• legomum

    Blir ALLA ensambarn "egoistiska"?

    MorTillTheo skrev 2017-08-30 21:27:44 följande:

    Hejsan!

    Jag och min sambo (pappan till mitt barn) får HELA tiden höra från hans föräldrar att det aldrig är bra att ha bara ett barn för det är elakt att han inte ska ha ett syskon och han kommer bli egoistisk precis som alla andra ensambarn.

    (Det är deras ord och inte mina)

    Det blir aldrig bra att bara ha ett bla bla bla.

    Och anledningen till att de säger så nu är för att vi ibte sagt att vi absolut ska ha ett till barn (våran son ska strax fylla 1år). Och sanningen är att vi kanske inte vill ha mer för att vi är "nöjda" med våran son vi har idag.

    Men saken är den att jag blir så ledsen att det ska vara sån press på oss föräldrar att man SKA HA syskon till sin förstfödde.

    Kan ni snälla hjälpa mig att övertyga mina svärföräldrar att man inte behöver ha syskon bara för att man inte ska bli egoistisk.

    För detta ringer mig verkligen då jag känner att de ej lyssnar och accepterar, skall även tilläggas att de även kan säga ibland att nu får det vara nog med barnbarn (då de andra barnen skaffat ganska många barn men vi bara ett)


    Som ensambarn har du en roll i familjen och det beror ju helt på hur familjen är.

    Men skulle kanske säga att bortskämd blir alla barn även de med fler syskon. På vilket sätt menas det med här?
    På vilket sätt blir barn bortskämda enligt hans föräldrar?
    Om det menas att barnet kan få oändligt med kärlek och odelad uppmärksamhet så anser jag inte att det är att vara bortskämd.
    Det är ett barns rättighet och fortsätt med det.

    Om det menas med mängder med leksaker... ja och? det är inte grunden till hur ett barn kan bete sig. Jag vet familjer med mängder av leksaker och de barnen är hur snälla som helst.
    Får barnet hela tiden sin vilja igenom?.. kan bli problematiskt men det problemet har nog de flesta familjer och är inte bundet till familjer med endast ett barn.

    Om det talas om att dela... barnet går antagligen på förskolan??? Där lär de sig saker som dela (vare sig de vill eller inte).

    Ge gärna en liten hint om vilken inriktning .. hjälper gärna.
  • legomum
    Anonym (syskon) skrev 2017-09-26 16:21:59 följande:
    Är det så att kanske att det är vanligare i en flerbarnsfamilj att ungarna behöver väsnas en del för att bli sedda? ibland kanske det är så att det uppstår en osund  konkurrens?
    Som tvillingförälder och enlingförälder så kan jag säga att med ett barn kivas det inte, det retas inte och det leks inte på samma ljudnivå.

    Om barnen måste väsnas för att bli sedda är det nog fler problem i familjen än just låtande barn med osund konkurrens
Svar på tråden Blir ALLA ensambarn "egoistiska"?