• Anonym (bebis)

    Ni som har söner, skulle ni vilja ha kontakt med era barnbarn som är oönskade av er son?

    Jag träffade en man under några månader och blev oplanerad gravid med honom. Vi slarvade alltså med att använda kondom under hela akten och jag blev gravid. Han lämnade mig och ville inte ha med mig eller barnet att göra. Helst ville han att jag skulle göra abort men det ville jag inte. Så barnet föddes och jag har bett honom under graviditeten att berätta för farmor och farfar men han vägrade.

    Nu är barnet 1 år gammalt och aldrig träffat pappan. Pappan har inte ens frågat hur det är med barnet. Hur som helst funderar jag på om jag ska kontakta barnets farmor och farfar. De bor långt ifrån oss men jag tänker att det är bättre att ha åtminstone lite kontakt än inget alls. Dessutom är de 80+ år och snart är det kanske för sent och mitt barn kommer inte att haft chansen att träffa pappans del av släkten. Samtidigt tänker jag att pappan kanske har berättat för dem men pratat skit om mig och de är fientligt inställde mot mig, vet inte. Hur hade ni resonerat om ni hade blivit farmor eller farfar till ett barn som är oönskad av er son? Skulle ni vilja träffa barnet och mamman? 

  • Svar på tråden Ni som har söner, skulle ni vilja ha kontakt med era barnbarn som är oönskade av er son?
  • Anonym (22)

    Absolut att jag hade velat ha kontakt med mitt barnbarn.

  • lövet2

    Absolut och tveklöst. Ett barnbarn! Då får det vara vilken idiot som helst som är mamma till det barnet. Jag skulle glatt fjäska för henne för att få små glimtar av mitt barnbarn.

  • Anonym (ja)

    Jag hade velat ha kontakt med mitt barnbarn. Oavsett vad jag fått höra om modern till barnet. Det är ju för barnets skull. Jag skulle åtminstone ge dom chansen att få välja, vill dom inte, då är det deras förlust.

  • Mascaraklumpar

    Ja, det skulle jag absolut vilja. Men ur ditt perspektiv skulle jag inte tala om det, för jag skulle tänka att pappan kanske skulle hämnas genom att ge sig in i en vårdnadstvist eller något sånt. Inte för att risken kanske är så stor, men vissa människor beter sig bra märkligt när de blir arga och jag hade helt enkelt inte vågat riskera det.

  • Anonym (Val)

    Svaret på frågan är: klart hade jag velat ha det.

    Men! Ni träffades ett par månader. Du blec gravid. Han ville inte ha barn. Du valde att behålla (hade jag också gjort) och ni gick era separata vägar. Hann du ens träffa hans föräldrar under de månaderna?

    Jag hade nog inte kontaktat dom om jag bara träffat personen i några månader. Annan femma om vi hade varit tillsammans i några år och man har haft en relation till föräldrarna. Men nä... de hade kanske velat ha kontakt absolut. Men nej jag hade intw kontaktat dom. Säger inte att killen gjort rätt. Absolut inte. Men han har gjort tydligt att han inte ville ha barn. Hur ska du sen förklara för barnet att han har fått träffa farmor och farfar men pappa vill inte ha med honom att göra??

    Säker på att detta inte är ett sätt för dig att försöka komma nära pappan igen? Fel sätt i så fall.

    Återigen, jag försvarar inte pappan. Han vet vad som kan hända om man har sex!

  • Anonym (Jenny)

    Jag hoppas att jag vill ha det, ifall det skulle hända. Sonen är ju vuxen och vet vad som kan hända om man har sex, så... Tror inte att det kan skada om du tar kontakt med dem.

  • Anonym (Pojkmamma)

    Ja! Jag hade gjort mitt bästa för att min son skulle skärpa sig men oavsett så hade jag velat träffa mitt barnbarn. Hade varit super att få skämma bort ett barnbarn.

    Mamman hade jag ansträngt mig för att ha en bra relation till och insett att varje mynt har två sidor.

  • Anonym (E)

    Jag hade definitivt velat ha kontakt med barnbarn även om min son inte velat ha kontakt.

Svar på tråden Ni som har söner, skulle ni vilja ha kontakt med era barnbarn som är oönskade av er son?