• gurra

    Särbegåvat barn/särskilt begåvat

    Hej! Någon som har ett barn som är särskilt begåvat? Jag undrar om barnet gått igenom någon särskild utredning för att få detta bekräftat eller hur det fungerar? Har förstått att det är viktigt att våga ställa krav på skolan men än så länge är det bara misstankar, så undrar vad nästa steg är?

  • Svar på tråden Särbegåvat barn/särskilt begåvat
  • äldreochklokare

    Var på en föreläsning om precis detta igår faktiskt. Du kan läsa en del på Mensa.se och du får nog bäst svar om du mailar dem, tror jag. 

  • gurra

    Hej! Har läst på Mensa men fick inget direkt svar på hur man får det bekräftat för att därefter kunna driva detta i skolan. Får ta och mejla.

    Nyfiken, men hur kommer det Sig att du sökte dig till föreläsning? Har du också ett "misstänkt" särbegåvat barn?

  • Fennyxx

    Vad jag har läst finns det inga "misstänkt" särbegåvade barn.. Är barnet särbegåvat så är specialförmågan uppenbar för alla, det ligger i hela konceptet. Behöver man fundera så är det ett normalt barn. :)

  • nytt eller gammalt

    Ja som Fennyxx skrivit, när du möter ett särskilt begåvat barn så är det ingen tvekan. Men när barnet är väldigt litet så kan man fundera förstås. Och om man som vuxen inte är bekant med begreppet så kan man ju bara observera hur annorlunda barnet är och så utan att man förstår varför. (I vårt fall märktes barnets begåvning väldigt tidigt, men ingen i vår närhet visste något om särskild begåvning så det är först i efterhand som jag tänkt på olika tecken. Det var bara min mamma som sa att hen "är smart helt enkelt") Jag tycker det är bäst att uppmuntra barnets intressen och försöka få med förskolan på att bemöta barnet på ett fungerande vis (vilket kan medföra utmaningar).

    Sedan i skolan ... det beror på så mycket. Personligen så anser jag att om barnet trivs i skolan behöver man inte "driva" något. Men så fort barnet inte trivs måste man stå på sig och samarbeta med skolan och kräva att barnet får stöd och utmaningar... jag har ett barn som råkat illa ut i skolan (okunniga lärare) och där vi föräldrar var för mesiga vilket vi föräldrar, skolan och framför allt barnet (numera tonåring) får betala för nu.

    Utredning - nej varför liksom. Det är ingen diagnos att ha en hjärna som fungerar lite annorlunda. Det behövs inte genomförd utredning för att skolan ska ha skyldighet att anpassa sitt arbetssätt för varje elev.

    Skulle kunna skriva långt...

  • gurra

    Men jag blir inte klok då det är ganska begränsat med info på nätet, hur är det med specialintresse? Måste detta finnas? Inte hittat att barnet har något sådant mer än möjligen praktiska saker typ motorer som de flesta barn gillar. Anledningen till varför vi misstänker detta är för att barnet är oerhört krävande intellektuellt och är aldrig lugn. Misstänkte först adhd Men ser att det mesta på särbegåvning stämmer in. Barnet är litet ännu dock.

  • Pirpana

    Har ett barn som börjar skolan i höst och jag är orolig över att hen inte kommer att passa in (i systemet sas), ev pga särbegåvning. Skulle vilja ha en diagnos för att mitt barn ska få den annorlunda behandling som faktiskt behövs för att skolan ska funka. Så jag förstår frågeställningen och har själv letat svar på den.

    Ännu har det inte varit problem just för att hen ligger på en nivå många år över sina kamrater på flera plan, men nu kommer det att dyka upp krav på delaktighet och full mental närvaro i aktiviteter som hen kanske kommer tycka är tråkiga.. och det tror jag kommer att bli svårhanterat. Hen är ju klipsk och charmig så fokus hamnar ju givetvis på de barn som är stökiga.

  • gurra

    Ja @pirpana, som du säger skulle det kännas skönt med en diagnos. Jag har läst att man kan få någon testning på mensas hemsida av skolpsykologen.

  • elin1989

    Sarbegavning ar ingen diagnos, och det finns inga sarskilda insatser som satts in for att barnet ar sarbegavat. Daremot ska ju skolan anpassas efter individen forstas.

  • elin1989
    Pirpana skrev 2017-08-13 14:12:50 följande:

    Har ett barn som börjar skolan i höst och jag är orolig över att hen inte kommer att passa in (i systemet sas), ev pga särbegåvning. Skulle vilja ha en diagnos för att mitt barn ska få den annorlunda behandling som faktiskt behövs för att skolan ska funka. Så jag förstår frågeställningen och har själv letat svar på den.

    Ännu har det inte varit problem just för att hen ligger på en nivå många år över sina kamrater på flera plan, men nu kommer det att dyka upp krav på delaktighet och full mental närvaro i aktiviteter som hen kanske kommer tycka är tråkiga.. och det tror jag kommer att bli svårhanterat. Hen är ju klipsk och charmig så fokus hamnar ju givetvis på de barn som är stökiga.


    Fokus hamnar alltid pa de stokiga barnen, det drabbar alla andra barn, sarbegavade eller inte. Jag ar inte sarbegavad (vad det nu ar) men hade alltid valdigt latt for mig i skolan och tyckte det mesta var trakigt. Det ar inte en katastrof. Det ar ju inte som att livet blir roligare liksom.
Svar på tråden Särbegåvat barn/särskilt begåvat