• Ebbalouise

    Vet inte vilket gymnasium hon ska gå

    Hej! Det är som så att jag har en dotter som till hösten ska välja gymnasium samt linje. Hon har alltid tänkt gå natur då den är bred och hon inte vet vad hon i framtiden vill arbeta med. Hon funderade även på att arbeta som barnläkare. Nu har hon dock börjat fundera på ekonomi då det intresserar henne mer och hon skulle tycka det vore kul att starta UF-företag. Vi undrar nu lite saker bland annat - Hur lång tid tar det att läsa från en ekonomi-ekonomi gymnasieutbildning till att bli behörig för läkarutbildningen? Sedan undrar hon över vilka jobb man egentligen kan bli efter ekonomi-linjen, gärna jobb där det handlar om barn men andra idéer välkomnas tacksamt? Ha en fortsatt fin sommar och tack i förhand!

  • Svar på tråden Vet inte vilket gymnasium hon ska gå
  • äldreochklokare

    I höst? Men det valet är ju redan gjort? 

    Dessutom heter det gymnasieprogram (linjer har det inte hetat på ca 20 år Flört )

    Hon får prata med en SYV på skolan, de har svar på alla dina frågor. 

    Hon kan titta på läkarutbildningar på nätet, vilka krav det är för att komma in där så får hon även svar på en del frågor. 

  • Ebbalouise

    Alltså hon ska ansöka till gymnasiet i höst/jul vilket innebär att hon börjar om ett drygt år. Hon är väldigt orolig och vill gärna ha svar på sina frågor och det är näst intill omöjligt att få tag på en syv mitt i sommarn, så tänkte att jag gör ett försök här. Juste satt och tänkte på att jag visste att linje va felaktigt ord men kunde absolut inte komma på det korrekta ordet så tänkte att så få det vara???? tack för ditt svar ändå!

  • AnnaKatarina
    Ebbalouise skrev 2017-07-20 13:34:58 följande:

    Hej! Det är som så att jag har en dotter som till hösten ska välja gymnasium samt linje. Hon har alltid tänkt gå natur då den är bred och hon inte vet vad hon i framtiden vill arbeta med. Hon funderade även på att arbeta som barnläkare. Nu har hon dock börjat fundera på ekonomi då det intresserar henne mer och hon skulle tycka det vore kul att starta UF-företag. Vi undrar nu lite saker bland annat - Hur lång tid tar det att läsa från en ekonomi-ekonomi gymnasieutbildning till att bli behörig för läkarutbildningen? Sedan undrar hon över vilka jobb man egentligen kan bli efter ekonomi-linjen, gärna jobb där det handlar om barn men andra idéer välkomnas tacksamt? Ha en fortsatt fin sommar och tack i förhand!


    Oj det är inte så lätt att byta program efter slutantagningen. Kanske går på mindre orter men i Stockholm är det mycket svårt och på många skolor helt omöjligt.

    Om man läser Ekonomiprogrammet så kan man sen läsa ett naturvetenskapligt basår så blir man behörig till läkarprogrammet.

    Många skolor erbjuder kursen Entreprenörskap även på NA så starta UF-företag finns möjlighet att göra även om man inte går EK. Kolla upp den möjligheten på skolan hon kommit in på.
  • Ebbalouise

    Tack för svaret, mycket hjälpsamt???????? Ber om ursäkt för mitt oklara inlägg tidigare. Hon ska alltså börja 9:an till hösten och därmed kommer ju gymnasieval?? Tack återigen för toppen svaret:))

  • Bibbidi
    Behörighet

    För att komma in på läkarutbildningen krävs det att du har minst godkänt i följande ämnen:


    Matematik D eller Matematik 4
    Fysik B eller Fysik 2
    Kemi B eller Kemi 2
    Biologi B eller Biologi 2
    Intagningspoäng hösten 2012

    Hösten 2012 kom de in på läkarutbildningen som hade följande intagningspoäng:


    Karolinska Institutet: 22,5 i betyg, 1,8 högskoleprov
    Lunds Universitet: 22,3 i betyg, 1,8 högskoleprov
    Uppsala Universitet: 22,4 i betyg, 1,8 högskoleprov
    Göteborgs Universitet: 22,25 i betyg, 1,8 högskoleprov
    Linköpings Universitet: 22,10 i betyg, 1,8 högskoleprov
    Umeå Universitet: 22,00 i betyg, 1,7 högskoleprov
    Örebro Universitet: 22,10 i betyg, 1,7 högskoleprov


    www.gymnasieguiden.se/program/EK/ekonomi

    PROGRAMPLAN EKONOMIPROGRAMMET www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf

    Så vitt jag kan se läser ekonomi ekonomi bara upp till matematik 2B. Hon behöver matematik 4 men det verkar gå att lösa om man tittar på tillvalen ifall hon väljer att läsa det som tillval - men bäst om ni hör med en syo så att det är säkert att hon hinner läsa till matematik 4 under sina 3 år så ämnena inte krockar.  

    Står att hon kommer läsa Naturkunskap 1b men vet inte om det ger henne behörighet i fysik/kemi och biologi b eftersom det bara verkar vara 100 poäng som hon ska läsa i naturkunskap 1b. Naturkunskap 2 finns som tillval så antagligen inte. 

    ________________________________________________
    Hittade det här nu www.fragasyv.se/fragor/vad-motsvarar-naturkunskap-1b
    Edwin 19 ården 25/12/14
    Hej!
    Jag går just nu på ekonomi programmet och läser nk1b och undrar vad det motsvarar.

    Är det som att läsa kemi,fysik,biologi 1a??

    Jag undrar också, om jag ändrar mig senare i livet och vill plugga till tex optiker efter gymnasiet så krävs det kemi,biologi,fysik 1a o jag läser nk1b så behöver jag komplitera något ?

    Hej Edwin,
    Naturkunskap 1b är en kurs på 100 gymnasiepoäng. Den motsvarar summan av två 50 poängskurser: Naturkunskap 1a1 och 1a2.
    Kemi 1 är en annan 100 poängskurs och Biologi 1 och Fysik 1a är ännu två andra 100 poängskurser. Inom Naturkunskap 1b läser man "delar av" fysik, kemi, biologi som ingår i de tre kurserna och man kan därför ersätta naturkunskap 1b med betyg i Fysik1a, Kemi 1 och Biologi 1 (tillsammans ger de tre kurserna tillräckliga kunskaper så att man inte behöver läsa naturkunskap 1b). Man kan inte ersätta "åt andra hållet", du behöver alltså betyg i Fysik 1a, Kemi1 och Biologi 1 om de nämns som behörighetsgivande till en viss högskoleutbildning.
    Svar på din fråga är: ja, du behöver komplettera med godkända betyg i Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1. 
    Om du inte kan göra det på gymnasiet, kan du söka till komvux efter gymnasiet.
    Vänligen Peter SYV
  • Bibbidi
    Ebbalouise skrev 2017-07-20 14:10:38 följande:

    Tack underbara du! Vilken hjälp du var till, tack!


    Ingen orsakSolig
Svar på tråden Vet inte vilket gymnasium hon ska gå