• razzmatazz

    Tips inför hundköp

    Har efter några års funderande beslutat att skaffa hund och önskar tips på lämpliga raser! Förutsättningarna är som följer ;

    Förstagångsägare, dock uppvuxen med hundar i min omedelbara närhet. Erfarenhet av egna hästar så djurvana finns.

    Bor i litet hus med hyfsat stor trädgård tillsammans med två, hundvana, katter. Nära till både skog, fält och hav.

    Jobbar heltid men då jag planerat detta länge har jag lagt undan pengar så att jag kan vara tjänstledig de första sex månaderna. Under denna tid tänkte jag även skola in på hunddagis.

    Jag vill och kan lägga mycket tid på hunden. Vill på sikt hitta en eller två organiserade aktiviteter han gillar, om det sedan är sök, lydnad, agility eller annat spelar mindre roll.

    Vill ha en hund som är min följeslagare ; söker alltså en ras som gillar att "hänga med"; både på skogspromenader som fikor och hem till vänner.

    Gärna modell medelstor eller stor.

    Jag har självfallet en del tankar själv men är väldigt intresserad av input ifrån er med erfarenhet!

  • Svar på tråden Tips inför hundköp
  • Jemp

    Hur tänker du kring pälsvård?

    Låter som att du vill ha kul med hunden men inte direkt satsa stort på tävling?

    Generella tips är att titta noga på hälsa, prioritera mentalbeskrivna föräldrar och inte skaffa en allt för krävande ras.

  • razzmatazz

    Precis så; jag vill ha en kompis att ha kul med snarare än tävla. Dock tror jag att aktivitet är viktigt både för hundens välmående och vår relation så jag vill gärna hitta något vi kan träna tillsammans.

    Pälsvård spelar ingen större roll; katterna kräver en del av den varan och hårar stundtals ner rejält. Jag passar en väninnas st Bernhard ganska ofta så är tom van vid en del dregel :)

    De raser jag funderat på är landseer, labradoodle (inte en erkänd ras, jag vet), leonberger och berner sennen. Är väldigt förtjust i rottisar men tänker att det kanske inte är en optimal första hund..?

  • Teady111

    Om du kan tänka dig en lite mindre hundras så rekommenderar jag varmt Borderterrier. Helt underbar hundras! 

  • razzmatazz
    Teady111 skrev 2017-08-13 19:02:52 följande:

    Om du kan tänka dig en lite mindre hundras så rekommenderar jag varmt Borderterrier. Helt underbar hundras! 


    Intressant, ska absolut läsa på om den!
  • Teady111
    razzmatazz skrev 2017-08-13 19:11:05 följande:
    Intressant, ska absolut läsa på om den!
    De hör ju till kategorin jakthundar. Men vill man inte ha den till jakt så kan man alltid försöka välja en uppfödare som inte går just på att avla i  "jaktlinjen" så att säga. Sedan går det ju givetvis att träna bort också. Vi har en BT här hemma som precis fyllt 1. När han var yngre ville han gärna jaga fåglar, typ duvor och sånt, men vi har varit bestämda och visat att det inte är okej, och nu bryr han sig knappt om dem.
  • Jemp
    razzmatazz skrev 2017-08-13 18:39:03 följande:

    Precis så; jag vill ha en kompis att ha kul med snarare än tävla. Dock tror jag att aktivitet är viktigt både för hundens välmående och vår relation så jag vill gärna hitta något vi kan träna tillsammans.

    Pälsvård spelar ingen större roll; katterna kräver en del av den varan och hårar stundtals ner rejält. Jag passar en väninnas st Bernhard ganska ofta så är tom van vid en del dregel :)

    De raser jag funderat på är landseer, labradoodle (inte en erkänd ras, jag vet), leonberger och berner sennen. Är väldigt förtjust i rottisar men tänker att det kanske inte är en optimal första hund..?


    Håller absolut med dig om aktivering! Tänker mer att då finns ingen vits med tex brukshund (vilket du inte heller skrivit något om).

    Har du funderat på labbe eller pudel? Berner Sennen kollade jag upp rätt ordentligt för en väns räkning men blev avskräckt av hälsan. Tror tyvärr de andra två inte är bättre. Är det den storleken du gärna vill ha?
  • riboflavin

    Det låter ju som du är ute efter en okomplicerad men aktiv större hund, eftersom du funderat på labradoodle så ligger ju både labrador (eller någon annan retriverras) eller storpudel då nära till hands.

    Labrador har jag själv, fantastiska hundar som kan användas till det mesta, nackdel enligt mig är ju att de är ganska osjälvständiga.

    Pudel faller väl inte alla i smaken rent utseendemässigt, men är en otroligt klyftig allround hund.

    Dina behov låter egentligen ganska lika mina, och här blev första (och andra) egna hunden faktiskt en Irländsk setter. En oerhört social hund med mycket motor, men förmåga att sova sig genom ett världskrig. Oerhört självständiga med allt vad det innebär, en värdelös lydnadshund ska erkännas.

    Skulle jag skaffa ny valp idag hade valet fallit på Labrador igen, från en uppfödare som avlar på jaktlinjernas hälsa och arbetslust men tonat ner jaktlusten något.

    Min labbe klarar allt, lydnad, bruks, drag, agulity, spår, sök o.s.v.

    Som någon redan sagt, Berner är inte världens friskaste ras, landseer har jag begränsad erfarenhet av, Leonbergern är för sin storlek en hyfsat frisk ras.

    Med det sagt så tycker jag att den som är medveten om vad den ger sig in på inte måste rygga för Rottis.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Hannananana

    Jag har och har alltid haft blandraser. Idag har jag en blandis med golden, labrador och lite bordercollie. För mig och min man var det viktigt att det inte var schäfer i (vilket många blandraser tycks ha) och bara en liten del bordercollie. Vi är jättenöjda över att vi letade upp den här blandrasen då hunden funkar bra i vårar liv.

    Hon kan aktiveras, träna och vara i stressiga miljöer. Men också vänta, bara slappa och ha en tråkig dag.

    Nackdelen med labrador vad jag har sett är deras matglädje. Lite för besatta av mat.

    En annan bra hund, som dock inte passar mig, är tollare. De är smarta och bra kompanjoner men är inte så sociala med andra.

  • Anna74a

    Rottweiler
    Har aldrig upplevt en bättre hund.
    Icke rymningsbenägen, skällde lite och lättlärd.
    Lugn inne och ute.

  • Eliohm

    Tycker absolut leonberger låter ut som en ras som skulle passa dig!

    De är väldigt anpassningsbara, följer med en överallt o finner sig i alla sorters situationer.

    Givetvis är det stora, men ingenting man märker av (då de allt som oftast lägger sig ner o där ligger de!).

    Min leonberger är väldigt duktig när vi tränat lydnad, och spår älskar hon.

    Sen är vattenaktiviteter en favorit.

    Det är ingen hund som "kräver" massvis med aktivering och motion, de är oftast nöjda om det får vara med.

    Min har följt med på någon skidtur o löprunda, men ofta på sina egna premisser o villkor, tröttnar hon går hon hem.

    Hon välkomnar alla, människor som djur.

    Men tar allt med ro, visst sprätter det till ibland och hon rusar av sig och är jätte busig. Trots att hon är snart 6år beter hon sig sprallig som en valp emellanåt.

    Kolla upp uppfödare noggrant!

    Stött på vissa leonberger som är osäkra, vissa har avlat mer på vaktinstiker.

    Och hälsomässigt är det primärt höfterna.

    Lycka till med hundfinnande!

  • Immie

    Blöt, glad och sund - Portugisisk vattenhund!

    En medelstor, påhittig liten clown som vill vara så nära det går och göra precis vad som helst, när som helst. Väldigt lättlärd (på gott och ont), väldigt sällan problem med andra hundar, detta pga. rasens historia (arbetade tillsammans med andra hundar på fiskebåtar).

    Hårar ingenting, för många allergivänliga, tuff alloroundhund som gärna hänger med på fjällvandringen, simturen, agillitykursen eller för den delen filmmyset på kvällen. Många "portis-ägare" pratar om en "av och på knapp", är det jobb eller bus på schemat studsar en typisk portis upp och är redo direkt, likväl som den lika gärna myser ihop tätt intill i soffan.

    Det är Mycket pälsvård om man ska ha dom fullpälsade, full genomborstning varannan dag åtminstone, vid tuffare klimat varje dag, men det går utmärkt att raka ner dom också, vi har 4 av våra 5 nedrakade. Rakar dom då ungefär var 3dje månad för att hålla dom korta :)

  • razzmatazz

    Gud så många bra och intresseväckande svar - TACK!! Jag ska kolla upp samtliga noggrant :)

    Labbe nämns av fler än en av er. Jag hade inte funderat så mycket på varken den eller andra retrievers då jag fått för mig att de hade fler hälsoproblem än genomsnittet. Kanske förutfattade meningar från min sida? Om så tänker jag gärna om, de är SÅ fina och utstrålar både vänlighet och förstånd.

    Leonberger ligger nog högst på min lista för tillfället ; stort plus att de brukar vara glada för vatten då jag bor nära havet. Tänker att man kan ha en massa kul i vattnet. Gillar även att de är så stora, jag söker definitivt en godmodig och social hund men då mitt hus ligger lite ensligt är storlek ett bonus, tänker att en hund modell större inger respekt oavsett hur go och glad den är.

    ErikaABC: hur går man annars tillväga om man vill skaffa hund som heltidsarbetande singel? Att lämna en valp på hunddagis efter en månads semester känns varken schysst eller realistiskt..

  • riboflavin
    erikaABC skrev 2017-08-14 02:33:56 följande:

    vara tjänstledig från arbetet i ett halvår för att ta hand om en hund? Jösses


    Ja, man får anpassa sig. Jag var ledig 4 månader med min första innan vi började gå omlott med 2 timmar ensam hemma för henne. Skaffa valp är ett stort ansvar. Var nyss hemma en månad med senaste (vuxen omplacering som jag känt i 5 år).

    Alla tänker inte likadant men det har varit ett framgångsrikt recept, mina hundar har det aldrig stressats fram något med vilket jag är glad för.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Tips inför hundköp