honom bort från under sängen, träna exempelvis in en targetspot på annan plats dit ni kan få honom och "ta" saken i lugn och ro.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • anonymilus

    Hur är han i övrigt? Är han aggressiv även vid andra tillfällen? Kring maten? Vid lek? Kan ni lyfta upp honom utan att han reagerar med aggressivitet?

    Han är en väldigt trevlig och mysig kille i övrigt. Han uppför sig inte aggressivt vid maten utan snarare äter dåligt vid serverad mat. Vid lek visar han ibland små tendenser på aggressivitet, men vid lugnt bemötande och åtsägelse brukar han oftast ta det lugnt. Vi kan lyfta honom utan problem och kela med honom mycket. 

  • Dexter dot com

    Låter som en blandning av osäkerhet i trängda lägen och resursförsvar. Börja med att plocka undan allt hunden inte får ha och sätt upp ett skydd så den inte kommer in under sängen. Att träna byteshandel meden hund inklämd under sängen är inget bra utgångsläge.

  • Nyfikna72

    Gör ni nånting med hunden överhuvudtaget? Ett vanligt misstag är ju att man köper en sån hund lite som en accessoar och glömmer helt bort att det är ett djur som behöver precis lika mycket stimulans och träning som vilken hund som helst.

  • Gizmo
    Nyfikna72 skrev 2017-06-30 17:06:44 följande:
    Gör ni nånting med hunden överhuvudtaget? Ett vanligt misstag är ju att man köper en sån hund lite som en accessoar och glömmer helt bort att det är ett djur som behöver precis lika mycket stimulans och träning som vilken hund som helst.
    Har hunden regler hemma? Eller låter ni hunden göra som den vill?
    Är ni konsekventa? T ex att hunden får ligga i er säng ibland?

    För mig låter det som att det är hunden som bestämmer hos er - inte ni! 
  • Anonym (Byte)

    jag hade nog börjat med att träna "byte" och även varsågod träning hunden får vänta på varsågod på typ allt. Hade en väldigt aggressiv, resursvaktande och dominant omplaceringshund för par år sen där jag fick börja om helt från början med typ allt utom rumsrenhet. Hon fick be om lov för allt till en början maten, sängen, gå in/ut osv osv sitta ögonkontakt lugn innan hon fick ett varsågod. Sen kunde vi sakta sakta släppa efterhand

    Tränade också väldigt mycket byte med henne, gäller att hitta godiset med stort G haha så du har riktig hårdvaluta att byta med

  • Hundmatteeee

    Låter som en osäker hund med resursförsvar.

    Börja med o läsa in på reko hundträning. Dvs respekt, empati, kunskap och omtanke

    Gå med i facebookgruppen "träna hund!" Och senare "reko hundliv" . Där får du sjukt mycket tips :)

    Chiahuahua är en väldigt krävande ras egentligen. Hitta på något som bygger er relation och stimulerar hunden. Kolla med din nämrsta bruksklubb om kurser i t.ex lydnad, nosework eller agility. Känner en chihuahua som spårar och hon är en sjukt harmonism och fin hund!

    Öva på byteshandel och att lämna ifrån sig saker. Var inte rädd att be om hjälp i dvs facebookgrupper! Håll dig bara undan ceasar millan.

    Du är ledaren, men ledarskapet bygger på respekt, tillit och respekt. Om hunden ligger och sover så pilla inte på den, om den äter pilla inte på den. Erbjud annan leksak eller godis när den har saker den inte får. Öva in komandot "loss" eller "släpp". Bestraffa aldrig felaktiga betenden.

    Sen kom ihåg att din hund bara är 1 år, det är jämförbart med en tonåring i människoår ????

  • Monsta

    Min nya hund "stjäl" också mina saker. Har städat bort allt jag absolut inte vill att han tar. Saker som inte är farligt att han lite tuggar på får han behålla en stund innan ja tar bort dem. Han visar inget aggressivt beteende, så jag antar att han bara tar kläderna för att han vill känna min lukt (han tar sakerna till sin säng).

    Om han inte river sönder kläderna skulle jag låta honom hållas tills han själv släpper taget om kläderna och lämnar sin "lya". Han försöker INTE visa att han bestämmer i hemmet, högst antagligen vill han bara behålla en för honom dyrbar sak i ett säkert område. Han kanske ser det att ni kommer och tar bort saken som en attack mot honom i hans säkra ställe och då måste han försvara sig själv. Han verkar alltså mer orolig än aggressiv. Sedan skulle jag blockera sängen så att han inte kan komma under den om ni inte vill ha honom där. Jag skulle också ge en gammal välanvänd t-skjorta åt honom, resten av kläderna skulle jag se till att han inte kan nå :D

Svar på tråden Aggressiv Chihuahua på 1 år