• Anonym (Arg!!!)

    Blod är tjockare än vatten?

    För att göra en lång historia kort, min syster kan inte få biologiska barn och har valt att adoptera.
    De fick hem sin dotter för någon månad sedan och nu ska hon döpas.

    Vi har en släktklänning som används av allas barn vid dopet och givetvis skulle deras flicka också döpas i den.

    Hon är aningens stor för den men det funkar men ändå kom en kommentar från en släkting att de inte skulle använda klänningen för att "den är för liten"... den är inte för liten. Inte SÅ liten. Och syrran vill hemskt gärna att hennes barn ska ha den.

    Så fick vi veta den riktiga anledningen till att släktingen inte ville att de skulle ha klänningen... hon berättade det för någon som inte klarade att hålla tyst.
    Släktingen vill alltså inte att ett barn utan blodsband ska ha vår klänning, inte helller att hennes namn och dopdatum ska broderas på tyget.

    Det värsta är att just denna människa har klänningen i sin besittning och har nu sagt att hon inte tänker lämna ifrån sig den. Syrran gråter, hennes man är förbannad och funderar på att hota sig till klänningen... vilket inte skulle vara bra, Jag tror ärligt att tanten hellre skulle elda upp den.
    Så vad gör man???

    Det ÄR inte blodsband, det är sant men ett adopterat barn är lika mycket juridiskt deras som om syrran fött det själv!

  • Svar på tråden Blod är tjockare än vatten?
  • kusbölehelvete

    Jag tror att jag hade låtit några av de som står tanten närmast gått dit och tagit ett allvarligt samtal med henne, försökt få henne att förstå att DNA har inget med familj att göra.

    Ett adopterat barn är ju lika mycket familj som ett biologiskt.

    Jag hare nog kunnat gå så långt som att utesluta tanten ifråga från släktsammankomster om hon ej överlät dopklänningen

    Det är en dopklänning för släkten och inte enbart för de hon väljer ut, kan hon utesluta folk ur släkten då ska hon även vara medveten om att hon kan uteslutas lika lätt

  • EpicNurse

    Men herregud vad störda människor det finns. Den som ens tänker i de banorna måste ju vara född under en sten eller nåt!

    Har tyvärr inget råd om hur ni kan göra för att få klänningen, mer är att prata med andra släktingar som kanske också kan prata med hen som vägrar lämna klänningen... försöka få hen att fatta!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • John22

    Gå ihop några släktingar och kontakta kärringen. Såg åt henne att antingen lämnar hon över klänningen och låter dem använda dem, eller så kapar ni helt banden till henne.

    Barnet ska givetvis accepteras och behandlas precis som vilket annat barn i släkten som helst, blodsband eller ej.

  • Anonym (Arg!!!)
    kusbölehelvete skrev 2017-07-09 18:41:28 följande:

    Jag tror att jag hade låtit några av de som står tanten närmast gått dit och tagit ett allvarligt samtal med henne, försökt få henne att förstå att DNA har inget med familj att göra.

    Ett adopterat barn är ju lika mycket familj som ett biologiskt.

    Jag hare nog kunnat gå så långt som att utesluta tanten ifråga från släktsammankomster om hon ej överlät dopklänningen

    Det är en dopklänning för släkten och inte enbart för de hon väljer ut, kan hon utesluta folk ur släkten då ska hon även vara medveten om att hon kan uteslutas lika lätt


    Jag är rädd att det inte går att prata henne tillrätta... hon kommer inte bli bjuden till dopet iaf, det är då ett som är sant.

    Tanten är väl stadd i kassan och kan ställa till med mycket oreda om hon skriver om sitt testamente. Syrran och jag är skrivna som arvtagare tillsammans med några andra. Vi klarar oss utan hennes pengar men tänk känslan om hon skulle ta bort syrran pga detta? Det är inget jag vet något om... men är hon kapabel till detta så är hon nog kapabel till det mesta.

    Hon ser inte adopterade som släkt... det är bara så.
  • Anonym (Arg!!!)
    EpicNurse skrev 2017-07-09 18:42:24 följande:

    Men herregud vad störda människor det finns. Den som ens tänker i de banorna måste ju vara född under en sten eller nåt!

    Har tyvärr inget råd om hur ni kan göra för att få klänningen, mer är att prata med andra släktingar som kanske också kan prata med hen som vägrar lämna klänningen... försöka få hen att fatta!


    Jag tror inte det går att övertala henne men jag hoppas att jag har fel...
  • taquine

    Tanten kan inte vara riktigt frisk, tycker också ni kan gå ihop några stycken och se till att få den.Om hon nu skulle vara så sjuk att hon eldar upp den så är det ju ajöss som gäller.Och nya traditioner med en ny klänning.


    Goodness me
  • Anonym (Arg!!!)
    John22 skrev 2017-07-09 18:43:57 följande:

    Gå ihop några släktingar och kontakta kärringen. Såg åt henne att antingen lämnar hon över klänningen och låter dem använda dem, eller så kapar ni helt banden till henne.

    Barnet ska givetvis accepteras och behandlas precis som vilket annat barn i släkten som helst, blodsband eller ej.


    Och då lovar jag att det framtida arvet ryker snabbt som en avlöning... nu låter jag sniken men eftersom vi vet vem som ska ärva så vågar vi nog inte bråka för mycket.
    Det handlar om MYCKET pengar och en stor fastighet... jag låter snål nu, jag vet.

    Fy fan rent ut sagt, jag trodde inte detta om henne.
  • kusbölehelvete
    Anonym (Arg!!!) skrev 2017-07-09 18:51:08 följande:

    Jag är rädd att det inte går att prata henne tillrätta... hon kommer inte bli bjuden till dopet iaf, det är då ett som är sant.

    Tanten är väl stadd i kassan och kan ställa till med mycket oreda om hon skriver om sitt testamente. Syrran och jag är skrivna som arvtagare tillsammans med några andra. Vi klarar oss utan hennes pengar men tänk känslan om hon skulle ta bort syrran pga detta? Det är inget jag vet något om... men är hon kapabel till detta så är hon nog kapabel till det mesta.

    Hon ser inte adopterade som släkt... det är bara så.


    Tragiskt att hon ej kan se detta barn som släkt, min ena dotter har ingen som helst kontakt med sin biologiska pappa, min mans släkt har tagit till sig henne som sin egen, han/dom har funnits i hennes liv i snart 14 år.

    Dom ser inte blod som nödvändigt för att vara släkt, tänk om alla kunde vara som dom.

    De andra som är med i testamentet, vad tycker dom om tantens uppförande?

    Är dom på er sida?

    Isåfall gå ihop, be henne dra dit pepparn växer om ni ej får dopklänningen och tala om att hon kan stryka er alla ur testamentet, för ni behöver inte henne och inte påminnas om henne genom de pengar/saker hon vill efterlämna till er
  • Anonym (Arg!!!)
    taquine skrev 2017-07-09 18:52:11 följande:

    Tanten kan inte vara riktigt frisk, tycker också ni kan gå ihop några stycken och se till att få den.Om hon nu skulle vara så sjuk att hon eldar upp den så är det ju ajöss som gäller.Och nya traditioner med en ny klänning.


    Det blir nog en ny klänning men det kan jag säga, att blir det så ja då kan hon torka sig där bak med den gamla. Då blir det denna nya som blir den nya släktklänningen!
  • Mullvaden

    Hälsa kärringen att kärlek är tjockare än blod! Blod betyder ingenting, kärlek däremot är det viktigaste vi har i livet. Riktigt tragiskt att hon inte kan se det...

Svar på tråden Blod är tjockare än vatten?