• Svensksommar83

    Vad har vi rätt till för hjälp/ersättning/bidrag?

    Vi har tre barn tillsammans men två utav barnen är sen mitt tidigare förhållande. Maken planerar att adoptera dom (när vi har råd). Äldsta dottern är 10 år och mellanbarnet pojken är 7 år och dom var bara 3 år samt 6 månader när min make kom in i bilden och han är pappa lika mycket som jag är mamma. Dock har jag än så länge ensam vårdnad om de två, om det är av betydelse för allt detta. Vi har en gemensam flicka på 4 år.

    Fick diagnos ställd på sonen för snart 2 veckor sedan. Som vi nog misstänkt sen han var bebis så har han svår adhd. Det var en lättnad att äntligen få fastställt men samtidigt väckte det många starka känslor hos både mig och maken. Man ville nästan gråta och vi blev än mer omhändertagande och liksom överöste sonen ännu mer kärlek.

    Hur som helst. Sonen är fantastiskt. Han är otroligt empatisk och omtänksam. Social, trevlig, generös, ja en underbar storebror och lillebror. Men... Han har ju sin hyperaktivivitet som han alltid haft. Behöver verkligen lagom aktivering. Promenader, utflykter och går på BMX 2 ggr i veckan. Han har utbrott var och varannan dag då han kan vara farlig för sig själv och oss i familjen då han blir fruktansvärt aggressiv och impulsiv. Han kan inte lämnas utan uppsyn av vuxen annat än när han sover. Han kan leka jättefint men systrarna men plötsligt får en impuls eller blir arg för något och då kan det sluta väldigt tokigt om man inte bryter in. Han kommer få medicinering så småningom då adhd:n är så pass svår så den hindrar honom/står i vägen för honom hur mycket vi än har bra rutiner, förbereder, anpassar osv.

    Hur som helst. Jag och maken har valt att jag ska vara hemmafru/hemma-mamma. Ekonomin är påfrestad men jag behövs mer hemma och gör mer nytta hemma än på ett jobb.

    Nu ska jag också utredas för adhd men jag är inte hyperaktiv, inte som min son, mer rastlös. Har inte utbrott på samma sätt (men kan vara ganska aggig på min make ibland när det är tufft/pga stress etc). Jag har hypothyreos också.

    Så med alla denna fakta, vad har vi rätt till för hjälp hemma och ekonomiskt? Jag vet om vårdbidrag och det ska jag ansöka om. Även skolskjuts då han byter skola till hösten till en skola 1 mil hemifrån. Har också läst att man kan få ut på barnförsäkringen. Finns det möjlighet att bli kontaktperson eller dylikt åt min son? Eller få morbror (min lillebror) som står honom väldigt nära, kan han få ersättning och någon sorts anställning/avtal? Alla tips mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Vad har vi rätt till för hjälp/ersättning/bidrag?
  • Lia4

    Är väldigt dålig på detta med bidrag men har svårt att tänka mig att ni är berättigade till bidrag när ni själva valt att vara hemma? Vi har också en son med svår adhd och vi har gått ner lite i tid för att få mer tid hemma. Efter medicinering fungerar det nu mycket bättre. Visst hade vi gärna sett att ngn var hemma mer men det skulle inte fungera ekonomiskt för oss.

    Får vårdbidrag, en fjärdedels. 1600 i månaden.

  • Kerubmamman

    Gällande försäkring så beror det på vilket försäkringsbolag ni har. Det kan hända att en eventuell utbetalning enbart går till sonen, dvs till ett överförmyndarspärrat konto. 

    Gällande stöd så hamnar ni tyvärr utanför LSS och går då miste om en del typer av stöd. Men det går ändå att söka, men det är under en annan lagparagraf. Om man får stöd och vilket typ av stöd beror rätt mycket på kommunens ekonomi och hur många stödfamiljer/kontaktpersoner det finns. 
    Det kan hända att din bror blir godkänd som kontaktperson. Ersättning finns (jag tror inte det finns obetalda kontaktpersoner), hur mycket beror på vad beslutet säger om antal timmar/dagar i veckan. 

    Så snart han får rätt medicin kommer det blir mycket bättre. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kerubmamman

    Utifrån dina egna problem så kan en person med adhd bli "sjukpensionär" 25/50/75/100%, men då ska man vara ordentligt utredd och testat arbetsförmågan mot hela arbetsmarknaden osv. Men sannolikt blir det bättre även för dig om du får en diagnos och medicinering, du kan även få stöd från vuxenhabilitering (på vissa ställen finns hjälpen inom vuxenpsyk). 

    Jag har läst om väldigt många föräldrar som berättat att de nekats sjukersättning/aktivitetsersättning när familjen har haft vårdbidrag för ett eller flera barn. Resonemanget går väl i stil med att om man orkar med extraarbetet i hemmet bör man klara 100% i arbetslivet också. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Svensksommar83
    Kerubmamman skrev 2017-07-05 18:17:42 följande:

    Utifrån dina egna problem så kan en person med adhd bli "sjukpensionär" 25/50/75/100%, men då ska man vara ordentligt utredd och testat arbetsförmågan mot hela arbetsmarknaden osv. Men sannolikt blir det bättre även för dig om du får en diagnos och medicinering, du kan även få stöd från vuxenhabilitering (på vissa ställen finns hjälpen inom vuxenpsyk). 

    Jag har läst om väldigt många föräldrar som berättat att de nekats sjukersättning/aktivitetsersättning när familjen har haft vårdbidrag för ett eller flera barn. Resonemanget går väl i stil med att om man orkar med extraarbetet i hemmet bör man klara 100% i arbetslivet också. 


    Tack för tydligt svar. Arbetsförmågan är sedan tidigare nedsatt/utredd och jag har tidigare arbetstränat för att komma upp i halvtid. Jag har en sk kod hos arbetsförmedlingen (psykiskt funktionshinder) som innebär att jag varken behöver jobba eller studera mer än halvtid men har rätt till full ersättning/lön ändå. Hittills har jag bara hunnit studera efter det. Men ändå. Med tanke på mina redan egna hinder (psykiskt funktionshinder, hypothyreosen) och om jag får en adhd diagnos och (jag utreds även för Fibromyalgi) så kommer jag definitivt försöka få sjukpension- även om jag får vårdnadsbidrag. Men jag får försöka ta det i rätt ordning bara.
  • Svensksommar83
    Froken Lokens skrev 2017-07-05 18:01:56 följande:

    Varför skulle ni få bidrag för att ni valt att du inte ska arbeta?


    Läs hela inlägget och tilläggen så fattar du kanske lite mer....
  • Froken Lokens
    Svensksommar83 skrev 2017-07-05 19:29:50 följande:

    Läs hela inlägget och tilläggen så fattar du kanske lite mer....


    Jag har läst allt och får intrycket av att du hellre går hemma och är "hemmafru/sjukpensionär" istället för att arbeta. Jag har väldigt svårt att förstå människor som inte har några ambitioner.
  • Lia4
    Svensksommar83 skrev 2017-07-05 19:29:04 följande:

    Tack för tydligt svar. Arbetsförmågan är sedan tidigare nedsatt/utredd och jag har tidigare arbetstränat för att komma upp i halvtid. Jag har en sk kod hos arbetsförmedlingen (psykiskt funktionshinder) som innebär att jag varken behöver jobba eller studera mer än halvtid men har rätt till full ersättning/lön ändå. Hittills har jag bara hunnit studera efter det. Men ändå. Med tanke på mina redan egna hinder (psykiskt funktionshinder, hypothyreosen) och om jag får en adhd diagnos och (jag utreds även för Fibromyalgi) så kommer jag definitivt försöka få sjukpension- även om jag får vårdnadsbidrag. Men jag får försöka ta det i rätt ordning bara.


    Menar du att du hellre blir sjukpensionär vid så ung ålder än försöker hitta ett arbete som passar dig? Obegripligt.
  • Kerubmamman
    Svensksommar83 skrev 2017-07-05 19:29:04 följande:
    Tack för tydligt svar. Arbetsförmågan är sedan tidigare nedsatt/utredd och jag har tidigare arbetstränat för att komma upp i halvtid. Jag har en sk kod hos arbetsförmedlingen (psykiskt funktionshinder) som innebär att jag varken behöver jobba eller studera mer än halvtid men har rätt till full ersättning/lön ändå. Hittills har jag bara hunnit studera efter det. Men ändå. Med tanke på mina redan egna hinder (psykiskt funktionshinder, hypothyreosen) och om jag får en adhd diagnos och (jag utreds även för Fibromyalgi) så kommer jag definitivt försöka få sjukpension- även om jag får vårdnadsbidrag. Men jag får försöka ta det i rätt ordning bara.
    Tro mig, det finns de som har värre besvär som blivit nekade pga vårdbidrag. De har blivit nekade trots att pappan har varit sökande (och vårdande). Så var beredd på att det kan bli en kamp. 

    Varför har du inte sökt sjuk-/aktivitetsersättning tidigare om det redan konstaterats att du har så pass nedsatt arbetsförmåga? Jag frågar inte för att vara dryg, jag menar bara att ni ju måste ju ha gått miste om en hel del pengar. 

    Det jag kan råda dig till vid VB-ansökan är att inte nämn absolut inte dina egna besvär.
    FK anser inte att det är merkostnader för att man har gått ned i tid för att barnet inte klarar av förskola/fritids. 
    FK anser inte att det är en merkostnad att tvingas ha ett gammal barn på fritids. (12-åring när alla barn i klassen slutade 2-3 år tidigare). 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Meriall

    Han är så liten så kontaktperson får ni nog inte. En sådan är till för att barnet ska få träffa någon i liknande ålder och umgås. Om barnet är tex 14-15 och kontaktpersonen är 18-19 och de går ut och fikar eller liknande.

    Det ni nog kan få är ev stödfamilj eller avlösarservice i hemmet några timmar/dygn i månaden. Det är ju för att avlasta er så ni ska orka och så ni kan ägna er åt de andra barnen ett tag. Så där vinner ni inget på att du är hemma... det kommer vara en utomstående. Korttidsboende finns också.

    Det som kanske funkar är att du blir anställd som assistent till sonen på skolan så du är med honom under skoldagen. Jag har sett föräldrar bli det.

Svar på tråden Vad har vi rätt till för hjälp/ersättning/bidrag?