• Anonym (Jonas)

    Min sambo gör mig galen, borderline?

    Hej!


    Vet inte hur jag ska formulera mig här men jag misstänker att min sambo har borderline eller något liknande. Vi har varit tillsammans i 8 år nu. Hon har alltid haft kraftiga humörsvängningar, glad, ledsen men framför allt arg. Jag är både älskad och hatad, får verkligen skit för småsaker och hon får utbrott för minsta lilla. Detta har blivit mycket mycket värre med åren. Ena dagen är jag en ängel, världens bästa som hon inte kan leva utan, nästa dag önskar hon livet ur mig. Bokstavligen! Så rullar det på hela tiden....

    Jag har läst en del om borderline och blir riktigt orolig när man läser att människor med denna störning är totalt opålitliga i det långa loppet. Jag har varit stark och försök ignorera detta. Men vad jag fått fram löper de dessutom stor risk att vara otrogna på ett eller annat sätt antingen för att få bekräftelse, för att skada sig själv eller sin partner osv.

    Jag älskar henne men samtidigt kan jag inte ha det så här. Särskilt inte ovissheten och om jag kan lita på henne. Bör jag lämna henne innan hon gör något dumt och drastiskt och är otrogen? Lämnar jag henne har jag i alla fall hedern i behåll. Jag tänker fan inte vänta på att bli bedragen av en instabil människa med denna störning.

    Det som stoppar mig är att jag älskar henne men också att hon själv säger att hon älskar mig och inte kan leva utan mig. Vad händer då om jag bryter med henne? Men vad betyder det när jag nästa dag inte förtjänar att leva, älskar hon mig verkligen?

    Hur är det med otrohet och sånt för er med borderline eller som har en partner med denna störning, är ni alla otrogna? Nu menar jag inte bara fysiskt sex utan allmänt. Flörtar av olika slag är också otrohet för mig. Att ständigt söka bekräftelse på annat håll är en riktig relationsdödare och som jag förstår ligger detta bortom personens kontroll.

    Problemet är att hon inte fått någon diagnos eller sökt hjälp ännu, men hon uppfyller samtidigt alla symptom. Känner mig riktigt kass om jag lämnar henne innan vi ens vet om hon har borderline. Vad ska jag göra? Som jag förstår är det mer eller mindre omöjligt att ha ett fungerande förhållande med en borderliner.


     


     

  • Svar på tråden Min sambo gör mig galen, borderline?
  • Meriall

    Det viktiga här är ju om hon vill söka hjälp. Vill hon inte det blir det nog olidligt på sikt men vill hon det kan hon bli mycket bättre fort när hon väl får hjälp. Alla borderliners är inte otrogna, vissa har andra sätt att hantera ångesten och vissa är flitiga utan att gå så långt som till otrohet. Men visst är det förmodligen vanligare i den gruppen än andra.

    Du kan hjälpa henne att hitta sätt att hantera ångesten/tomheten utan otrohet och som inte skadar dig.

  • MrFlex

    1. Du kan inte döma henne på förväg och göra slut för att hon "kanske kommer vara" otrogen.

    2. Du kan inte vara tillsammans med henne för att du känner ansvar för hennes hälsa/välmående efter eventuell separation.

    Jag personligen hade nog har väldigt svårt att vara tillsammans med en person som ofta får mig att må dåligt. Skulle nog vara väldigt svårt att behålla kärleken till en sådan person.

  • KimLinnefeldt

    Livet är kort. Du har rätt att vara lycklig. Jag tycker att du ska förklara för henne att hennes temperament sliter ut dina känslor för henne, att hon måste söka vård. Annars kommer ert förhållande att ta slut.

  • HisingenSåKlarT

    Hade själv tänkt skriva om samma ämne..min flickvän har exakt samma beteende som din inge diagnos...Säger själv att hon har det och jag ska bara acceptera och förstå tycker hon..Älskar henne men jag mår dåligt

  • Anonym (Girl)

    Jag har borderline och känner igen mig i det du skriver om din sambo, Jag var exakt så förut tills jag hamnade på botten av botten och insåg att jag behövde hjälp, o fort.
    Jag var tillsammans med mitt ex han fick mig också att blir sjukare med psykisk misshandel och noll förståelse för någonting, och JAG valde att lämna honom trots att folk med borderline har stor skräck över att bli övergivna/lämnade o sällan lämnar själv förhållanden.

    Snälla, se till att hon får hjälp, det kommer att hjälpa henne i det långa loppet o hon kommer att må så mkt bättre, MEN var medveten om att det " går inte över på en dag" 
    Jag gick på terapi 2 år 2ggr/veckan, lärde mig att hantera mina känslor när känslorna var som en tornado, det är just det att man har sina känslor typ utanpå kroppen o minsta lilla felrörelse kan orsaka så mycket smärta och man blir vansinnig.
    Jag kan bara prata för mig själv men jag var aldrig otrogen mot mitt ex, sen finns det säkert andra som är det.

    Idag mår jag bra, är i en hälsosam och kärleksfull relation :)

  • Borderlinedreams

    Jag har själv borderline (och bipolär sjukdom) och har varit otrogen i alla tidigare relationer. Men sedan jag träffade min nuvarande sambo har jag verkligen fått jobba med det. Har fått lära om alla gränser för vad som är okej och inte. Och fått lära mig att allt inte är svart och vitt.
    Att vara tillsammans med någon med våra sjukdomar är svårt. Det kräver så jävla mycket både av oss själva och våra partners. Kan lova dig att hon inte flippar ut åtminstone hälften av alla gånger hon hade velat för man vet ändå att det inte är något, men tankarna ligger och kokar i huvudet till nästa gång det uppstår en trigger och sen klarar man inte att hålla det inom sig.
    Det bästa du kan göra är att se hennes utbrott som skrik efter ömhet, kärlek och bekräftelse. Visst är det jobbigt att säga att du älskar henne när hon skriker att hon hatar dig. Men det kommer hjälpa henne. Ju mer kärlek du kan ge henne när hon förtjänar det som minst, desto bättre kommer det bli.
    Låter som att hon dock hade kunnat behöva lite hjälp av någon inom psykiatrin. Men det ska man inte räkna med. Jag har sökt hjälp i 8 år och är fortfarande lika sjuk. Men kärlek när jag inte är värd det hjälper mig att lugna mig nästa gång jag blir arg.... så enda rådet jag kan ge dig är att överösa och skämma bort henne med värme när hon skriker.
    Hon skriker att hon hatar dig för det gör mindre ont att förlora dig då.
    Alla med borderline är extremt rädda för att bli ensamma. Så rädda att vi stöter bort allt och alla vid minsta misstanke om att vi kan bli lämnade...

  • Borderlinedreams

    Vill tillägga att jag tränade på troheten för att jag älskar min sambo och inte vill vara med någon annan, men sex har alltid varit ett verktyg för bekräftelse och ångestdämpning för mig och haft öppna relationer med mycket suddiga gränser och även otrogna partners. Så jag visste knappt vad det innebar att vara otrogen. Men jag visste att jag älskade honom och ville inte såra honom. Jag ville göra honom lycklig. Jag älskar honom och skulle idag aldrig göra eller skriva vad jag gjorde i början av relationen, men då förstod jag inte att det faktiskt sårade.
    Så älskar hon dig och förstår hur ont det gör om hon är otrogen tror jag inte hon gör något om hon inte avsiktligt vill göra dig illa och avsluta relationen definitivt.
    Men bara för att man är sjuk betyder det inte att man inte har någon respekt för andras känslor eller gränser.

  • KlunsSmurfen
    Anonym (Jonas) skrev 2017-08-21 09:55:51 följande:

    Hej!


    Vet inte hur jag ska formulera mig här men jag misstänker att min sambo har borderline eller något liknande. Vi har varit tillsammans i 8 år nu. Hon har alltid haft kraftiga humörsvängningar, glad, ledsen men framför allt arg. Jag är både älskad och hatad, får verkligen skit för småsaker och hon får utbrott för minsta lilla. Detta har blivit mycket mycket värre med åren. Ena dagen är jag en ängel, världens bästa som hon inte kan leva utan, nästa dag önskar hon livet ur mig. Bokstavligen! Så rullar det på hela tiden....

    Jag har läst en del om borderline och blir riktigt orolig när man läser att människor med denna störning är totalt opålitliga i det långa loppet. Jag har varit stark och försök ignorera detta. Men vad jag fått fram löper de dessutom stor risk att vara otrogna på ett eller annat sätt antingen för att få bekräftelse, för att skada sig själv eller sin partner osv.

    Jag älskar henne men samtidigt kan jag inte ha det så här. Särskilt inte ovissheten och om jag kan lita på henne. Bör jag lämna henne innan hon gör något dumt och drastiskt och är otrogen? Lämnar jag henne har jag i alla fall hedern i behåll. Jag tänker fan inte vänta på att bli bedragen av en instabil människa med denna störning.

    Det som stoppar mig är att jag älskar henne men också att hon själv säger att hon älskar mig och inte kan leva utan mig. Vad händer då om jag bryter med henne? Men vad betyder det när jag nästa dag inte förtjänar att leva, älskar hon mig verkligen?

    Hur är det med otrohet och sånt för er med borderline eller som har en partner med denna störning, är ni alla otrogna? Nu menar jag inte bara fysiskt sex utan allmänt. Flörtar av olika slag är också otrohet för mig. Att ständigt söka bekräftelse på annat håll är en riktig relationsdödare och som jag förstår ligger detta bortom personens kontroll.

    Problemet är att hon inte fått någon diagnos eller sökt hjälp ännu, men hon uppfyller samtidigt alla symptom. Känner mig riktigt kass om jag lämnar henne innan vi ens vet om hon har borderline. Vad ska jag göra? Som jag förstår är det mer eller mindre omöjligt att ha ett fungerande förhållande med en borderliner.


     


     


    Det är antagligen helt meningslöst att försöka få någon med bps att gå på utredning för bps eftersom de inte inser att de har en sjukdom och tar det antagligen som en förolämpning.

    Det kanske får att få henne att ta kontakt med en terapeut eller liknande för att prata av sig om det finns något hon själv kan inse att hon kan behöva hjälp med.
    Kan funka med ett ultimatum.

    "Som jag förstår är det mer eller mindre omöjligt att ha ett fungerande förhållande med en borderliner"
    De som har borderline har fått det på olika sätt så deras personligheter skiljer sig en hel del.

    www.netdoktor.se/psykiatri/schizofreni/sjukdomar/borderline/
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Girl) skrev 2017-08-28 11:37:26 följande:

    Jag har borderline och känner igen mig i det du skriver om din sambo, Jag var exakt så förut tills jag hamnade på botten av botten och insåg att jag behövde hjälp, o fort.
    Jag var tillsammans med mitt ex han fick mig också att blir sjukare med psykisk misshandel och noll förståelse för någonting, och JAG valde att lämna honom trots att folk med borderline har stor skräck över att bli övergivna/lämnade o sällan lämnar själv förhållanden.

    Snälla, se till att hon får hjälp, det kommer att hjälpa henne i det långa loppet o hon kommer att må så mkt bättre, MEN var medveten om att det " går inte över på en dag" 
    Jag gick på terapi 2 år 2ggr/veckan, lärde mig att hantera mina känslor när känslorna var som en tornado, det är just det att man har sina känslor typ utanpå kroppen o minsta lilla felrörelse kan orsaka så mycket smärta och man blir vansinnig.
    Jag kan bara prata för mig själv men jag var aldrig otrogen mot mitt ex, sen finns det säkert andra som är det.

    Idag mår jag bra, är i en hälsosam och kärleksfull relation :)


    Rädslan för att bli övergiven är en av anledningarna till att vissa med borderline tvärslutar relationer och vänskap.
  • Orolig 45

    Vet exakt vad du går igenom gör inte samma misstag som jag bara jag älskar henne över allt annat och man går och tror allt ordnar sej . Det gör det inte det kan jag intyga jag fick rådet att dra dej ur detta innan man blir begravd man blir helt slut rannsakar sej själv har 2 barn med henne lämna henne för 6 år sedan hon har haft  100 tals relationer efter det  jag är fortfarande helt slut ett tips lämna henne det finns bättre dom kommer aldrig jag mebar aldrig ta hjälp och du vet varför jo dom är 100 % felfria och självupptagna och stora egoistiser suger ur varandra lilla gnutta av energi man har kvar rädda dej själv stick medans du har lite ork kvar 

Svar på tråden Min sambo gör mig galen, borderline?