Inlägg från: runerusk |Visa alla inlägg
  • runerusk

    Klocka 25årig kille

    Jag tycker Tissot och Certina generellt är prisvärda klockor och av bra kvalitet. Har ett par stycker själv. Fick höra av en urmakare att de tillverkas i samma fabrik och är likvärdiga i kvalitet, men Certina är väl oftast lite snyggare och dyrare.
    Även Seiko gör bra klockor, men de brukar inte ha repfritt glas (safirglas) och brukar vara lite tristare design enligt mitt tycke.
    Vet inte vad din kille gillar för stil men personligen föredrar jag avskalade klassiska ur med länk av metall samt vattentäthet till 100m, så att man ha den när man badar. Om du har 5000:- i budget kan du kosta på dig en klocka i titan eller ett med automatverk.

  • runerusk

    Vad jobbar han med förresten? Jobbar han på kontor kanske det inte spelar så stor roll, vissa vill ha "kostymklocka" medan andra gillar sportigare modeller. Har han däremot något fysiskt jobb känns det vettigare med en stryktålig klocka.

  • runerusk
    isa94 skrev 2017-07-06 19:29:26 följande:
    runerusk skrev 2017-07-06 16:55:43 följande:

    Jag tycker Tissot och Certina generellt är prisvärda klockor och av bra kvalitet. Har ett par stycker själv. Fick höra av en urmakare att de tillverkas i samma fabrik och är likvärdiga i kvalitet, men Certina är väl oftast lite snyggare och dyrare.

    Även Seiko gör bra klockor, men de brukar inte ha repfritt glas (safirglas) och brukar vara lite tristare design enligt mitt tycke.

    Vet inte vad din kille gillar för stil men personligen föredrar jag avskalade klassiska ur med länk av metall samt vattentäthet till 100m, så att man ha den när man badar. Om du har 5000:- i budget kan du kosta på dig en klocka i titan eller ett med automatverk.


    Han har mer kontorsjobb. Vet att han vill ha med metall iaf och inge läder. Sen nått märke som är lite kändare kanske som gör ordentliga klockor seiko är det som jag har haft ett litet öga på bara.
    OK. Tre förslag på klockor med metallänk, vattentät 10ATM (100m) samt repfritt safirglas:
    Tissot PR100
    Certina DS Podium
    Seiko SGEH39P1

    Eftersom de har metallänk som inte suger upp fukt eller svett kan man ha klockan när man duschar, snorklar, idrottar och sover. Man behöver bara ta av klockan när man byter batteri. Rejäla klockor av bra kvalitet alltså, som komer hålla länge. Tissot och Certina är Schweiziska medan Seiko är Japanskt.

    Köper du klockan på postorder kan du säkert få den billigare än i klockbutik, men om man ska ha möjlighet at byta är det kanske smidigare att köpa den från en butik med bra utbud istället.
    Lyxar du till det med titan istället för rostfritt stål blir klockan lättare och har en lite mörkare grå färg vilket vissa tycker är snyggare. Dessutom så är Titan skonsamt för huden.
  • runerusk
    isa94 skrev 2017-07-06 22:49:43 följande:
    Åh, tusen tack för tips och information.

    Ska kolla vidare, utav dom tre du sa föll jag nog mest för tissot och sen Certina DS Podium Gent Powermatic 80

    Ska försöka hitta bra butiker så man kan kolla på dom i verkligheten ordentligt.
    Det finns massor med videor på youtube med klockor om du vill få en känsla för hur de ser ut så att du vet vad du ska titta på i affären.











    Powermatic 80 är ett automatverk, som dras upp automatiskt av handens rörelser istället för att använda batteri. De är större, tyngre och kostar mer än vanliga kvartsur. Dessutom ska de lämnas i på service hos urmakare någon gång ibland pga dess avancerade mekanik. Dessa klockor är lite creddigare bland klocknördar.
  • runerusk

    Ett annat roligt alternativ är Kronaby. En halvsmart klocka som kommunicerar med mobilen och kan tex ge vibrationer vid viktiga händelser. Fördelen mot en smart klocka är att den faktiskt ser ut som en klocka och inte ett rymdskepp. Sen har den samma egenskaper som en riktig klocka såsom safirglas, vattentäthet till 100m samt flera år av batteritid. Utvecklad i Sverige och går in i din budget.

Svar på tråden Klocka 25årig kille