• Panduro

    Kläder nyfödd nattetid och dagtid?

    Vi är nyss hemkomna från bb och nu började jag fundera hur påklädda era nyfödda är eller var den första tiden? Vi har inte alls använt kläder under dagarna på bb, bara (mössa), blöja+filt dag som natt. Slog mig nu först att det kanske är helt uppåt väggarna galet? Vi hade så himla varmt i rummet så kändes konstigt med massa kläder. Personalen sa inget om det heller, fast de var tvungna att hjälpa till med en del skötsel pga kejsarsnitt.

    Här hemma har vi också himla varmt i sovrummet men borde man ändå ha pyjamas på natten och typ body på dagen? På bb förespråkar de mycket hudkontakt, och det är ju lättare utan massa kläder tänker jag.. Har haft babyn i hudkontakt nästan hela tiden under bb-vistelsen, men då har vi ju bara legat i sängen. Har ni burit era nyfödda hela tiden eller haft de på golvet / sängen dagtid när ni pysslat med annat?

    När tog ni er första runda med barnvagn och hur mycket kläder behövs så här mitt i sommaren? Filt?

    Blev himla många förstagångsförälderfrågor nu :)

  • Svar på tråden Kläder nyfödd nattetid och dagtid?
  • Fru Ve

    Vår mellanson föddes mitt i sommaren då det var varmt och vi använde ofta bara en kortärmad body eller ibland inga kläder alls om det var extra varmt. Man ska ju inte klä på dem för mycket heller. Känner ni att det är väldigt varmt så gå på magkänslan och klä av. Mår bebis bra, vill äta ofta och sover där emellan så är den nog lagom klädd. Barnvagn kan man gå ut med direkt när man kommer hem om man vill. Har inga extra kläder eller filtar på bebis om det är varmt ute.

  • EllasEllis

    Med sonen (född augusti 2014) körde vi enbart blöja första veckorna för det var så himla varmt. sen körde vi enbart body om det var lite kallare. han sov i blöja eller pyjamas beroende på om vi upplevde sovrummet som varmt eller svalt. de små är fenomenala på att sparka av sig filtar och täcken! :)

    gå på magkänslan och känn på bebisen om den är kall eller varm :) 

  • Stin22

    Vi har samma funderingar. Har en son på 12 dagar som blir så himla varm, han sover i bara blöja på natten med en tunn filt. BB tipsade om bodys i merinoull för varmblodiga bebisar, det håller behagligare temperatur än bomull. Kallt på sommaren, och varmt på vintern. När vi är hemma har han dock oftast bara blöja eller "playsuits" med korta ärmar och ben.

  • Anotherone

    Jag har en pojke född i mitten på maj och jag insåg snabbt att vi hade alldeles för mycket kläder hemma

    På BB var det ju hud mot hud som gällde. Hemma sover han i blöja och så reglerar vi värmen med filtar istället. Dagtid har han mest bara body, vid korta promenader tar jag en filt över benen så ser ingen att han inte har byxor på sig!

    Idag har det varit lite kyligare ute så body + byxor med fötter på har han haft idag.

Svar på tråden Kläder nyfödd nattetid och dagtid?