• Anonym (Abc)

    Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?

    Folk som tar upp tid, får hjälp att prova och hitta rätt produkt, t ex löparskor och sen när de hittar vad de söker inte ska köpa utan frågar om de kan skriva upp namn och storlek. Alltså uppenbart tänker beställa på nätet istället. Fattar ni att inga butiker kommer finnas kvar till slut när ni gör så.

  • Anonym (Abc)
    Anonym (123) skrev 2017-09-01 21:17:25 följande:

    Man gör väl så för att kolla bästa pris. Har ni bästa pris, förlorar ni inga kunder. Och butiker behöver inte slå igen.

    Köper du inte själv varor där dom är som billigast?


    Ditt svar säger allt. Folk är alltså korkade och fattar inte det självklara. Personal som hjälper dig i en fysisk butik där du kan prova produkter och få hjälp av kunnig personal kostar pengar, därav högre kostnader och högre pris. Nätbutiker har inget av detta = lägre pris. Om alla bara kommer in och provar och sen handlar på nätet kommer inga fysiska butiker finnas kvar. Det är en utveckling som pågår.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (123) skrev 2017-09-01 22:50:49 följande:

    Självklart vet jag om att det är mycket kostnader. Jag har själv jobbat i butik.

    Jag har jobbat med näthandel också, så jag har sett båda sidorna. Har du? Vi hade ett stort lager, med 40 anställda på heltid, sen 40 till på kundtjänst, ekonomi, inköp osv. 20 + extraanställda varje höst och jul. 4 stora kataloger om året som måste ut, sen rea-utskick på det. Varor att plocka och packa. Mail som ska skickas, returer att ta hand om. För att inte tala om alla paket som folk bara struntade i att hämta ut efter dom hade beställt. Hemsida att sköta. Allt detta bara en pyttedel av det som krävs för att driva postorder/näthandel.

    För ärligt, om en nätbutik kan konkurrera ut en fysisk butik, så kan det inte vara småpotatis som drivs i någons källare vi snackar om.


    Du kan inte jobba i den branschen och inte vara medveten om hur utvecklingen ser ut.

    Finns gott om fysiska butiker som får slå igen pga konkurrens från näthandel. Näthandel kan absolut sänka kostnaderna rejält med stora lager och ingen butikspersonal eller fin butikslokal, kolla bara på t ex zalando som har stora lager (billigt) utomlands och skickar till hela Europa. Jo, jag är insatt och har sett båda sidor.
Svar på tråden Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?