Inlägg från: Christi38 |Visa alla inlägg
  • Christi38

    Vad äter era barn till frukost en vardag innan förskola/skola?

    Jag har en snart 6 och 5-åring hemma som alltid älskat välling morgon och kväll sedan de var bebisar. Den färdiga sorten på tetra är favoriten men jag funderar på om man kunde få den mer näringsrik (för deras ålder) då de är oroligt dåliga en vardag att få i sig ordentlig frukost innan de ska iväg till förskola och förskoleklass.

    Någon som testat ge vanlig vuxenvälling men tillsatt någon smak så det passar barn?

    Vad äter era små till frukost? Smörgås tycker de är "för torrt" så tidigt på morgonen och yoghurt gillas inte tyvärr.

    Tips mottages tacksamt :)

  • Svar på tråden Vad äter era barn till frukost en vardag innan förskola/skola?
  • Christi38
    blomma8 skrev 2017-08-17 13:56:16 följande:

    Välling är väl utmärkt, se om de vill ha en frukt också kanske? Banan, äpple. Mina barn slutade gilla välling när de var 4 och 5 år gammal ( de är nu 7 och 8 år). Så innan dagis brukade de äta macka, yoghurt eller flingor. Har extremt kräsna barn så mycket nyttigt och näringsrikt går tyvärr bort. Men om dina barn inte har problem med maten så hade jag testat mig fram om jag vore du. Men jag tycker absolut inte att välling är dålig frukost. Det äter min snart 2 åring också och kommer få göra tills hon som sina systrar tröttnar på det. Man måste inte krångla till allt


    Jag håller med dig, man ska inte krångla till det. De får gärna fortsätta med sin välling, jag behöver bara få den "matigare" så de står sig på den. Den de fullkomligt älskar är den färdiga för 2-åringar, men om man kunde "bygga vidare" på den vore det bra.

    Mina barn är jättekräsna tyvärr så det gäller att jobba i det dolda annars vägrar de ens testa.
  • Christi38
    modsey skrev 2017-08-17 14:00:52 följande:

    Vi har väldigt olika utbud. I morse ät de småplock i form av skivad frukt- banan äpple och persikor. Några kuber med ost och lite tomater. Varsin smoothi och sen vatten

    I går åt de pannkakor med banan och honung. Vatten till. Andra rätter kan exempelvis vara äggröra med lite tomatet och paprika. Fattiga riddare. Omelett. Bröd i ugn med tomater och ost. Och andra gånger vanligt rostbröd och o marmelad. Nästan alltid frukt eller grönt tilö. Undvier nästan helt chark till frukost.


    Är det bananpannkaka du gör då eller vanliga?

    Önskar så de åt ägg för det äter vi gärna på morgonen. Fattiga riddare är ju bra med, kanske man kan lyxa till det med i slutet av veckan :)
  • Christi38
    Alexi skrev 2017-08-17 14:46:43 följande:
    Har ni testat barngröten? Min sexåring äter fortfarande barngröten som är från 2 år. Även om jag gärna skulle vilja byta ut den mot en bättre gröt med mindre socker.
    De äter risgrynsgröt till mellis/middag ibland men inte till frukost. Barngröten (banan) var en favorit när de var små men sen vann vällingen ;)
  • Christi38
    Isola747 skrev 2017-08-17 20:52:23 följande:

    Mina döttrar brukar äta knäckebröd alt lingongrova med ägg eller något annat pålägg på vardagar. Ibland vill de hellre ha yoghurtkvarg eller flingor med mjölk. Mjölk eller vatten får de dricka. Ibland tar de en frukt och om de inte är sugna på "riktig" frukost brukar just frukt ändå gå ner. Ibland när jag har tid och ork över på kvällen gör jag smoothie på frysta bär och yoghurtkvarg och förvarar i kylen över natten, det har de aldrig tackat nej till. Knepigt när man inte riktigt har matlust på morgonen, jag tyckte också att macka var för torrt och ville inte heller ha yoghurt på morgonen när jag var liten så kan förstå dina barn. Har fortfarande svårt att äta frukost när jag är nyvaken så om jag inte kan äta på jobbet så brukar jag iaf spara frukosten till typ det sista jag gör innan jag åker så att jag hinner vara vaken ett tag innan. Tycker även att sånt som går att dricka brukar gå ner lättare som smoothie eller en proteinmilkshake. Om barnen har möjlighet att äta i skola/förskola räcker det ju dock absolut med välling hemma :)


    Dryck är mycket lättare på morgonen, jag håller med, och så är det även för min egen del med, men jag själv kan ju äta vid skrivbordet på jobbet ett par timmar senare.

    Barnen lämnas 7.30, frukost avslutad på förskola/skola redan. Tidigare vill vi inte lämna heller, osäker på att det skulle hjälpa, de får ju inte i sig mer så tidigt ändå.

    Tur att de har fruktstund på förskola/skola under fm iaf :)
  • Christi38
    Hojw skrev 2017-08-20 20:24:10 följande:

    Vuxenvälling är väl alldeles utmärkt, men vad skulle du tillsätta som barn gillar? Varför?

    Vällingen kan du ju förstärka med något till, som kokt ägg, smörgås, eller nåt.

    Mina barn har några olika frukostar som de väljer mellan - smörgås med olika pålägg, yoghurt med müsli, gröt, mjölk, oboy eller proviva som dryck.

    På helgerna får de våfflor ibland.


    För att så kallad vuxenvälling inte smakar frukt som deras barnvällling.

    Köpte i helgen en vuxenvariant med lite blåbärssmak. JAG tyckte den var väldigt lik deras och tänkte perfekt, lite sånt här att blanda ut det med. Icke, genomskådad och förkastad... svårflörtade barn ;0)
  • Christi38
    Kasperina skrev 2017-08-22 16:46:10 följande:

    Jag hade också problem med skolmaten, på lågstadiet hade vi bara 20 min lunch och jag var van vid att äta långsamt. Jag åt nästan ingenting i mellan- och högstadiet heller, ännu mindre när jag började röka i sjuan, men på gymnasiet fångades jag upp av skolsyster och fick tvångsvägas 2ggr/vecka med hotet att bli inlagd om jag inte såg till att peta i mig tillräckligt för att inte gå ner i vikt. Där fanns också fil och smörgås som alternativ (eftersom maten aldrig räckte till alla) vilket gjorde sitt till att stabilisera mitt matintag


    20 minuter är ju ingenting, varför så kort tid tro?! Jag kan förstå det mer för yngre barn (förskola) att det är så mycket spring i benen att de inte har ro att sitta längre, men senare i skolan?! Stressigt!!

    När jag gick i skolan genom hela 80-talet var det aldrig så korta luncher. Vi hade rätt OK mat även om man trotsade och vägrade en hel del rätter... Limpa med medvurst, oboy och krämer till mellis och frukost varje dag. Vilka tider det var ;0)
  • Christi38
    fluu skrev 2017-08-29 15:27:47 följande:

    Min unge äter vanligtvis någon form av gröt och smörgås. En smoothie med tillsatta gryn i kanske vore något för dina barn, ts?


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
    Smoothies är ju fantastiskt gott och en av killarna vågar testa detta emellanåt. Inte den äldsta dock, nyheter är ju såå läskigt.

    Denna veckan har de ätit pannkaksmuffins på mornarna. Det gillar de, att sitta med i handen som en smörgås. Även bananmuffins (en variant av bananpannkaka fast med vetemjöl och rivet äpple med) har funkat varannan dag med.
  • Christi38
    fluu skrev 2017-08-30 22:28:30 följande:
    Kanske om de själva får göra smoothien? De väljer den frukten de vet att de gillar och ser när det blandas så vet de precis vad det är i.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
    Bra tips! Ska testa i helgen! :)
Svar på tråden Vad äter era barn till frukost en vardag innan förskola/skola?