• majita

    Gravid med syskon, BF mars 2018

    Hej!

    Plussade äntligen efter nästan ett års försök med barn nr 2. Känns underbart men samtidigt sjukt läskigt och nervöst!

    Är det någon mer som är i samma sits och vill följas åt? Dela tips på hur man berättar och förbereder storebror/storasyster på att det kommer en bebis, utmaningar i graviditeten när man redan har en att ta hand om etc...

  • Svar på tråden Gravid med syskon, BF mars 2018
  • gällka88

    Kan inte ni med besvärlig foglossning beskriva/berätta hur den är?
    Vad jobbar ni med? Hur ni mår?

    För jag har själv en del foglossning men kan som inte veta om den är besvärlig eller ej... jag tänker bara hela tiden att de finns säkert folk som har de värre..som när jag mådde illa och spydde så fort jag satte mig i bilen så fick sitta med spypåse å spy medan jag körde till och från jobbet... om ni förstår hur jag menar..

  • wildflowers

    Alltså du märker när den är besvärlig. Det hugger och skär, blir liksom stumt så du knappt kan gå. Jag har ont i si-leden, svabskotan. I blygdbenet jättemkt speciellt när jag ska vända mig i sängen eller ta mig upp. Jobbar som förskollärare och blev sjukskriven på heltid ni från v 21. Ja säger bara tur för det för jag kan knappt ta hand om min egen 2-åring. Lyft och huksittande/golvsittande är obarmhärtigt mot bäckenet :/

    Hur mkt har ni gått upp? Usch känner panik är helt orörlig och har halva grav kvar. Aptiten är de inte för på..konstant hungrig och gått upp 7 kg. Redan ca 6 kg övervikt sen innan! Fy

  • Hoppas7910

    Säger som ovan - du märker när foglossningen är besvärlig :/

    Jag har skärande och stickande värk från ryggen, över SI-lederna och fram i ljumskarna. Kan knappt ligga på rygg längre & helst inte långa stunder på sidan heller. Det är jobbigt att lyfta och bära dottern nu för tiden. Har ett stillasittande jobb men jag kan knappt ta mig upp ur stolen efter ett tag.. inte så kul!

    Jag har faktiskt inte vägt mig.. men jag känner och ser att det är rätt mkt mer denna gången än med dottern. Tycker jag äter rätt okej och inte massa onödigt men det samlar sig ändån. Jag är van vid att träna mkt och det kan / orkar jag inte nu så det är säkert mkt därför.

  • gällka88
    wildflowers skrev 2017-11-16 20:36:19 följande:

    Alltså du märker när den är besvärlig. Det hugger och skär, blir liksom stumt så du knappt kan gå. Jag har ont i si-leden, svabskotan. I blygdbenet jättemkt speciellt när jag ska vända mig i sängen eller ta mig upp. Jobbar som förskollärare och blev sjukskriven på heltid ni från v 21. Ja säger bara tur för det för jag kan knappt ta hand om min egen 2-åring. Lyft och huksittande/golvsittande är obarmhärtigt mot bäckenet :/

    Hur mkt har ni gått upp? Usch känner panik är helt orörlig och har halva grav kvar. Aptiten är de inte för på..konstant hungrig och gått upp 7 kg. Redan ca 6 kg övervikt sen innan! Fy


    På jobbet har jag ont mellan benen och framtill nästan varje steg jag tar, på kvällarna kan jag ofta inte gå ordentligt, funderat på prova kryckor kvällstid. Kan inte sitta på golvet och leka med tvååringen, inte bära han samtidigt som jag går. Vaknar varje gång jag vänder mig på natten för de gör ont i blygdbenet. Jobbar som anestesisjuksköterska så går mycke på hårda betonggolv. Men jag tänker att "jag kan ju gå" "jag klarar ju av mitt jobb" "nån har de säkert värre"

    Och på tal om vikt, jag har gått ner 7 kg, vecka 22 är jag i nu. Har dock en rejäl övervikt så de gör väl inget...
  • gällka88
    Hoppas7910 skrev 2017-11-17 00:16:27 följande:

    Säger som ovan - du märker när foglossningen är besvärlig :/

    Jag har skärande och stickande värk från ryggen, över SI-lederna och fram i ljumskarna. Kan knappt ligga på rygg längre & helst inte långa stunder på sidan heller. Det är jobbigt att lyfta och bära dottern nu för tiden. Har ett stillasittande jobb men jag kan knappt ta mig upp ur stolen efter ett tag.. inte så kul!

    Jag har faktiskt inte vägt mig.. men jag känner och ser att det är rätt mkt mer denna gången än med dottern. Tycker jag äter rätt okej och inte massa onödigt men det samlar sig ändån. Jag är van vid att träna mkt och det kan / orkar jag inte nu så det är säkert mkt därför.


    Som jag skrev till Wildflowers så kanske den är besvärligare än jag tror... kan inte heller ligga på sida nån längre stund...och ibland hugger de till bak i SI-lederna.. är ju besvärligt främst kvällstid när man gått på jobbet hela dagen... Får se om jag ringer till vårdcentralen till veckan..
  • wildflowers

    Jag hade foglossning förra gången och pressade mig till att jobba till v 28. Det var hemskt...Det misstaget gjorde jag inte denna gång! För det blir bara värre och värre. Jag skulle aldrig jobba om jag var du gällka88 utan sjukskriva mig direkt. Läkarna är väldigt schyssta när man har foglossning. Men då gäller det att lyfta ens besvär och inte förminska dom!!

    Det finns glidmadrasser man kan få av barnmorska som underlättar på natten. Men den hamnar alltid någon annanstans än under mig på natten. Ska nog köpa sidenpyjamas.

  • gällka88
    wildflowers skrev 2017-11-17 14:18:19 följande:

    Jag hade foglossning förra gången och pressade mig till att jobba till v 28. Det var hemskt...Det misstaget gjorde jag inte denna gång! För det blir bara värre och värre. Jag skulle aldrig jobba om jag var du gällka88 utan sjukskriva mig direkt. Läkarna är väldigt schyssta när man har foglossning. Men då gäller det att lyfta ens besvär och inte förminska dom!!

    Det finns glidmadrasser man kan få av barnmorska som underlättar på natten. Men den hamnar alltid någon annanstans än under mig på natten. Ska nog köpa sidenpyjamas.


    Hade också foglossning med första å tror jag jobbade till vecka 30.. sen tog jag semester till gravpenningen. Men hade många korta sjukfrånvaros från jobbet där i slutet. Ringer måndag till HC.
    Blev du sjukskriven direkt eller fick du gå till sjukgymnast och göra massa saker först?
  • wildflowers

    Alltså det är knappt så jag orkar med plocket, matlagning och sysselsätta min son som det är. Så att jobba det kommer inte på fråga! För smärtsamt...

    Jag gick till en sjukgymnast för tips och råd typ en månad innan. Så när jag väl var hos läkare såg hon att jag hade varit iväg och jag underströk att jag gjort och tänkt på allt man ska göra men att ja ändå har så ont. Hon gjorde en undersökning av bäckenet där det framgick att jag hade foglossning. Det är verkligen inga problem. Jag skulle aldrig slösa semesterdagar när man har rätt till shukskrivning. Och försäkringskassan godkände utan problem förra gången!

  • gällka88
    wildflowers skrev 2017-11-17 15:05:38 följande:

    Alltså det är knappt så jag orkar med plocket, matlagning och sysselsätta min son som det är. Så att jobba det kommer inte på fråga! För smärtsamt...

    Jag gick till en sjukgymnast för tips och råd typ en månad innan. Så när jag väl var hos läkare såg hon att jag hade varit iväg och jag underströk att jag gjort och tänkt på allt man ska göra men att ja ändå har så ont. Hon gjorde en undersökning av bäckenet där det framgick att jag hade foglossning. Det är verkligen inga problem. Jag skulle aldrig slösa semesterdagar när man har rätt till shukskrivning. Och försäkringskassan godkände utan problem förra gången!


    Idag ringde jag till sjukgymnast, ska dit på fredag. Hoppas jag får nån annan hjälp än styrkeövningar, för de fick jag när jag väntade sonen och de va värdelöst!
    Men de är i alla fall färdigt med jourer på jobbet... kan ju inte lita på att jag tar mig upp ur sängen och iväg på ett katastrof kejsarsnitt när man har så här ont!! Ska prata med chefen imorgon!
  • gällka88

    Vagn!

    Hur tänker ni?

    Köpa syskonvagn eller inte?

    Vår kille kommer va 2 år och 3 månader. Han älskar att åka vagn och sover ute i vagnen när vi är hemma.

    Funderar på en vagn men maken är tveksam....

  • wildflowers

    Vi behöver definitivt köpa en vagn. Min kille kommer vara 2.5 år men är sen så han går liksom inte bredvid. Dessutom vill jag kunna ta promenader också :)

    Hur gick det med sjukskrivningen

  • gällka88
    wildflowers skrev 2017-12-11 22:13:13 följande:

    Vi behöver definitivt köpa en vagn. Min kille kommer vara 2.5 år men är sen så han går liksom inte bredvid. Dessutom vill jag kunna ta promenader också :)

    Hur gick det med sjukskrivningen


    Min kille vill inte heller gå, man får ju bära han överallt. Han går kanske 5 meter och sen vill han upp i famnen, latmasken.

    Har varit sjukskriven nu i 2,5 vecka.. känns skönt ändå men har lite ångest eftersom jag sätter kollegorna i skiten. Känns bättre med smärtan men de är väl för att man mest ligger i soffan med kudde mellan benen och kollar serier.
  • wildflowers

    Har du bra kollegor och har ni bra sammanhållning i gruppen? Jag kan säga att mitt arbetslag är uruselt och min chef är körd i huvudet. Därför skiter jag blanka fan i dom. Det är min rättighet som skattebetalare att få vara hemma när jag är sjuk. Inte tänker jag gå och slita med foglossning för otacksamma exkluderande kollegor. Som kör utefrysningsmetoden för att man är gravid.

    Njuter av Netflix hbo och kvalitetstid med min son samtidigt som jag försöker få bukt med fogarna. Har varit med om svårare saker och förlorat nära anhörig i svår sjukdom vilket har lett till att jag alltid tar min hälsa i första taget. Långt före jag ens bryr mig om jobbet . Jobb finns det alltid.

  • gällka88
    wildflowers skrev 2017-12-15 05:33:53 följande:

    Har du bra kollegor och har ni bra sammanhållning i gruppen? Jag kan säga att mitt arbetslag är uruselt och min chef är körd i huvudet. Därför skiter jag blanka fan i dom. Det är min rättighet som skattebetalare att få vara hemma när jag är sjuk. Inte tänker jag gå och slita med foglossning för otacksamma exkluderande kollegor. Som kör utefrysningsmetoden för att man är gravid.

    Njuter av Netflix hbo och kvalitetstid med min son samtidigt som jag försöker få bukt med fogarna. Har varit med om svårare saker och förlorat nära anhörig i svår sjukdom vilket har lett till att jag alltid tar min hälsa i första taget. Långt före jag ens bryr mig om jobbet . Jobb finns det alltid.


    Jag har superkollegor! De är svårt att hitta vikarier som kan bara komma in å jobba med kort varsel och längre perioder så de är ju kollegorna som får ta extra beredskaper och jobba utan raster och sånt. Men dom tycker ju att de är självklart att jag ska va hemma och inga sura miner. Är bara jag som är lite störd i huvudet tror ja..

    Har du börjat titta på vagn förresten? Hur tänker du kring de?

    Vi har funderat på att köpa en sån där Thule typ cykelvagn å ha som ?vanlig?... maken är jätte inne på de medan jag är mer sugen på en typ Emmaljunga..
  • wildflowers

    Okej men då får du ju tänka att detta ändå är din rättighet. Du har säkert jobbat extra för sjukskrivna kollegor och kommer med största sannolikhet göra det i ditt yrkesliv. Detta är ju bara en kort period i ditt liv. Jag hade inte brytt mig utan släppt det :)

    Vi har en ganska bra välanvänd vagn som vi köpte till första barnet. Den bör hålla till ett barn till. Och under den korta tid som vi kommer behöva köra dubbelvagn så tänker vi att vi får ta en billigare begagnad. Än att köpa en helt ny dubbelvagn. Dessutom bor vi i lägenhet så vi måste ha vagnen ståendes i ett rum. Vi har även en sulky i bilen som vårt babyskydd passar ihop med.. så det blir en fråga om utrymme också

  • gällka88

    Är de nån kvar här? Hur gåre?

    De börjar dra ihop sig nu. Jag har 23 dagar kvar men hoppas på mindre för denna foglossningssmärta tar död på mig!!

  • KarinIngrid

    Hej!

    Julians lillasyster Ingrid har tittat ut på bf-4

    Hon föddes 27:e februari!

    51 Cm lång

    3730 gram

    Förlossningen var långdragen och jobbig. Det tog 33 Tim totalt från att vi blev inskrivna till att hon är född.

    Men allt gick bra. Vaginalt. 2 ytliga stygn fick jag bara så det är jag glad för.

    Nu är vi hemma och försöker anpassa oss till att vara 4 stycken i familjen!

    Storebror är nyfiken och mycket försiktig och snäll mot bebisen. Hämtar alla sina leksaker o ska ge henne när hon är ledsen. Fick förklara att hon nog mycket hellre lånar hans nalle än att få en stor leksaksbil i plåt upp i ansiktet. Men det är hans absoluta favoritleksak så jag blev väldigt rörd över gesten. Inga barn får nånsin låna den när de hälsar på!!

    Han klappar henne på huvudet och gillar att pilla på hennes små tår och fingrar!

    Men han är också väldigt svartsjuk och kräver min uppmärksamhet hela tiden vilket blir påfrestande nu när jag kämpar med sömnbrist och amning och återhämtning efter tuff förlossning. Men det rullar på.

    Vi har sänkt alla ambitioner hemma och lever på hämtmat och vardagsrummet är upponervänt av bebisgrejer och jag avböjer alla besök utom mormor som kommer och leker med storebror som avlastning.

    Hoppas allt går bra för er som fortfarande väntar!

  • VickanK

    Har 22 dagar till bf. Mår helt okej men längtar ju.

    Grattis KarinIngrid till din flicka. :)

    Ska bli spännande och se vad min flicka säger om bebis sen men räknar med att hon blir svartsjuk.

Svar på tråden Gravid med syskon, BF mars 2018