Inlägg från: PetraHolm |Visa alla inlägg
  • PetraHolm

    Bästa fängelset

    Hejsan jag är en kvinna som väntar barn med min man som nu sitter häktad och fått 4 och ett halvt års fängelse men inte hamnat på någon anstalt ännu. Skulle uppskatta all sorts av information kring detta. Vill gärna veta vilken anstalt man ska söka till som är bäst för familj och barn och undrar om någon med erfarenhet har någon eller har varit med om att deras man har varit häktad fram till förlossningen och hur det gick till? och kring permission hur går det till och hur långt tid tar det?

  • Svar på tråden Bästa fängelset
  • PetraHolm
    Anonym (Ja du.) skrev 2017-08-29 18:03:10 följande:

    Bäst för familjen, separera.

    Tycks inte vara någon trevlig familjeman du har hittat.


    Tror att jag vet bäst om han är bra eller inte! Bara för att man hamnar i fängelse så betyder det inte att han är en dålig människa. Min fråga var heller inte om jag ska separera eller om han var bra eller dålig.
  • PetraHolm
    Anonym (Wtf) skrev 2017-08-29 18:29:34 följande:

    Hur i hela världen kan man skaffa barn med en kriminell?


    Haha vad är en kriminell för dig om jag får fråga? 
  • PetraHolm
    isolande skrev 2017-08-29 18:42:46 följande:

    Är han dömd till så långt straff hamnar han först på antingen Kumla eller Tidaholm och där bestämmer placeringsenheten på kriminalvården var han ska sitta. Mycket kommer hända under 4 år, han kanske kommer behöva förflyttas av olika anledningar eller annat. De flesta anstalter är olika och har olika kulturer som passar vissa intagna sämre, andra bättre.


    Så det är bara dem man kan välja mellan? Glömde nämna att han redan suttit häktad i 14 månader som kommer dras av straffet som var 4 år 5 månader och det kommer dröja någon månad till innan beslutet från högsta domstol kommer så det blir några månader till kanske på häktet. 
  • PetraHolm
    John22 skrev 2017-08-29 18:53:02 följande:
    Någon som döms till över fyra års fängelse.
    Och det kan du som inte vet vad han är dömd för utesluta eller? Och oavsett vad så är vi alla människor kvittar vad han har gjort och inte gjort det förändrar inte hans personlighet ett dugg! 
  • PetraHolm
    Suttit skrev 2017-08-29 19:24:48 följande:

    Har själv gjort 4.5år.

    Precis som det skrivs, Kumla är första anhalt för en utredning om placering. Däremot får man redan där komma med önskemål om var man vikl sitta men din säkerhetsklass blir avgörande.

    Du har ingenting att säga till om efter beslut fattats men du kan söka förflyttning. Dom brukar försöka ta hänsyn till familj etc men extremt svårt då det trots allt inte finns så många anstalter.

    Jag började i Skåne och kom uppåt i landet först efter 1.5år.

    Permissioner KAN du få redan efter en fjärdedel av straffet och är då efter en trappa där tiden ute ökas på successivt.


    Tack för ditt svar!! Han har ju nu suttit häktad i 14 månader så förhoppningsvis så lär han ju få permission direkt när han hamnar på anstalt tror jag? Hur lång är första permissionen? 
  • PetraHolm
    Anonym (Wtf) skrev 2017-08-29 19:49:17 följande:
    Fortfarande ofattbart hur en kvinna kan välja att skaffa barn med en kriminell. Bara det borde vara tillräckligt för Soc att ingripa.
    Hellre en kriminell än en jävla tönt som dig som säkert inte ens kan tvätta sin egen röv! Och du behöver inte fatta någonting, det räcker med att jag fattar!
  • PetraHolm
    SuttitStrulMedinlogg skrev 2017-08-29 19:49:35 följande:

    Man brukar behöva vistas ett tag på anstalten trots häktning. Den är 4 timmar.

    Sen spelar brottets art in också, är det uteslutande exempelvis ekonomisk kan det bli öppen anstalt trots Kumla då det "bara" är 1 år och 10mån kvar på straffet. Men förmodligen blir det nog en sväng på sluten först och då är det ingen höjdare med besök. Ett litet rum och ganska kort tid. Öppen är helt annat, hade inte låtit min familj komma in på sluten i onödan.


    Sluten anstalt är det som på häktet då eller bättre/värre? Så det är bättre på öppen anstalt då? Så det blir bara 4 timmar i månaden eller? Om man skriver sig på en adress måste man vistas just på den adressen eller dem kollar inte upp sånt? 
  • PetraHolm
    John22 skrev 2017-08-29 20:00:26 följande:
    Ska vi även låta våldtäktsmän, mördare och rånare springa fritt eftersom det är deras "livsstil"?
    Det gör dem väll? Finns hur många politiker och poliser som helst som är minst lika kriminella som de flesta som sitter på en anstalt! 
  • PetraHolm
    John22 skrev 2017-08-29 20:06:08 följande:
    Givetvis kan jag det, en kriminell är nämligen en person som begått brott. Såvida din bundis inte är en av de otroligt många oskyldigt dömda som sitter i svenska fängelser (....) är han således kriminell.
    Ja men låt han vara kriminell vad vill du komma fram till? Så länge du inte själv är det så skit du i det då.
  • PetraHolm
    CarinaL26 skrev 2017-08-29 20:16:58 följande:
    Ge exempel på en politiker i något parti som gjort något som skulle leda till 4,5 års fängelse.
    Vem fan är du att jag ska ge exempel till? 
  • PetraHolm
    Cykelkvinna skrev 2017-08-29 20:04:38 följande:

    Jag vet att detta inte är vad du efterfrågar, men ta dig tid under fängelsetiden och fundera över om det här verkligen är vad du vill för dig och ditt barn. Det är inga små snatterier han gjort sig skyldig till om de vill låsa in honom i över fyra år. Är det här verkligen en man att satsa på?

    Jag kan rekommendera radiodokumentären Kvinnornas fångar. Den skildrar på ett nyanserat sätt livet med en kriminell. Det är bara att googla på titeln så hittar du programmet.


    Jag vet redan vad jag vill.
  • PetraHolm
    Anonym (Cool) skrev 2017-08-29 22:55:05 följande:
    Vad bra, då behöver du inte söka (och kommer inte få) all de bidrag du frågade om i den andra tråden :)
    Jag behöver inte det men varför inte om jag nu kan få det :) 
  • PetraHolm
    Anonym (Cool) skrev 2017-08-29 23:12:12 följande:
    Tidigare behövde du det för att du blivit sparkad från jobbet, som du tjänade 8000:- i månaden och behövde att soc betalade för möbler till barnet. 

    Men om du inte behöver det så kan du inte heller få det. Förstår du nog själv att det såklart inte blir några bidrag (mer än barnbidraget som alla får) om ni har det såpass bra ställt.
    Nä men man kan ju alltid säga att man behöver det eller hur :) Ja men man har ju rätt till föräldrar penning som kommer från soc om jag inte har fel oavsett  om man behöver det eller inte! Har tyvärr aldrig varit inskriven i soc och jag blev inte sparkad från jobbet utan jag lämna det själv på grund av den låga lönen och så jobba jag inte för att jag behövde det utan syssel sätta mig och tyvärr så var det för tung för mig :)
  • PetraHolm
    Anonym (Sorgligt) skrev 2017-08-29 23:25:59 följande:
    Så många fel... Du har ju uppenbarligen tillgång till Internet, använd det då.
    Okej vad bra gå och lägg dig nu och sluta babbla här ingen vill höra din fattiga åsikt 
Svar på tråden Bästa fängelset