• Linda5

    Massor av nästan gratis mat.

    Har flera gånger blivit ifrågasatt när jag skrivit om billiga matkonton. Men nu börjar bunkrongsmånaderna????

    Frukt, bär och svamp är GRATIS

    Snart kommer rotfrukterna och kålen också till superlåga priser.

    Lever väldigt mycket som förr dvs saftar och syltar gör mos , marmelad och diverse inläggningar själv.

    Väljer man rätt äppel ex så behövs inget socker i moset.

    Fiskar en del själv.

    Röker både fisk och kött.

    Meningen med tråden är att tipsa om väldigt billig/gratis mat.

    Hoppas fler kommer med idéer.

  • Svar på tråden Massor av nästan gratis mat.
  • Aniiee
    Mandel skrev 2017-08-30 20:28:18 följande:
    Fast det är väl lag på fiskekort för alla över 15 i de flesta insjöar i detta land?
    Räcker det med 50kr/dag för ett fiskekort?
    I min kommun finns 10 fiskesjöar, och minst 1 är det gratis fiske i (Mälaren). Fiskekorten kostar olika beroende på sjö och verkar (snabbkoll) kosta mellan 40 kr per dag och 200 kr för ett helt år.

    Förr fick man meta i alla sjöar helt gratis, men det verkar som om de tagit bort det. 

    Alla under 15 för fiska gratis.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Aniiee
    Rymdmoln skrev 2017-08-30 20:34:14 följande:
    Önskar att jag kunde odla själv, men jag bor vid en otroligt trafikerad väg (en av Stockholms mest trafikerade) så för mig är det uteslutet om man inte kan odla inomhus.

    Tar gärna emot tips om vad man kan odla inomhus förutom typ ärtor och tomater. Antar att det inte finns så mycket :)

    Jag äter billigt genom att äta veganskt.
    Det går att odla innomhus, om man har plats för det. Örter, så klart, och skott/groddat, som oftast är väldigt tacksamt att odla på fönsterbrädan. Chili har jag för tredje året i rad, jag vet en som har smultron i ampel, olika sallat-sorter brukar också vara rätt tacksamt. Vet att några har tomat och gurka också, men det vat jag inte hur det blev med....
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Tow2Mater
    Aniiee skrev 2017-08-30 21:45:51 följande:
    Alla under 15 för fiska gratis.
    Så man kan tvinga ut ungarna för lite barnarbete då om man vill äta billig fisk.
  • Deb123
    Rymdmoln skrev 2017-08-30 20:34:14 följande:

    Önskar att jag kunde odla själv, men jag bor vid en otroligt trafikerad väg (en av Stockholms mest trafikerade) så för mig är det uteslutet om man inte kan odla inomhus.

    Tar gärna emot tips om vad man kan odla inomhus förutom typ ärtor och tomater. Antar att det inte finns så mycket :)

    Jag äter billigt genom att äta veganskt.


    Tror att de är rätt mycket som funkar, så länge plantorna får solljus. Gräslök, dill, chili, citrongräs har jag odlat inne. Men annars kan du ju säkert odla jordgubbar och gurka, alla sorters örter. Vet inte hur de fungerar med luftfuktigheten och så. googla och prova dig fram :D jag har som plan att odla exotiska växter men mest för plantans skull, inte frukten.

    Kan rekommendera att odla mini gurka om du ska odla gurka
  • Rafael90

    Har inte läst tråden men om ingen annan har skrivit det redan: Matsmart. Skitbra hemsida för att köpa hem utmärkt mat som har kort datum eller skönhetsfel. Oftast väldigt billigt.

  • Deb123
    zdudmwml skrev 2017-08-30 03:37:07 följande:

    Jag rättar rena sakfel. Du gnäller på de du anser gnäller. Vem ska starta en egen gnälltråd sa du?


    Jag är i alla fall inte här för att gnälla"rätta sakfel" utan jag är här för tråden och skulle därför gärna slippa läsa onödiga kommentarer
  • Deb123
    Egon den stora skrev 2017-08-30 06:05:39 följande:

    Jag vet hur dyrt det är med båt. Jag sa inte att det skulle få med vinst, men det ger i alla fall något tillbaka. Du verkar inte riktigt mentalt stabil så försvinn nu så blir det en bättre mattråd.

    Det där med hallonblad som te, blandar du med något? Jag funderade på hur det skulle bli med torkade hallon för att få lite sötare smak?


    Egon låter inte vara ett kvinnligt namn, men jag drack de främst för min livmoder, lärde mig älska smaken så jag blandade aldrig ut de med något. Har aldrig tänkt på att man kan lägga varken torkade eller färska bär i te men absolut något jag kommer prova! Till vintern kan man ju lägga i några frysta hallon, så blir teet drickbart snabbare också.

    När jag va gravid så drack jag hallonbladste. Under förlossningen tappade jag 100ml blod. Kan ha påverkat, men kanske inte. För er som undrar:D
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2017-08-30 21:51:04 följande:
    Så man kan tvinga ut ungarna för lite barnarbete då om man vill äta billig fisk.
    Kanske går ;)
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • amia01

    Yes - nu är det dax att packa frysarna fulla
    Håller mig sysselsatt halva nätterna med att rensa, laga, packa och frysa in allt som ska tas omhand. Tack och lov för att frysen är uppfunnen!

    Redan avklarat är:
    Ättiksgurka
    Inlagda rödbetor
    Frysta kryddor
    Vitlök
    Frysta grönsaker (brytbönor och broccoli)
    Saft
    Bär (blåbär, hjortron, hallon)
    Äppelmos
    Lingonsylt
    Fläskkött för vinterhalvåret

    Kvar att göra:
    Svamp
    Lök, Morötter, Rödbetor, Potatis och äpplen till vinterförvaring
    Frysta grönsaker (mer bönor, mer broccoli och blomkål)
    Plocka och frysa lingon till dricka och för att råröra
    Älg och rådjurs-kött, eller nöt i brist på jaktlycka
    Hundmat
    Koka buljong på benen och lämna kött på rökning

    Önskelista på sånt som jag skulle vilja ha tid att göra men aldrig hinner:
    Torka bär och rosta havregryn till egen müsli
    Fiska
    Bygga en egen rök
    Göra eget smör av grädde som håller på att bli för gammal istället för att behöva slänga den
    Färskost

    Så skönt när alla frysar och skafferi är fulla av bra och god mat

    Och ja - jag har ett heltidsjobb och två barn, men mat är mitt stora intresse, och nätterna är långa...

  • Egon den stora

    Ofta kan man ju få med sina barn i sitt intresse så dom hjälper gärna till med att plocka saker. I alla fall vår äldsta.

Svar på tråden Massor av nästan gratis mat.