Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

    Planerar Flytt till HÄLSINGLAND

    Arbrå är i stort sett avvecklat du kan med ganska stor säkerhet se om det finns hopp för en byggd genom att räkna antal restauranger du kan äta lunch på. I Arbrå finns ingen ren lunchservering utan det är en pizzeria som också kör dagens. Den lunchsylta som fanns la ner för 1-2 år sedan

    Jag tar Bollnäs framför Arbrå alla dagar men hellre väljer jag Järvsö eller Hudiksvall. I järvsö och hudik byggs det överallt och det finns framtidstro.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    OskarsHustru skrev 2017-08-12 15:45:23 följande:

    Vi skulle inte ha problem med att bo i ett samhälle som "dött ut" OM det finns en större ort/en stad i närheten. Men så länge det finns en skola i byn/samhället vi väljer så är vi nöjda. I Arbrå bor det närmare 2000 personer så att den skulle dö ut så pass att skolan läggs ned tvivlar jag starkt på. Vi behöver också ta hänsyn till bostadspriserna osv. Däremot om man skulle bo i ett samhälle uppe i glesbygden i Norrland så vill man ju försäkra sig om att samhället man bor i har framtidstro. Tack ändå för ditt svar även om det var lite väl negativt.


    Negativt om Arbrå möjligtvis, vilket helt baserar sig på att jag bor i Hälsingland och ofta är i Arbrå/Bollnäs i tjänsten. Finns inga problem att stänga en skola och bussa eleverna till Bollnäs när ekonomin blir dålig.

    Vi ser skillnaden här där min svåger bor i en by/samhälle som förvisso har mer "go" än Arbrå då mindre är nedlagt, så är det ändå i stort sett bara outbildad personal både i förskola och skola. Varför man inte vill ha en bättre skolgång åt sina barn förstår jag inte. Min kollega trivs dock väldigt bra i Arbrå men han är otroligt lokalpatriotisk och skulle hävda att det finns hopp fram till siste man
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Tihi skrev 2017-08-13 20:56:15 följande:

    Jag vet inget om din fråga men jag undrar hur folk försörjer sig i sådana här byhålor? Hur långt måste man pendla för jobb? Finns det ens vettiga jobb?


    Man jobbar som i alla stora häftiga städer, garanterat kortare pendling för de flesta än om man bodde i fjollträsk. Många har klassiska arbetaryrken, i Arbrå är dock Fortum en stor arbetsgivare.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    OskarsHustru skrev 2017-08-13 20:41:00 följande:

    Nu missförstod du nog mig, självklart vill vi bo i ett samhälle/by där det finns skola så barnen slipper pendla och dessutom gå i en "stor" skola med  allt för många elever (åtminstone innan de börjar i högstadiet men helst även i högstadiet).

    Jag tänkte nog inte att bara för att en lunchrestaurang finns att tillgå i samhället så är det lika med att skolan hotas av nedläggning. Men du bor ju där så du borde ju veta ;)

    Jag tror (och hoppas) att skolan i Arbrå borde ha större chans att få bli kvar än tex byskolorna i Vallsta och Rengsjö. För de skolorna finns väl kvar?

    Är för övrigt jättetrött och less på Norrtälje kommun där vi bor då enbart centralorten prioriteras och landsbygden tvingas dö ut. Så jag tror ändå att vi tänker lika men missförstod varann.


    Lunchrestauranger är ett tecken på att det finns hopp för bygden. Kan du inte hålla liv i en sådan är det rätt kört. Jag vet inte om de skolorna är vid liv men man kan ju hoppas. Många av dessa mindre samhällen fylldes ju med flyktingar för några år sedan och säga vad man vill om det men det påverkar inte ekonomin/skolan positivt då det går åt stora resurser. Men om du inte varit i Arbrå så tror jag du förstår vad jag menar om du åker igenom och ser alla tomma lokaler. Åk igenom järvsö och det är fullt överallt.

    På en den ställen lyckas man ju riktigt bra med legitimerade lärare, min gamla skola (liten by) är tydligen fullt bemannad med leg lärare.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    TQR735 skrev 2017-08-13 22:18:19 följande:

    Har bott lite överallt i detta land i och med studier och jobb.

    Har faktiskt bott ett par år i just Bollnäs. Har även därefter bott i ännu mindre samhällen så jag har lite att jämföra med. 

    Några saker att tänka på. Om du inte kan spåra din familj två-tre generationer tillbaka så kommer du alltid vara utböling. Samma med dina barn även om de föds på orten. Jag klara mig ganska bra då jag hade vänner som var "äkta" Bollnäs bor sedan handlade det om att hänga en massa på tuppen tranan och hörnet. Ortens två uteställen och bar. Till skillnaden från större samhällen är egentligen alla ute på samma ställen oavsett ålder. Klart det var 20 år sedan så det kan ha ändrats lite.

    Fundera över vart ni bor och vart du kommer jobba det är tidskrävande och dyrt att pendla. Det är även betydligt mer omständligt att pendla kommunalt i dessa orter än i en stad. Det kan även vara betydligt mer omständligt om du ska köpa något som inte finns på orten. Du kommer lära dig använda postorder.

    Alla kommer veta exakt vad du gör och gjort. De kommer ha koll på vad du handlar i butiken eller om du köpt nya kläder ny bil eller vad annat du kan tänka dig. Glöm alla idéer på ett privatliv om du bor på en mindre ort.

    Du ska även se till att du har ordentlig koll på vart i samhället du flyttar in på en större ort som Bollnäs handlar det om att bo i rätt kvarter, men i ett mindre samhälle kan det vara att bo på rätt gata eller om det är hyreshus i rätt hus. För du vill inte bo i den bråkiga delen av ett mindre samhälle.

    Men det slutliga, om du aldrig bott på en mindre ort utan endast varit sommargäst så har du inte en aning om vad det är du ger dig in på. 


    Idag arbetar man ju aktivt för inflyttning i orter som inte vill duka under så jag tycker inte "utbölingar" inte får vara med och leka. Det är snarare lite häftigt att hänga med någon som flyttat hit. Det gäller ju säkert iofs bara om de har ett fräsigt jobb.

    Men som du säger det kan vara lurigt att hitta "ghettot" i en liten stad och där är ju allt väldigt koncentrerat ibland till några få hus. Men generellt så räcker det att skippa kommunala hyresrätter så är man rätt safe. Köper du en villa så är du nästan garanterat säker även om grannen kan vara knäpp men det kan man ju aldrig riktigt ta reda på innan. 

    Jag antar Bollnäs har likt Hudiksvall skenat iväg i huspriser i tätort, ett hus under 2,5-3 milj går knappt att hitta om det inte är minimalt eller ett ruckel. I bruksorter som Iggesund har det sålts hus för 2 milj+ och det var bara ett vanlig radhus.  
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    OskarsHustru skrev 2017-08-14 15:08:32 följande:

    Oj mycket att svara på. För det första angående det här med att bo i ett mindre samhälle- jag är uppväxt i en ort med 5000 invånare. Aldrig bott i en stor stad och det vill vi aldrig göra heller. Min hemstad har 20 000 invånare nu men det var väl 15000 när jag bodde där. Vi bor nu i ett samhälle med 4500 invånare och jag upplever inte att alla känner alla och har koll på en. Bodde i en by med 500 invånare innan vi flyttade hit. Hade det inte varit för att förskolan och skolan där var helt värdelösa och oresonliga och tyckte det kunde betee sig hur de ville för att de saknade konkurrens och att barnen inte hade några bra vänner så hade vi bott kvar. Men jag är inte helt lost när det kommer till att bo i mindre orter.

    Vad gäller jobb så är min make elektriker och sånt behövs ju överallt men han är rätt less på att få åka på jobb i Stockholm (10 mil från oss) trots att huvudkontoret ligger i våran kommun. Sen bor vi 4 mil från centralorten (Norrtälje) i vår kommun, trots att vi har närmare till uppsala län så hör vi sthlm län och det suger. Å 4 mil till närmsta sjukhus känns långt när det är akut. Därför tyckte vi Arbrå har ett bra läge. Men vi måste såklart dit och kika lite mer och känna av. Vi har bara åkt igenom på väg till Järvsö.

    Hudiksvall som nämns om igen kändes inte rätt för oss. Vi var där för ett tag sedan.

    Med risk för att bli kallad rasist så var jag faktiskt orolig över hur mycket asylboenden dessa orter utanför Bollnäs och även Bollnäs är drabbat av. Där jag bor nu bara väller det in i småorterna (speciellt där vi bor) och kommunen gör en fuling då de vill hålla Norrtälje "rent" likt en societsstad och så skickar man asylanterna ut på landsbygden :/


    Ja asylanter hittar du överallt i Hälsingland sen vart det är mer och mindre vet jag inte men de hänger på stan i drivor och det dealas en hel del droger bland Afghanerna. 

    Jag har en kompis i Växbo där tycker jag det är riktigt lantligt och fint. 
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Tihi skrev 2017-08-14 16:18:10 följande:

     Uppenbarligen är det ett väldigt känsligt ämne för dig att du inte bor i "fjollträsk" annars hade du inte gått i spinn pga ordet byhåla. Det är liksom välkänt att glesbygden urholkas för att det inte finns några jobb och att många människor måste flytta till "stora häftiga städer" för att kunna försörja sig. Så min fråga är väldigt relevant.Elektriker måste ju vara ett suveränt jobb om man bor i en liten by för alla behöver el och någon som fixar den åt en. Tänkte han öppna eget företag? Finns det jobb för dig också där ni har tänkt bo?


    Inte det minsta, däremot stör jag mig på personer som dig med obefintlig kunskap om landsbygden

    men gott om fördomar. Sen bemötte jag dig enbart i samma ton som du använde dig själv av, inte konstigare än så.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
Svar på tråden Planerar Flytt till HÄLSINGLAND