• Anonym (Trött)

    Han gav henne flaskan

    Vi, eller rättare sagt jag, har kämpat hela veckan med att vänja av dottern från flaskan. Varit mycket skrik och tårar, men ÄNTLIGEN så började hon sluta tjata efter den. Vad händer då? Jo, det första maken gör när han kommer hem är att ge vika för det och ger henne flaskan och nu är gnället igång igen.

    Jag vill bara lägga mig och gråta, all kamp för ingenting.

    Maken sa bara att han tyckte det var mysigt för henne att sitta och mysa i soffan med en flaska och att jag faktiskt inte har ensamrätt att bestämma när hon ska sluta.

    Så frukkansvärt trött och ledsen nu :(

  • Svar på tråden Han gav henne flaskan
  • Anonym (Trött)

    Det är jag som är hemma med henne, således mitt ansvar att se till att hon också äter. Om han vill göra undantag när han vet hur mycket jag kämpat så borde han åtminstone PRATA om det innan och inte bara ta ett beslut som kan rasera allt jag lyckats uppnå.

  • Anonym (?)
    Anonym (Trött) skrev 2017-08-19 12:34:50 följande:

    Det är jag som är hemma med henne, således mitt ansvar att se till att hon också äter. Om han vill göra undantag när han vet hur mycket jag kämpat så borde han åtminstone PRATA om det innan och inte bara ta ett beslut som kan rasera allt jag lyckats uppnå.


    Jag håller med dig helt i just din situation. Andra barn kan ju ha flaskan på kvällen och ändå äta under dagen, men så gör ju inte ditt barn. Sitt ner med mannen och prata om problemet. Säg att du förstår att han gärna vill vara delaktig i beslutet och be att få hans förslag på lösning. När ni väl är överens om att sluta med flaskan - släng då alla flaskor direkt för att undvika "snedsteg".
  • Anonym (Mess)
    Anonym (Hm) skrev 2017-08-19 10:50:21 följande:
    Prata med varann
    Va? 
    Vem ska jag prata med? 
    Du vet att det inte är jag som är ts va? Skrattande
  • Anonym (Nia)
    Bestemor skrev 2017-08-19 10:52:47 följande:
    Låt henne få flaskan morgon och kväll.

    Så gjorde jag med mina barn, de är fullt fungerande vuxna idag ????

    Hon kommer sluta med flaskan självmant.
    taquine skrev 2017-08-19 10:59:38 följande:
    Precis! Har också fullt fungerande vuxna barn , trots den ena inte slutade med flaska förrän han var runt fyra, och då helt självmant.
    Bli helt hysterisk för att en 2-åring vill mysa med sin flaska ger nog motsatt effekt.
    Anonym (asdf) skrev 2017-08-19 11:35:24 följande:
    Min son fick flaska på kvällen tills han var fyra. Det var ett sätt för honom att komma ner i varv. Misslyckades lära honom något annat sätt att lugna ner sig själv och ville då inte ta bort flaskan. När han blev fyra slutade han själv successivt med flaskan. Antar att han inte behövde den längre.
    Undrar om era barn åt annat vid sidan av, eller om de som TS barn vägrade annan mat när flaskan erbjöds morgon/kväll?

    Det blir ju som att jämföra äpplen och päron annars. Flaska som komplement och trygghet = OK. Flaska i stället för mat till 2-åring = problem.


  • Glinda från Oz

    Det är klart hon ska få det ladda om hon bara är två år! Hon kommer inte vilja ha flaskan då hon är vuxen, då hon är redo slutar hon av sig självt. Du behöver inte ha välling i flaskan, fyll den med mjölk eller vatten så äter hon vanlig mat också.

  • Anonym (Vvv)

    Hmm, så sluta med napp och blöjor får barn göra idag när dom är redo för det, oavsett hur gamla de är? För dom lär sluta innan dom är vuxna i vilket fall som helst?

    Ja, jag har ju hört att uppfostran idag inte är så viktigt....

    Oavsett vilket är det ju av vikt att föräldrarna är överens och inte river upp varandras beslut! Så ja Ts, din make gjorde fel. Förklara för honom hur ledsen du blir över att ha behövt göra barnet ledset uppenbart i onödan, att ni måste besluta om sådant här - och avstamp från era fattade beslut - GEMENSAMT. Förstår han inte då har jag tyvärr inga råd att ge.

  • mammaMariiie

    Fy jag hade blivit tokig... Har precis också lyckats sluta med nattmål för yngsta barnet, och det har varit fruktansvärt jobbigt, och jag sa till min man att om han bestämmer sig för sig för att ge barnet nattmat en enda gång till så får han själv ansvara för kommande nätter och själv få barnet att sluta en gång till för nu har jag gjort min del av det här...

  • MsM84

    Fruktansvärt respektlöst av honom när han vet hur du har slitit att direkt och utan diskussion gå emot det. Jag hade haft ett väldigt ordentligt samtal med honom då jag hade upplevt det som en bristande respekt mot mig och mitt föräldraskap.

  • Anonym (Amen sluta)

    Amen sluta, låt barnet ha flaskan. Det finns ju jätte mycket näring i det.

    Äter hon ingen mat på dagis?

    Jag gav min dotter flaskan morgon och kväll, hon har alltid varit gålig på att äta mat så vällingen var en trygghet.

    Vad säger de på BVC?

    Jag minns att mitt barn tyckte d var jätte mysigt att sitta i soffan med sin välling innan dagis.

    Varför dka hon inte få sin välling om det är det hon vill ha?

  • Anonym (?)
    Anonym (Amen sluta) skrev 2017-08-20 12:12:25 följande:
    Amen sluta, låt barnet ha flaskan. Det finns ju jätte mycket näring i det.
    Äter hon ingen mat på dagis?
    Jag gav min dotter flaskan morgon och kväll, hon har alltid varit gålig på att äta mat så vällingen var en trygghet.
    Vad säger de på BVC?
    Jag minns att mitt barn tyckte d var jätte mysigt att sitta i soffan med sin välling innan dagis.
    Varför dka hon inte få sin välling om det är det hon vill ha?
    Även om det finns nyttigheter i välling så är det ju bättre att äta vanlig mat när man är två, än att bara dricka välling och inte äta någon annan mat. Ditt barn åt dåligt men kanske åt dåligt även utan vällingen? TS barn äter inget annat om hon får flaska, men äter bra utan flaska - då är det nog ändå läge att strunta i just det "myset".
  • legomum

    Man behöver inte sluta mysa med barnet bara för att det inte finns en vällingflaska i handen.
    Gör om mysstunden istället läs en bok, sjung lugna sånger, bad o massage..

  • Velocipedian

    Vad har ni i flaskan? Välling?

    Häll i vatten och micra den ljummen. Om hon går med på det blir hon nog inte mätt (bara väldigt kissnödig, men det är ju inte lika illa).

    Jag förstår precis varför du är arg på pappan. Det är ju du som sliter med maten hela dagarna. Kanske hög tid att han är föräldraledig nu och får förståelse för vad du gör och får lite vardag med dottern?

Svar på tråden Han gav henne flaskan