• Vattumankillen

    Hur ofta ska det vara val i Sverige tycker ni?

    Hur ofta tycker ni det ska vara val i Sverige?

    Det är bara Partiet Direktdemokraterna som vill att det ska vara val i sakfrågor

    Och nordiska motståndsrörelsen som vill införa diktatur i Sverige.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-18 14:29
    Ska tilläga att rösta i sakfrågor leder till att det är val kanske 1 gång i veckan. Men partiet Direktdemokraterna förespråkar Flytande demokrati som leder till att man då ska kunna låta någon annan rösta åt en själv i frågor som man inte är insatt i.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta ska det vara val i Sverige tycker ni?
  • Vattumankillen
    Vattumankillen skrev 2017-08-18 14:27:20 följande:

    Hur ofta tycker ni det ska vara val i Sverige?

    Det är bara Partiet Direktdemokraterna som vill att det ska vara val i sakfrågor

    Och nordiska motståndsrörelsen som vill införa diktatur i Sverige.


    Ska tilläga att rösta i sakfrågor leder till att det är val kanske 1 gång i veckan. Men partiet Direktdemokraterna förespråkar Flytande demokrati som leder till att man då ska kunna låta någon annan rösta åt en själv i frågor som man inte är insatt i.
  • Bejje

    Mitt svar beror på vilket parti som vinner. Vinner vilket parti som helst utom Direktdemokraterna, vilket lär vara fallet, så tycker jag var 4e år är lagom, precis som det är nu.

    Däremot hade direktdemokrati varit trevligt, men det kräver i så fall att man kan rösta från sin dator eller mobil med t.ex BankID, annars blir det allt för jobbigt.

  • Carambolan

    Det här är en klurig fråga men jag tycker nog att vart fjärde år är lagom. Det är så himla hattigt varje gång det varit val. Nya förtroendevalda som ska skolas in, nämnder som ska besättas, förhandlingar som går i stå... För att inte tala om att nästan hela året innan valet försvinner för att politikerna är mer upptagna med valrörelsen än med politiken och massor av frågor skjuts på framtiden för att "det ändå är val snart". Jag vet inte om det är min kommun som är ovanligt dysfunktionell men av fyra år på en mandatperiod så skulle jag säga att bara tre år har effektiva förtroendeuppdrag.

  • Mentat

    Jag antar att frågan gäller riksdagsval? Annars kan man ju tänka sig att vi har val till landsting/kommunfullmäktige vid en annan tidpunkt än valet till riksdagen. Det skulle ge val oftare än längden på en mandatperiod i riksdagen.

Svar på tråden Hur ofta ska det vara val i Sverige tycker ni?