• absalon

    Återinför ångloken!

    Många fler måste åka tåg för miljöns skull
    På ånglokens härliga tid åkte mycket fler tåg i Sveriges land, ja i hela Europa. Klara statistiska samband finns mellan ånglokens sorgesamma avveckling och järnvägarnas minskade resandefrekvens.
    För att öka tågresandet i Sverige - återinför ångloken!Cool

  • Svar på tråden Återinför ångloken!
  • Frontline

    Kanske skulle vara kul att åka nån mil eller 2 men sen vill man ju åka fortare..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Loigios

    Och vart finns dessa statistiska underlag? Kan du göra någon hänvisning till det?

    Snarare handlar det om att infrastrukturen för vägtrafiken förbättrades mer och mer och bilarna blev mer tillgängliga för mer och mer människor samtidigt som hastigheterna på vägarna höjdes.

  • absalon
    Frontline skrev 2017-07-23 15:10:20 följande:

    Kanske skulle vara kul att åka nån mil eller 2 men sen vill man ju åka fortare..


    SJ:s bästa snälltågsånglok hade en topphastighet på närmare 130 km i timmen. Idag har även ångtekniken utvecklats och betydligt högre hastigheter bör vara möjliga.Cool
  • FDFMGA
    absalon skrev 2017-07-23 15:08:27 följande:
    Många fler måste åka tåg för miljöns skull
    På ånglokens härliga tid åkte mycket fler tåg i Sveriges land, ja i hela Europa. Klara statistiska samband finns mellan ånglokens sorgesamma avveckling och järnvägarnas minskade resandefrekvens.
    För att öka tågresandet i Sverige - återinför ångloken!Cool
    Har du tipsat Trump. Det skulle kunna vara början till ett bilateralt miljösamarbete mellan Sverige och USA där Sverige får tillgång till amerikanskt kol och USA möjlighet att öppna några kolgruvor till.

    En ren win-win-situationSolig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Minimalen

    Varför säger du inte det till miljönissarna som hindrar kolbrytning. Nädu tänk på alla avgaser som ångloken avger. Snacka miljöovänligt!

  • Kjell2

    Kolla verkningsgrad på en ångmaskin och jämför hur mycket el du kan producera med samma mängd kol.

  • Frontline
    KaffeKoppen198 skrev 2017-07-23 16:17:39 följande:
    Varför inte bara anstränga oss mer för att klona dinosaurier så kan vi rida på dem?
    Fan det vore skitbra ju
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Efraim Barkbit
    absalon skrev 2017-07-23 15:20:15 följande:

    SJ:s bästa snälltågsånglok hade en topphastighet på närmare 130 km i timmen. Idag har även ångtekniken utvecklats och betydligt högre hastigheter bör vara möjliga.


    Ånglok är skojiga men emissionerna de släpper ut är höga plus att använda kol till kollektivtrafik känns ju sådär.

    Hellre då diesellok som kör på miljödiesel.

    Vad har du emot el-lok?
  • absalon
    Efraim Barkbit skrev 2017-07-23 16:26:32 följande:
    Ånglok är skojiga men emissionerna de släpper ut är höga plus att använda kol till kollektivtrafik känns ju sådär.

    Hellre då diesellok som kör på miljödiesel.

    Vad har du emot el-lok?
    Jag personligen har ingenting mot vare sig el- eller diesellokomotiv. Mitt inlägg bygger på det faktum att tågresandet i Sverige var mycket större då ångloken var i bruk och därefter avtog årligen i samma takt som ångloken avvecklades. Folket vill uppenbarligen prioritera ånglok.
    De, som sysslar med modelljärnvägar, tycks likaledes föredra modeller av ånglok framför modeller av el-och diesellokomotiv. Förmodligen ligger denna prioritering i människans natur, dvs är genetiskt betingad. Ångloken står oss på något sätt mentalt närmre än el- och dieselloken, som inte är tillnärmelsevis lika expressiva.Här föreligger bestämt djuppsykologiska orsaker.
    Vad miljöapekten beträffar kan ånglokens drivmaskinerier förbättras och effektiviseras ytterligare. Under 1940 tillverkades i Sverige några ytterst avancerade ånglok som drevs med turbin istället för kolvmaskineri.Cool
Svar på tråden Återinför ångloken!