• Huskyägare

    Lyder inte när det regnar

    Hej jag har en fråga och kunde inte hitta något svar så jag vänder mig hit.

    Hej jag har en hund ( Husky ) 4 månader gammal. Lydig, snäll, och följsam

    Lite info:

    Jag har han alltid lös när vi är i skogen och promenerar, grillar eller tältar. När jag ropar eller testar uppmärksamhet kommer han alltid och han vet att han får en god bit när han kommer eller gör rätt och sitter kvar tills jag säger till att han kan gå. Har han lös i skogen för han är så duktig när vi är där, han trivs och jag trivs. Vi går ut till skogen bara för att äta lite eller gå en stund eller bara sitta en stund och kolla. "Long story short" vi älskar att vara i skogen.

    Här kommer problemet:

    När vi är ute och det börjar regnar är det som att han glömmer bort allt bra och beröm han får för att lyda, lyssna, komma och vara uppmärksam. Han springer en bit före mig och kommer inte när jag ropar, lockar eller sätter mig ner och tar fram godispåsen. Han bara sitter en bit bort och stirrar på mig, när jag reser mig upp så fortsätter han bara springa före.

    Frågan då? Jo varför gör han så? Varför är han alltid så lydig och duktig förutom när det regnar? Varför lyssnar han inte på mig när det regnar? Blir inte ofta sur och vill inte heller vara det men när han vägrar lyssna och fortsätter göra fel blir det tyvärr så.

    Här kommer lite mer:

    (Detta hände för 1 månad sedan(Midsommar)
    Första gången vi var ut och fiskade och grillade i min stuga så började det regna medans vi var i skogen, och då började vi självklart packa ihop för att gå hem. Men under vägen så föll jag i tankarna och tänkte inte på att kolla efter han, han gick bakom mig då. Jag kollade bak flera gånger och han var alltid bakom mig men sedan var han plötsligt inte det. Han hade säkert stannat för att göra Nr2 eller vara nosa lite, men han var borta. Jag letade och ropade i spö regnet, genom blöd och frustrerad i över 2 timmar, men till slut hörde jag hans halsband (namn brickan) och han hörde mitt rop. När han kom var han livrädd och kall han bara skrek och ville komma i famnen för värme. Så vi satt där i skogen och "höll om varan" tills han lugnade ner sig. Men sen när vi fortsatte gå så sprang han före mig och stannade bara men kom inte när jag ropade eller satte mig ner, när jag reste mig så fortsatte han bara springa en bit sedan stannade han och vänta tills vi såg varandra sen fortsatte han likadant hela vägen hem.

    (Detta hände för 2 veckor sedan 
    När var vi i min fars stuga och hälsade på. Medans vi var där gick vi ut i skogen och promenerade och fiska och så en gång började det regna, då gjorde han samma sak. Sprang före och stannade när jag ropade men kom inte fram. Han kom när jag ropade och fick en god bit 5 minuter innan det började regna men hux flux så bara flög allt det där ut och han sprang före och stannade men kom inte när ja ropade och bara fortsatte likadant hela vägen fram.

    (Detta hände igår (Fredag 4/8-17)
    Vi gick ut till skogen och grillade och bara mös framför elden i ett par timmar. Sedan så kom det där fördömda regnet, ja det var ju bara att packa ihop grejerna och börja gå hemåt. I början gick det hur bra som helst men sedan när vi började närma oss hem så slutade han helt plötsligt att komma när jag ropade, han bara stannade. Ville inte komma när ja lockade han, ropade eller satte mig ner och tog fram godispåse. Bara satte sig och stirrade, När ja reste mig så sprang han iväg. Denna gång så sprang han hela vägen hem, satte sig på trappan och väntade.

    Ja jag tog tag i honom och gav en utskällning. det gör jag varje gång han ignorerar vad jag säger och gör fel. Ja jag ger en godbit och beröm varje gång han gör bra ifrån sig och lyssnar på mig.

    Gör man fel och fortsätter så, så för man en utskällning.
    Gör man rätt och bra ifrån sig så får man belöning och beröm

    Mvh Sebastian och hundern Kai

    Ps. Han är lös hela tiden i min stuga och har gått från gården 3 gånger, hämtade han i nacken och släppte han på gårdsgränsen ( liten väg just utanför gården ), i skogen tar jag inte tag i honom om nu inte han gör något äckligt som äter bajs eller inte lyssnar. Och han var lös hela tiden i min fars stuga, han har stor gård och ingen väg i närheten så det var inga problem.


    ..
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-05 01:02
    Hemma på gården har jag honom i en löplina eller bara koppel om vi bara går ut en snabbis eller så har jag kopplet på honom men inte håller i det när vi leker för det ger både han och mig mer frihet i leken och samtidigt ett test för honom. Han har koppel på men ingen håller i det, inte riktigt den frihet som i skogen men ändå tillräckligt för att kunna springa.
  • Svar på tråden Lyder inte när det regnar
  • Jemp

    Varför i allsin dar har du fortfarande hunden lös?

    Fukt "förstärker" lukter, alt tycker han att regn är obehaglig låter det som?

    Du vet säkert att du valt en ras med stor jaktinstinkt som ofta inte går att ha lösa.

  • Aniiee

    Sluta skälla på hunden när "skadan" redan är skedd. Ingen idé. redan glömt. 

    Många valpar tycker regn är obehagligt. Han vill hem.

    Koppla hunden när du inte har styr över den.

    problem solved.....


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (Koppel)

    Du vet att du ska ha hunden kopplad 1 mars till 20 aug va?

  • Huskyägare

    Trycker jag bara på "Svara i tråden" för att svara på era inlägg?

    Jemp. Det är underbart att se honom fara och flyga i skogen under turerna och han älskar att få springa fritt i skogen. 

    Aaha! Tack! Ska vara mer vaksam på det!

    Och ja det vet jag om, många säger att de inte går bra ihop med att vara lösa. Kanske bara är för att han är valp ännu som det går så bra, bara framtiden kan ge svar på det.

    Aniiee. Skadan i sig är från det han inte kommer till mig tills det att jag måste komma till honom så skadan är "skedd" då jag kommer fram till han.

    Tack! Ska se till att få koppel på honom innan det att han känner igen sig å hittar hem själv nästa gång!

    Jag har "styr" över min hund, endast dessa 3 gånger har detta hänt. För mig en oväntad händelse då jag trodde han kommit över detta när det började så bra men slutade så illa. Samma ställe vart jag alltid kopplar honom varje dag 2 gånger om dagen, ignorerade han mig för första gången.


    ..
  • Huskyägare

    Anonym (Koppel). Nej det visste jag inte om. Tack för att du informerade mig! Hur kommer det sig att jag inte får ha hunden lös i skogen?


    ..
  • Jemp

    Nej, en hund tänker inte så som du skriver till Ainee.

    Ja, en valp tyr sig mer till sin ägare. Nu när han snart börjar bli könsmogen kommer han bli svårare att han lös.

    Nej, du har inte kontroll över din hund. Förutom faran för vilt, trafik, andra och att det är olagligt befästs beteendet varje gång han får chansen att springa iväg, och blir därför svårare att träna bort. Det befästs ytterligare eftersom du blir obehaglig och arg.

    Håll hunden i lina, stanna ute när det regnar och belöna hunden extra vid regn. Bygg upp relationen med din valp.

    Hundar mår bra av att vara lösa men det måste ske kontrollerat. Just nu förstör du bara för er.

  • Jemp
    Huskyägare skrev 2017-08-05 01:32:53 följande:

    Anonym (Koppel). Nej det visste jag inte om. Tack för att du informerade mig! Hur kommer det sig att jag inte får ha hunden lös i skogen?


    Lagen om tillsyn över hund och katt. Vilda djur har ungar och ska inte bli störda. Sånt du är skyldig att känna till.

    Oavsett tid på året ska du ha din hund under kontroll.
  • Aniiee
    Huskyägare skrev 2017-08-05 01:32:53 följande:

    Anonym (Koppel). Nej det visste jag inte om. Tack för att du informerade mig! Hur kommer det sig att jag inte får ha hunden lös i skogen?


    Det är för att djuren föder och har små ungar den tiden och hundar, även om de inte skulle skada någon, kan skrämma ihjäl till exempel vildkaniner eller störa en födsel, vilket kan bli vådligt,

    Beroende på var du bor och var du vistas kan det vara koppeltvång alltid, bara vissa tider (vanligast just mars-aug), eller aldrig. Kolla med din kommun för säkerhets skull.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Aniiee
    Huskyägare skrev 2017-08-05 01:29:48 följande:

    Aniiee. Skadan i sig är från det han inte kommer till mig tills det att jag måste komma till honom så skadan är "skedd" då jag kommer fram till han.

    Tack! Ska se till att få koppel på honom innan det att han känner igen sig å hittar hem själv nästa gång!

    Jag har "styr" över min hund, endast dessa 3 gånger har detta hänt. För mig en oväntad händelse då jag trodde han kommit över detta när det började så bra men slutade så illa. Samma ställe vart jag alltid kopplar honom varje dag 2 gånger om dagen, ignorerade han mig för första gången.


    Hundar funkar inte så. Om du ropar och hunden inte kommer kan du inte skälla på den när du hunnit ikapp 1 minut senare. Hunder vet inte om att den har gjort fel efter så lång tid, absolut inte en valp. Precis som det är helt onödig att köra en valps närsa i kisspölen hemma när du upptäcker den. Been there, done that, forgot about it, liksom. 

    Om hunden inte kommer på inkallning (och du tränar inkallning) så ska du inte"jaga efter", för DET är jättekul och "jag kommer först" och springtävling, utan vända och gå åt andra hållet. Då måste hunden jaga efter dig, och det kommer han göra, särskilt om du plockar upp godispåsen samtidigt. Då lär du hunden både att följa efter dig/komma till dig när du kallar på rätt sätt med belöning (inte skäll), och får tillfälle att koppla hunden.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Huskyägare

    Jemp. Okey hur tyder du att en hund tänker?

    Ja det förväntar jag mig också.

    Enligt mig har vi en bra relation med tillräcklig kontroll och tillit istället för en stryp lina och kontroll behov, ge och ta. Jag ger var jag får.

    Jag ska verkligen stanna ute mer i regnet med honom och se till att han inte tyder regn med obehag eller fara.

    Jag tvivlar på att jag förstör någonting.

    Tack än en gång! 


    ..
Svar på tråden Lyder inte när det regnar