Inlägg från: Anonym (Google) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Google)

    Får era barn använda Google och sånt?

    Med tanke på vilken skit som kan komma fram på sökresultaten så undrar jag om era barn får använda google själva? Jag litar inte på sökmotorer alls då de inte är speciellt barnvänliga.

  • Svar på tråden Får era barn använda Google och sånt?
  • Anonym (Google)
    NELJ skrev 2017-08-20 21:01:32 följande:

    Nu vet jag inte vilka åldrar du tänker på men min nioåring får det. Men datorn står i vardagsrummet så jag kan ha ett litet öga på vad han gör och dessutom pratar vi mycket om nätets bra och dåliga sidor. Han har själv stängt ned några youtubefilmer som var olämpliga (blodiga spel och mycket svordomar) innan jag hann reagera så jag litar på att han har hyfsat omdöme.


    Tack för svar! Min dotter är 7 år och får bara vara inne på vissa sidor, till exempel Barnkanalen eller Bolibompa. Kul att höra hur andra tänker kring det. På våran dator är det lätt att hamna på Aftonbladet och där finns det mycket skit min dotter inte ska se.
  • Anonym (Google)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-08-20 21:15:14 följande:

    Jag är inte en person som rullar in mitt barn i bubbelplast och håller hårt i kopplet tills hon blir myndig. Gör man så brukar det bli svaga, bortskämda vuxna som inte vet hur världen fungerar. Däremot sitter vi mycket tillsammans med datorn och jag pratar om det vi ser.

    Vilka nyheter tar ditt barn del av? Nyheter är jätteviktigt, de kommer troligtvis ta upp det i skolan också, ska du hindra henne från att gå dit också?


    Men oj, kränkt much? Nej jag lindar inte in mitt barn i bubbelplast, tycker inte det är lämpligt att min dotter på sju år ska läsa om terrordåd. Särskilt inte med den skrämselpropagandan media kör med. Det får bli vettiga nyheter på hennes nivå. Och nej, att skydda sina barn från olämpliga saker är inte detsamma som att förstöra deras framtid? Vilka ologiska argument du drar upp.
  • Anonym (Google)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-08-20 22:45:50 följande:

    På vilket sätt menar du att jag skulle vara kränkt? Tycker du alltid att alla som inte tycker som dig är kränkta?

    Vad ska du göra då skolan början prata nyheter med barnen? För de kommer de att göra. Anser du då att skolan är en olämplig plats att vara på? Är det verkligen bättre att din dotter hör om terrordåd etc från sina vänner och själv får dra sina egna slutsatser om vad som har hänt? Min erfarenhet är att de slutsatserna ofta blir värre än sanningen.

    Är man inte så insatt i barns utveckling är det kanske ologiskt. Men faktum är att barn som skyddas från allt är sämre rustade för att klara sig som vuxna, det finns självklart undantag, men för den stora massan är det så.


    Nej .Nu handlade tråden inte om vad skolan kommer göra, utan om vad barnen får göra på datorn? Det är en enorm skillnad på att skolan diskuterar nyheter än att barnet på eget bevåg läser saker denne blir rädd av/inte förstår, ser du verkligen inte den skillnaden? Och vad baserar du på att mitt barn skyddas från ALLT? Sluta dra slutsatser du inte vet tack!
  • Anonym (Google)

    Jag ville inte ha några pekpinnar om att jag curlar, för det gör jag inte, vad skolan kommer diskutera får skolan sköta, de är utbildade till att på ett pedagogiskt sätt förklara nyheter och sånt. Sedan skiter jag i om era barn får porrsurfa, använda youtube, läsa Aftonbladet eller whatever...är så jävla trött på att så fort man inte vill att ens barn ska vara på vilken internetsida som helst så curlar man...fast jag ska kanske uppmuntra min dotter till att både läsa om förintelsen och Islamiska staten och visa alla blodiga bilder? En 7-åring tar det säkert lika bra som en 15-åring?

  • Anonym (Google)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-08-20 22:53:09 följande:

    Det hänger ju ihop. Dina barn får inte tillgång till Google för de kan läsa om t.ex terrordåd, och du tycker de ska skyddas från det men de pratar om det i skolan alltså skyddas inte dina barn. Och nej, jag ser inte skillnaden på att prata om terrordåd med dig och med skolan. Jag tänker att ett barn borde känna sig lika trygg av att prata med mamma som med fröken.


    Jo tack det finns mer barnvänliga nyheter man kan börja med, Aftonbladet är inte avsett för barn..
  • Anonym (Google)

    Barn i ålder 3 och uppåt. När det gäller bilder på google kan vilken skit som helst dyka upp och jag är rädd att min dotter kan få mardrömmar pga det. Tack.

  • Anonym (Google)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-08-20 23:11:57 följande:

    Ett barn lär vara ganska ointresserad av Aftonbladet, frågan var väl mer vad som skulle hända om hon råkade surfa in på den sidan av misstag. Oanonym har en viktig poäng, gömmer du fysiska tidningar också? Tittar du på tv nyheterna i smyg?

    Det är sorgligt att du anser dig mindre lämpad att prata nyheter med ditt barn än vad skolan är.


    Nej jag gömmer inga fysiska tidningar. Problemet med google är att vilken skit som helst kan komma fram om man trycker på bilder. Man kan inte styra detta.
  • Anonym (Google)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-08-21 11:19:34 följande:

    Det beror väl på vad din dotter söker på, om hon aktivt söker på terrordåd och massmord kanske ni bör ha en diskussion om det istället. Söker hon på marsvin och hundvalpar kommer inga sådana bilder upp.


    Ja naturligtvis. Men ta ett så enkelt ord som att hon vill se bilder på fruset vatten, alltså is, och googlar på detta, så kommer ju allt annat än det fram. Ett exempel.
  • Anonym (Google)
    Anonym (Lilla aktuellt) skrev 2017-08-22 22:10:33 följande:

    Det är bra att barn får veta om vad som händer i världen, också om jobbiga saker, men på ett bra sätt. Tycker TS ställer en viktig fråga. Det är stor skillnad på hur barn får veta om tunga ämnen.

    Jag rekommenderar Lilla aktuellt. Många klasser tittar på det varje vecka i skolan, men självklart inte alla. Det är då vanligtvis Lilla aktuellt skola som sänds en gång i veckan, men Lilla aktuellt sänds fler gånger än så. Där tar man upp tex Syrien och terrordåd, men på ett sätt som passar barn från sju år. 

    Jag tycker det är helt förkastligt att göra som en lärare att börja varje dag i klass tre med att se på vanliga nyheter. För det första är det oerhört mycket som barn inte förstår något alls av (de behöver lära sig vad skatt är, istället för att höra om detaljer) och därmed tycker är mycket tråkigt, vilket inte ger dem något större intresse för nyheter utan snarare tvärtom. Än värre är att det är så mycket som är skrämmande där. Det finns vuxna som inte vill titta på nyheter för de tycker det är för jobbigt och då ska inte 9-åringar tvingas till det. Att dessutom göra det först på dagen är ännu värre, för det är så viktigt att skoldagen börjar på ett bra och tryggt sätt. 

    Kort och gott, barn ska inte lindas in i bomull, men de ska skyddas från saker de kan skyddas från och övrigt måste de få på åldersadekvat sätt. 


    Tack! Exakt vad jag menar!
Svar på tråden Får era barn använda Google och sånt?