• Anonym (Ts)

    Är kondom tråkigt?

    Jag är en tjej på 23 som inte tål p-piller och är inte intresserad av att ta andra hormonella preventivmedel eller spiral osv. då jag inte mår bra av det. Med andra ord är det som finns kvar natural cycles eller kondom (tror jag)?

    Jag har varit singel ett tag och därmed utan sex ( :( ) varför jag inte tänkt på skydd alls. Nu däremot har jag börjat dejta och känner att det här kommer bli en fråga när jag väl hittar rätt. Med kondom kan det väll aldrig bli spontant? (Jag har själv aldrig behövt köpa kondomer så bara det känns lite pinsamt.. killen har alltid haft). Jag har en ganska stark sexdrift så jag vet ju att det i längden blir jobbigt om man ska hålla på med kondom hela tiden eftersom jag gillar att ha sex och krydda till det lite här och där, inte bara hemma i sängen. Nu har jag ju inte någon kille heller så jag har ju inte problemet just nu men jag vet ju att det kommer framöver.

    Min fråga är alltså vilka alternativ det finns? Natural cycles känns inte så säkert heller? Och för er killar och tjejer - är kondom tråkigt? Hur delar ni upp inköpen? Hur löser ni de här problemen? Känns ju inte säkert att han ska spruta utanför när han är på g eftersom det finns både försatser osv att bli gravid av. Finns andra alternativ? Snälla hjälp en vilsen själ :)

  • Svar på tråden Är kondom tråkigt?
  • Anonym (Ddf)

    Klart skönare uta men flr en första dej e fan kondom ett måste. Sen ere ju olika. Min tjej hatar kondom för hon tycker ringen skaver och att det känns prassligt. Vad nu det e. Jag tycker det kvittar även om det naturligtvis e skillnad. Det kan ju bli läckert om tjejen gör en grej av o trä på den osv

  • Glinda från Oz

    Om du inte tänker vänta med att ha sex tills du hittat en fast partner måste du ha kondom i alla fall för att skydda dig mot könssjukdomar.

    Jag tycker inte kondom spelar någon roll för spontaniteten, den går fort att ta på och man kan se till att alltid ha med sig ett paket i väskan.

  • Anonym (Fy)

    Kondomer luktar ju så jäkla illa! Och jag kräks nästan av att suga en kuk som nyss haft kondom på sig.
    Skulle hellre avstå vaginalt sex helt än köra kondom!

  • Anonym (Em)
    Anonym (Glänn) skrev 2017-07-14 21:51:24 följande:
    Är så mycket skönare utan. Lite chanser får man ta i livet. Sedan behöver man inte köra oskyddat i Bangkok.
    Haha ja ibland måste man ta chanser i livet, men könssjukdomar och graviditet räknas väl snarare som risker? Tungan ute
    Finns ju könssjukdomar i Sverige också, och spridning av gonorré verkar ju ha ökat och dessutom utvecklat nya "supergonorré". 
  • Anonym (Kondom ftw)

    Ser inga nackdelar med kondom, tycker det är tom skönare! Gott att slipp kladdet med.

  • Anonym ((V))
    Anonym (Ts) skrev 2017-07-13 17:30:46 följande:
    Är kondom tråkigt?

    Jag är en tjej på 23 som inte tål p-piller och är inte intresserad av att ta andra hormonella preventivmedel eller spiral osv. då jag inte mår bra av det. Med andra ord är det som finns kvar natural cycles eller kondom (tror jag)?

    Jag har varit singel ett tag och därmed utan sex ( :( ) varför jag inte tänkt på skydd alls. Nu däremot har jag börjat dejta och känner att det här kommer bli en fråga när jag väl hittar rätt. Med kondom kan det väll aldrig bli spontant? (Jag har själv aldrig behövt köpa kondomer så bara det känns lite pinsamt.. killen har alltid haft). Jag har en ganska stark sexdrift så jag vet ju att det i längden blir jobbigt om man ska hålla på med kondom hela tiden eftersom jag gillar att ha sex och krydda till det lite här och där, inte bara hemma i sängen. Nu har jag ju inte någon kille heller så jag har ju inte problemet just nu men jag vet ju att det kommer framöver.

    Min fråga är alltså vilka alternativ det finns? Natural cycles känns inte så säkert heller? Och för er killar och tjejer - är kondom tråkigt? Hur delar ni upp inköpen? Hur löser ni de här problemen? Känns ju inte säkert att han ska spruta utanför när han är på g eftersom det finns både försatser osv att bli gravid av. Finns andra alternativ? Snälla hjälp en vilsen själ :)


    Pessar. Caya. Tillsammans med spermiehämmande medel. Ska in 10 minuter innan utlösning. Kan sitta kvar ett dygn. Ska sitta kvar 6 timmar. Går att föra in mer kräm om man vill fortsätta. Helt hormonfritt. Den kan du ju kombinera med natural cycles tex. 
  • Anonym ((V))
    Anonym (Em) skrev 2017-07-14 12:39:54 följande:

    Nu går ju jag på p-piller fastän jag inte tål dem, för att p-piller är mer säkra mot graviditet än kondomer - kondomer kan spricka om man, som jag, är dålig på att sätta på dem, men p-pillerna glömmer jag aldrig att ta. Men men. 

    Natural cycles är nog mer något för den som vill bli gravid, den som inte hade haft något emot att bli gravid, den som har exakt to the point regelbunden och okomplicerad mens, den som inte har så mycket sex i sitt förhållande, samt den som är i ett tryggt förhållande. 

    Köp kondomerna på nätet, typ apotea eller så, så kommer de till dig i en diskret låda. Ha alltid kondomerna i väskan, om du har något fack med blixtlås så lägg kondomerna i det så har du alltid med dem. Träna på att sätta på kondom, det är klart att man kan be killen göra det, men det är bra att veta hur man gör det själv, så vet du att det är gjort ordentligt också. 
    Skulle du gå in i något seriöst. Gå och testa dig, be honom att göra samma sak. Är ni båda good to go så testa femidom eller pessar och se om det känns bättre än kondom. 
    Satsa på extra tunna kondomer så känns det kanske bättre för killen. Jag själv som tjej känner inte någon gigantisk skillnad med eller utan kondom, visst sabbar det kanske romantiken och hettan en kort sekund, men det hade troligtvis könssjukdomar och graviditet också gjort - så får du se det. Det är inte lika "kul" för killen, men det skyddar er båda, och det är det enda alternativet i nuläget.


    Och glidmedel. För guds skull massor med glidmedel om kondom ska användas. Eller alltid. Alltid massor med glidmedel oavsett preventivmedel!
  • Ocdmänniska

    Kan väl bli spontant med kondom? Bara se till att alltid ha några med dig i väskan eller nått!. Skulle inte rekommendera att ligga runt utan kondom, ta ansvar över ditt sex liv.
    Sen om du av någon anledning skäms att köpa kondom så kan du beställa över nätet bara. 

  • Anonym (Gina)

    Jag och mun man har använt kondom i hela vårt 10-åriga förhållande. Tror att nån spruckit en eller två gånger om det blivit lite torrt eller om vi gjort fel. Alla andra gånger har det fungerat bara fint.

    Ser ärligt talat inga nackdelar med kondom, speciellt när man ser alternativen. Trivs inte heller med hormonella medel så känns ju sjukt att jag skulle proppa i mig sånt och vara skyddad 24/7 när det egentligen inte behövs. 

  • Anonym (Jag)

    Jag har i princip alltid kört kondom i mina förhållanden. Körde kondom i ett 8-årigt lång förhållande och nu i mitt nuvarande som varat i 1 år. Killar som inte vill använda kondom är inget för mig. Jag vill inte heller äta p-piller. 

  • Anonym (Urtrist)
    Anonym (Ts) skrev 2017-07-13 17:30:46 följande:
    Är kondom tråkigt?

    Jag är en tjej på 23 som inte tål p-piller och är inte intresserad av att ta andra hormonella preventivmedel eller spiral osv. då jag inte mår bra av det. Med andra ord är det som finns kvar natural cycles eller kondom (tror jag)?

    Jag har varit singel ett tag och därmed utan sex ( :( ) varför jag inte tänkt på skydd alls. Nu däremot har jag börjat dejta och känner att det här kommer bli en fråga när jag väl hittar rätt. Med kondom kan det väll aldrig bli spontant? (Jag har själv aldrig behövt köpa kondomer så bara det känns lite pinsamt.. killen har alltid haft). Jag har en ganska stark sexdrift så jag vet ju att det i längden blir jobbigt om man ska hålla på med kondom hela tiden eftersom jag gillar att ha sex och krydda till det lite här och där, inte bara hemma i sängen. Nu har jag ju inte någon kille heller så jag har ju inte problemet just nu men jag vet ju att det kommer framöver.

    Min fråga är alltså vilka alternativ det finns? Natural cycles känns inte så säkert heller? Och för er killar och tjejer - är kondom tråkigt? Hur delar ni upp inköpen? Hur löser ni de här problemen? Känns ju inte säkert att han ska spruta utanför när han är på g eftersom det finns både försatser osv att bli gravid av. Finns andra alternativ? Snälla hjälp en vilsen själ :)


    Är kvinna, avskyr kondom. Oskönt och avtändamde
  • Anonym (Sigge)
    MrFlex skrev 2017-07-13 21:21:58 följande:

    Analsex, oralsex, runka sista sekunderna eller dra ut. Finns ingen lag som säger att killen måste komma i dig under vaginalsex.

    Personligen har jag dragit ut under ca 20 års tid när mina partners inte använt preventivmedel eller vi försökt få barn. Noll oönskade graviditeter so far...

    Jag avskyr kondomer och använder det bara vid tillfälliga relationer eller i början av nya relationer.


    Ok, du tycker hon ska basera sitt val på dina, högst personliga, erfarenheter och strunta i forskning och studier? Att avbrutet samlag är ett uselt preventivmedel är ju belagt. Just du kanske inte får försats? Eller haft rejält bonnflyt?


    www.1177.se/Stockholm/liv--halsa/sexuell-halsa/skydd-mot-graviditet/avbrutet-samlag/

  • Anonym (Sigge)

    Pessar fungerar bra för många kvinnor om det endast är graviditet man oroar sig över. Kalkylerar man med VS också är ju kondom överlägset.


    För min egen del är kondom helt värdelöst. Jag kan inte komma alls. Även med tunna, storleksanpassade finkondomer.


    Till skillnad från förr, då endast RFSU:s torftiga sortiment fanns att köpa har man nu tusentals modeller ett knapptryck bort. Det kan vara lite roligt att botanisera. 


    Jag tycker definitiv att du bör ha kondomer tillgängliga och inte förutsätta att mannen har det. 95% eller så kan nog använda standardmodeller´. Om ni trivs med varandra och vill träffas fler gånger kan ni ju onlinehandla bättre varianter tillsammans. 

  • Anonym (Reality check)

    Kondomer är det absolut bästa! Skyddar mot både sjukdomar och graviditet.

  • Anonym (Lova)
    Perjonsson skrev 2022-04-03 00:58:49 följande:

    Kådis är lika tråkigt o oskönt som ett reservhjul


    Låter tråkigt.

    Men att få humörsvängningar, en stympad sexlust, finnar och utslag, viktuppgång och depression pga av p-piller eller spiral är inte tråkigt- Det är ett rent helvete.  

    Lite perspektiv tack
  • Kotten23

    du Vet att du har träffat rätt man, efter du har förklarat läget å han springer ner å köper 7 paket kondomer med olika smak Och olika stilar på kondomerna. om partnern vill använda kondom så måste man visa den respekten Som partner. Sen när ni vill ha barn så är det ju bara å slänga kondomerna. Jag föredrar kondomer än å tvinga min tjej till p piller eller annat som förändrar hormonerna i hennes kropp. Tror det är lika illa som p röka cigg. 

  • Anonym (Kondom ftw)
    Kotten23 skrev 2022-04-12 14:44:53 följande:

    du Vet att du har träffat rätt man, efter du har förklarat läget å han springer ner å köper 7 paket kondomer med olika smak Och olika stilar på kondomerna. om partnern vill använda kondom så måste man visa den respekten Som partner. Sen när ni vill ha barn så är det ju bara å slänga kondomerna. Jag föredrar kondomer än å tvinga min tjej till p piller eller annat som förändrar hormonerna i hennes kropp. Tror det är lika illa som p röka cigg. 


    Kan bara hålla med, vi är ett par och använda kondom i 20år. Funkar perfekt på alla sätt.  Vi körde bara utan kondom när vi skulle skaffa barn.
  • Anonym (Tim)

    Äsch, absolut inga som helst problem. Jag blir lite mer uthållig och framför allt slipper man allt kladd i sängen. Vi har kört kondom i typ 20 år förutom när vi skulle skaffa barnen. Tycker man att kondomen luktar illa, ska man prova en annan sort. Det finns sådana som är nästan helt utan glidmedel, så man får köra glidmedel separat, men då slipper man i alla fall den där konstiga artificiella plastlukten.

Svar på tråden Är kondom tråkigt?