• Johnnyorange

    Hur ser ni på gnosticism?

    Det är lite komplicerat då det är mycket esoteriskt, men jag ska försöka förklara. 

    Gnosticism handlar om gudinnan Sophia som representerar den mänskliga själen. Sophia är den kvinnliga aspekten av Gud. Hon var kristi brud och den helige ande. Sophia är den lägsta manifestationen av Guds ljus.

    Sophia ska tydligen ha fallit från nåd vid något tillfälle och det ledde till att hon gick i exil och i och med detta skapade hon den materiella världen. Detta ledde till ett mörker för Sophia som ville hitta tillbaka till ljuset. Hon råkar även i samband med detta skapa Yaldabaoth demiurgen som i sin tur skapar sina archons. Dessa representerar alla Gudar i historien inklusive Jehova. Dessa "gudar" är onda och förslavade människan och började kräva blodsoffer m.m. Dock så skickas kristus från "the godhead" för att hjälpa Sophia att hitta tillbaka till ljuset och få kunskap om våran andliga natur.

    Vi har alla Sophia i oss.





  • Svar på tråden Hur ser ni på gnosticism?
  • oanonym

    Utan att ha forskat så kan jag säga att jag inte tror på detta. Så ser jag på saken.

    Har du några bevis?

  • Meriall

    Jag tycker det är rätt intressant. Typ västerländsk mysticism :) Uppfattade det lite annorlunda än du men kan ju vara din förenkling.

Svar på tråden Hur ser ni på gnosticism?