• Teady111

    Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?

    Hej! Jag arbetar själv i en matbutik. Främst i kassan. Det jag stör mig mest på när det gäller kunder är:

    De som inte hälsar (i kassan).

    De som lyssnar på musik och alltså inte hör något annat (när de står i kassan).

    De som talar i telefon. Jag menar snälla, man kan väl säga till den man pratar i telefon med "du vänta lite, jag ska bara betala här". Men icke!

    De som kommer fram och fråga "vad kostar den här?" (När man är upptagen i kassan). Precis som att jag har koll på alla priser i hela butiken. Vad fan tror de liksom?

    När de så fort kommer in genom ingången i butiken och frågar "vart finns den här varan?".

    Vad stör Ni er på? Alltid kul att höra!  :)

  • Svar på tråden Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?
  • Teady111
    Anonym (ba) skrev 2017-08-31 16:31:55 följande:

    Samma tråd lades upp 9.56 i morse


    Gjorde ändringar så anonyma också kan svara. (Som du t.ex). Missade det i förra. Var därför tvungen att lägga upp på nytt.
  • Teady111
    Anonym (S) skrev 2017-08-31 16:32:41 följande:

    När de kommer in 5 minuter innan stängning, frågar "jaha, oj, håller ni på och stänger - jag är snabb!" - och tar sedan 30 minuter på sig. Inte kan jag be dem gå heller, för chefen är riktigt säljkåt och har INGEN förståelse för att jag hellre vill hem till mina barn.


    Hihi! ;) Så var det alltid förr när jag jobbade till stängning. Vi stänger alltid med väktare och det är dom som blir mest irriterade på sådana kunder. De vill ju också kunna dra någon gång . .
  • Teady111
    Anonym (Madde) skrev 2017-08-31 17:43:34 följande:

    Stör mig mycket på folk med hörsnäckorna i och som tar ur hörsnäckorna först när jag berättar priset och frågar "vad sa du?". (Jaa, vad tror du själv att jag kan tänkas ha sagt, jag berättade priset, och nu måste jag upprepa mig en gång till...)

    Stör mig lite grann när folk beställer "kaffe" och lagom tills att jag slagit in det i kassan förtydligar dom med "cappucino".


    Ja ibland kan jag känna att det inte är någon mening att ens säga priset, de hör eller bryr sig inte ändå, utan kör sitt eget race.

    Det du skrev längst ner fick mig att tänka på ibland när någon random ska köpa cigg. Så säger de "ett paket cigaretter också". Ja men vilka?? Finns ju typ 200 sorter att välja på :D  Man ska till och med vara tankeläsare tydligen.
  • Teady111
    Anonym (Abc) skrev 2017-08-31 18:01:48 följande:

    Folk som tar upp tid, får hjälp att prova och hitta rätt produkt, t ex löparskor och sen när de hittar vad de söker inte ska köpa utan frågar om de kan skriva upp namn och storlek. Alltså uppenbart tänker beställa på nätet istället. Fattar ni att inga butiker kommer finnas kvar till slut när ni gör så.


    Förstår verkligen din irritation. Skulle aldrig ha mage att göra så.
    Trist!  ;(
  • Teady111
    Anonym (D) skrev 2017-08-31 18:10:27 följande:

    Jag jobbar inte i någon butik men jag står ofta i köer!

    Och blir så jävla irriterad när man är näst på tur och den framför sig DÅ "kommer på" att rota och leta i oändlighet efter plånbok och sen fumla med alla jävla kort.

    Kunde inte gjort det en kvart innan i kön liksom.

    Eller pensionerer som tror Alla har lika mycket tid som dem och ska stå och inte bara prata om allt mellan himmel och jord med kassörskan utan även alltid tar hundra år på sig med betalning, slår fel kod, ser inte vilka mynt som är vilka osv.

    Men där kan jag ändå ha tålamod.

    Ni som jobbar i kassan försöker iaf ert bästa, det ser man ju.


    Ja det där med att börja rota efter plånbok precis när det är dags för betalning har jag aldrig under mina 9 år som kassörska förstått mig på. Skapar så onödiga köer.

    Ännu värre är det när de ska betala och kommer på att den GLÖMT plånboken hemma. Jag menar, är man lite vettig så kollar man väl att man har pengar innan man går och handlar. Det här kan hända flera gånger under en arbetsdag.
  • Teady111
    Anonym (M) skrev 2017-08-31 18:17:51 följande:

    Sen tänker jag att om man irriterar sig på kunden, så är ju det inget som kunden drabbas av.
    Det är ju bara man själv blir på dåligt humör, och det är det inte värt.
    Bättre då att bara låta det få flyta förbi som delar av det allmännmänskliga och sen gå vidare. 


    Jag försöker att alltid vara trevlig, tillmötesgående och ha hög toleransnivå, även om jag ibland kokar lite inuti. Men om någon är direkt elak eller enormt otrevlig utan anledning så påvisar jag att det inte är okej genom att ibland vara otrevlig tillbaka. Blev en gång kallad både det ena och det andra av en kund. Då sa jag till honom argt "gå härifrån nu!", och han gick. Man kan ju inte ta vad som helst.
  • Teady111
    Anonym (H) skrev 2017-08-31 18:19:50 följande:

    - Kunder som klagar på någonting i affären som jag inte har med att göra och får det till att vara mitt fel (priserna, att en produkt inte finns etc etc)
    - Kunder som kommer in 10 sekunder innan stängning utan någon som helst tanke på att man får jobba över.
    - Kunder som har med sig en hord med barn som petar omkull allt i deras väg. Alternativt ett barn som de har nära 0 uppsikt över.
    - Kunder som tar upp en produkt för att kolla på den, och sedan ställer tillbaka den uppochned/bakofram eller på en helt annan plats.
    - Kunder som öppnar hudvårdsprodukter och testar, trots att det inte är tester, och sedan bara ställer tillbaka (och det här går tillbaka till första punkten, nästa kund som köper denna är såklart arg för att denne har fått en öppnad och redan använd produkt).

    Sedan stör jag mig på att jag alltid måste vara trevlig, även om kunden är rent ut sagt elak.


    Ja när de kommer fram till mig i kassan efter att ha granskat kvittot och säger "Hörru, DU har tagit för mycket för den här varan. Den ska bara kosta si och så". Det kan reta mig något så jävligt alltså! Precis som att det är jag som kassaarbetare som sitter och lägger in alla priser på allt.

    På tal om öppnade produkter. Vissa kan ju komma och vilja lämna tillbaka varor som de öppnat. Minns en man som ville lämna tillbaka ett par gummihandskar (typ diskhandskar), som han hade öppnat hemma och prövat. De var tydligen för små. Jag sa det att jag kan tyvärr inte ta tillbaka dem. Då blev han rasande och gick efter mycket om och men . .
  • Teady111
    Anonym (asdf) skrev 2017-08-31 18:24:00 följande:

    Angående musik och telefon. Varför skulle man behöva sluta med det bara för att betala i en mataffär?


    Det handlar om respekt för en annan människa. Eller ser du kassaarbetaren som en maskin?
Svar på tråden Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?