• Paulina2017

    Ivf och pcos

    Hej

    Är det någon annan där ute som har pco och kämpar med Ivf? Vi misslyckades med första landstingsförsöket och ska snart starta andra.

    Vore intressant att höra hur det går för andra i liknande situation.

  • Svar på tråden Ivf och pcos
  • MollyB
    Paulina2017 skrev 2017-08-18 16:36:08 följande:

    Så du har också hört 95% vilken klinik ?

    Det känns som att vårt sista då borde överleva. Hoppas verkligen är hemskt att ta hormoner och så får man inte beta förens samma dag.


    Det var från Stockholm IVF jag hörde 95%. Vart hörde du? Hoppas att ert sista överlever!
  • MollyB
    Bagagelucka skrev 2017-08-18 17:12:27 följande:

    Jag vet! Blir så less på att det aldrig blir bra! Jag har också runt haka och kinder. Får bölder som aldrig försvinner, inte såna där gulliga småfinnar som alla andra kan få och så klagar dem?! Man ba jag skulle gjort allt för att få såna där små! haha. Det där med vikten är också väldigt konstigt. Det typiska med pco är att man har övervikt för det mesta, då rekommenderar dem att man ska gå ner lite i vikt så brukar ägglossning och mens komma igång. Men som vi, normalviktiga och kanske lite under har värsta problemen och vi gör allt rätt? Vad kan man göra åt det då? Skumt. 

    Var en lättnad att bara få det bekräftat så slapp man sedan spekulera och hålla på. :)

    Ahaa, då har du inte vetat så länge. Konstigt att problem började visa sig nu så pass sent och inte tidigare. Jag antar att du inte hade problem med mens innan det vart knas?

    Det känns typ som vanligt, jag är väldigt väldigt skeptisk på att det skulle bli något utav det här. Känns som det inte klaffat in på nåt sätt, svårt och förklara haha. Jag glömmer typ bort att jag ruvar också. Kanske bättre så än att tänka på det heela tiden. Man blir ju sjuk i huvudet av att man hoppas och vill såå gärna bli med barn och att man sedan blir besviken,ledsen och arg på att det inte vart något. Så ska försöka ta det som det kommer såå kanske jag inte blir lika besviken! :)

    Baaara 2 veckor kvar tills jag får testa :(


    Jag håller med, jag får med bölder som kliar och lämnar ärr efter sig. Väldigt tråkigt, man mår så dåligt över dem! Jag blir även väldigt glansig i ansiktet och får "torka av" flera gånger under dagen för att inte se ut som en spegel. Jag tycker verkligen det är jobbigt att kroppen producerar så mycket sebum. När jag äter p-piller har jag inte alls dessa problem. Är egentligen ingen förespråkare av p-piller men de få gånger jag slutat har det resulterat i att huden blir helt upp och ner och jag går tillbaka till p-piller. Nu har jag ju såklart inte haft det på ett tag.

    Vikten var en orsak till att jag själv tvivlade på att jag hade PCO. Jag håller med dig så mycket i att det känns som vi gör allt rätt. Kost, "bra" vikt, tillskott.. Det är ju inte bra att väga för lite vid ivf eller i vardagliga livet så det känns inte som att viktnedgång är ett alt för att få ägglossning och mens att fungera. Jag hoppas att donaferty bara tar lite längre tid på sig att ge resultat på kroppen/huden :)

    Ja det är ganska nyss jag fick reda på det så det är lite att smälta ändå märker jag. Jag har alltid ätit p-piller (12-13 år) med vissa mindre uppehåll och under p-pillertiden måste symtom hållt sig i schack eller något. Jag fick ju "mens" varje månad med hjälp av p-piller. Under mina mindre uppehåll av p-piller kom aldrig mensen tillbaka men som många gynekologer sagt (vilket jag idag fått veta är fel) är att det kan ta 1 år innan mensen kommer tillbaka. Visst, för vissa men absolut inte för alla. Därav var det inte något som kontrollerades.

    Haha kanske bättre att glömma bort det :) Jag tror jag skulle tänka på det hela tiden! Nog sunt att koppla bort :) Ja man vill ju såååå gärna att det ska gå bra!! Lever ni på som vanligt i ruvandet? Men först är det äggplock för mig haha, lite nervös..
  • Paulina2017
    MollyB skrev 2017-08-19 20:37:15 följande:

    Det var från Stockholm IVF jag hörde 95%. Vart hörde du? Hoppas att ert sista överlever!


    Jag hörde de också på Stockholm IVF :)
  • MollyB
    Paulina2017 skrev 2017-08-19 22:06:32 följande:

    Jag hörde de också på Stockholm IVF :)


    Okej :) Går ni på den kliniken?
  • Bagagelucka

    Halloj allihop ! Hoppas er helg varit underbar! :)

    Fick idag ett mail från kliniken där det stod att mina två embryo som dem odlade vidare klarade sig till blastocyster och är i frysen nu. Skönt att ha två reserv!
    Slipper göra äggplocket om detta inte skulle ta sig, har två försök kvar innan nästa. Wohoo! 

    En fråga bara, hur räknar man ruvardagar? Är ET= ruvardag 0? Eller räknas det som dag 1?

  • Bagagelucka
    MollyB skrev 2017-08-19 21:02:28 följande:
    Jag håller med, jag får med bölder som kliar och lämnar ärr efter sig. Väldigt tråkigt, man mår så dåligt över dem! Jag blir även väldigt glansig i ansiktet och får "torka av" flera gånger under dagen för att inte se ut som en spegel. Jag tycker verkligen det är jobbigt att kroppen producerar så mycket sebum. När jag äter p-piller har jag inte alls dessa problem. Är egentligen ingen förespråkare av p-piller men de få gånger jag slutat har det resulterat i att huden blir helt upp och ner och jag går tillbaka till p-piller. Nu har jag ju såklart inte haft det på ett tag.

    Vikten var en orsak till att jag själv tvivlade på att jag hade PCO. Jag håller med dig så mycket i att det känns som vi gör allt rätt. Kost, "bra" vikt, tillskott.. Det är ju inte bra att väga för lite vid ivf eller i vardagliga livet så det känns inte som att viktnedgång är ett alt för att få ägglossning och mens att fungera. Jag hoppas att donaferty bara tar lite längre tid på sig att ge resultat på kroppen/huden :)

    Ja det är ganska nyss jag fick reda på det så det är lite att smälta ändå märker jag. Jag har alltid ätit p-piller (12-13 år) med vissa mindre uppehåll och under p-pillertiden måste symtom hållt sig i schack eller något. Jag fick ju "mens" varje månad med hjälp av p-piller. Under mina mindre uppehåll av p-piller kom aldrig mensen tillbaka men som många gynekologer sagt (vilket jag idag fått veta är fel) är att det kan ta 1 år innan mensen kommer tillbaka. Visst, för vissa men absolut inte för alla. Därav var det inte något som kontrollerades.

    Haha kanske bättre att glömma bort det :) Jag tror jag skulle tänka på det hela tiden! Nog sunt att koppla bort :) Ja man vill ju såååå gärna att det ska gå bra!! Lever ni på som vanligt i ruvandet? Men först är det äggplock för mig haha, lite nervös..
    Jag förstår dig verkligen till 110%!!! Blir också så jävla fet i hyn, man känner sig såå äcklig. Borde inte sebumproduktionen lugna ner sig ifall man äter bra? Tycker det låter vettigt, men märker inte någon skillnad. Lika äcklig som innan. 
    Skönt att p-piller ändå fått din hud under "kontroll" , men svårt att äta när man vill ha barn :( Det är väl den uppoffringen man får leva med. Stackars oss.

    Hur mycket väger du och hur lång? Jag är 171 typ och väger just nu ca 62. Det är ju normalt, men skulle kunna gå upp till 66 kg och jag skulle fortfarande vara normalviktig men då försvinner ju mens. Kroppen blir kaos. 
    Jag hoppas också på att donaferty ska börja kicka in snart! Vill ju så gärna att det ska funka :)

    Hahah jag ljög nog om att jag inte tänker på ruvandet så mycket, satt och forska heeeeela dagen/kvällen igår om ruvning, symptom osv. Helt galen. :D 
    Tänker såhär, om det ändå inte ska gå vägen så kan jag lika gärna få min mens nu så kan man gå vidare istället för denna väntan och förhoppningarna man har. 
    Fick mail idag från kliniken där mina 2 resterande embryo hade klarat vidareodlingen och blivit till blastocyster, så nu är dem infrysta :D kanske slipper göra äggplock om detta inte tar sig. Får göra FET (frozen embryo transfer) om dem överlever upptiningen då. Idag borde väl det jag ruvar på också vara en blastocyst tror jag? Kanske fäster imorgon då? OM den gör det såklart.

    Jo vi lever som vanligt, eller jag avstår faktiskt från traditionellt sex haha. Vågar inte riskera nåt, som blödning eller så. Annat kan man ju göra :D sen avstår jag från alkohol, kanske lika bra. Annars är allt som vanligt.
    Ja just det, snart blir det sprutstart för dig :D är det nervöst? 
    Äggplocket kanske kommer gå helt smärtfritt för dig och hur man än vrider och vänder på det så kommer den smärtan i så fall vara värt det! Meningen är att hela processen ska resultera i ditt framtida barn :D kanske lättare sagt än gjort men försök hahah. 
  • MollyB
    Paulina2017 skrev 2017-08-20 08:48:34 följande:

    Ja det gör vi :) gör ni det också ?


    Vad kul! Vi går med där :) Vi har bara varit på sprutinformation ännu så vi har inte varit där så mycket. Hur långt har ni kommit?
  • Paulina2017
    MollyB skrev 2017-08-20 13:04:04 följande:

    Vad kul! Vi går med där :) Vi har bara varit på sprutinformation ännu så vi har inte varit där så mycket. Hur långt har ni kommit?


    Vad kul :) det är en jättebra klinik. Vi skrevs in i våras har hunnit en frysåterföring som inte tog sig. Planerar nu för nästa med de sista vi har i frysen. Har sedan 2 landstingsförsök kvar. Sprutorna är bara ovant sen går de på rutin. Har du pco ?
  • Bagagelucka

    Vad fan är det som händer?! Var nyss på toaletten och ser då i mitt trosskydd lite bruna flytningar, torkar mig sedan och då kommer det mer typ ljus röd/bruna blödning. Kände bara kanske 1 timme innan att det drog typ i livmodern och lite magont. Kan det vara mensen redan?! :( försökt läsa lite om detta men hittar inget som svarar på min fråga.. kan det vara Lutinus som gör ?

Svar på tråden Ivf och pcos