Inlägg från: Anonym (asdf) |Visa alla inlägg
  • Anonym (asdf)

    Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?

    Angående musik och telefon. Varför skulle man behöva sluta med det bara för att betala i en mataffär?

  • Anonym (asdf)
    Teady111 skrev 2017-08-31 18:48:39 följande:
    Det handlar om respekt för en annan människa. Eller ser du kassaarbetaren som en maskin?
    Vellopiceder skrev 2017-08-31 18:52:59 följande:
    För att man förväntas växla några ord när man betalar och det går inte om man inte hör vad kassapersonalen säger. Det är respektlöst helt enkelt.
    Jag ser kassapersonalen som en arbetare som sitter där och gör sitt jobb. Jag förväntar mig inte att bli vän med kassapersonalen.

    Jag säger "Hej", vad mer behövs?
    Det enda jag vill är att få mina varor scannade. Varför skulle man prata?

  • Anonym (asdf)
    Vellopiceder skrev 2017-08-31 19:03:47 följande:
    Enligt svensk sed säger man, precis som du, hej. Men kassapersonalen brukar också fråga om man vill ha ngt mer (cigg, kasse mm) och berätta vad det kostar. Som kund förväntas man svara på det här. Dessutom brukar kund och kassapersonal säga "tack" när köper är avslutat. Man kan tycka vad man vill om det, men så ser sedan ut och att bryta mot den uppfattas som nonchalant och otrevligt.

    Kassapersonalen är inte maskiner utan människor. Det handlar inte om att bli vän utan om små korta artighetsfraser som signalerar respekt.
    Har aldrig i mitt vuxna liv hört någon fråga om jag vill ha cigg eller kasse. Ja jag säger också tack och att jag inte vill ha kvitto, men jag behöver inte avsluta ett telefonsamtal för det.

    Det handlar inte om brist på respekt. Det handlar inte om nåt alls.

    Jag lägger inte ner luren när jag ska gå på bussen heller. 
  • Anonym (asdf)
    huskur skrev 2017-08-31 19:41:14 följande:
    Du ser på kassapersonalen som en maskin. Du glömmer att personen gör sitt jobb för dig. Till råga på allt inför dig. Då förtjänar personen respekt. Du skall inte försöka bli vän med kassapersonalen. 
    Nej, en arbetare som jag skrev. Personalen ska scanna varorna. Att säga hej behöver inte avbryta ett samtal. 

    Vad är problemet? Jag respekterar dem, men de behöver inte mig för att sköta sitt arbete.
  • Anonym (asdf)
    Vellopiceder skrev 2017-08-31 20:57:32 följande:
    Har du något generellt problem som gör att du inte förstår socialt samspel? Lita i så fall på oss när vi säger att ditt beteende uppfattas som respektlöst. Du kanske inte känner så, men det är så andra upplever det. Sen är det givetvis upp till dig om du vill bli uppfattad som en respektlös tönt, men ofta slår det tillbaka mot en förr eller senare.
    Wow du måste vara riktigt cool. 
    huskur skrev 2017-08-31 20:58:01 följande:
    Problemet är att du inte visar respekt.
    Gör jag motsatsen då? Av vilken anledning behöver en kassörska på ica min fulla uppmärksamhet? Kan dom inte utföra sitt jobb? Blir dom ledsna? Utfallet blir detsamma oavsett om jag pratar i telefon eller inte. 
  • Anonym (asdf)
    Teady111 skrev 2017-08-31 21:19:00 följande:
    Ja, jag personligen blir lite ledsen när kunden nonchalerar mig mer eller mindre. Man är ju inte mer än människa, med känslor . .
    Det där låter bara känsligt. Du är där för att scanna varor.
    Vart går gränsen för dig då? Skaka hand? 
    I övrigt tar ju kassörskorna upp telefonen då och då när man står framför dom. 

    Har själv jobbat i IT-braschen i 13 år nu. De stackars satar som sitter i privatsupporten får ta emot direkta hot på regelbunden basis. DOM är det synd om.
  • Anonym (asdf)
    huskur skrev 2017-08-31 21:38:18 följande:
    Det tror du? Mänskligt bemötande människor emellan hör till allmänt hyfs. 
    Så dom är inte där för att scanna varor?

    Varför skulle nån bli mer ledsen när jag säger "hej" med en lur mot örat istället för utan? Det är ju inte så att vi har en mer djupgående konversation om jag inte pratar i telefon.
Svar på tråden Ni som jobbar i butik. Vad stör ni er på när det gäller kunder?