• Nelliet00

    Han äter upp ALLT!

    Jag är 17 år och bor hemma, min pojkvän och jag har varit tillsammans i ungefär ett år och han är några år äldre. Min pappa tog upp med mig för ett tag sen att min pojkvän måste tänka på hur mycket han äter, han är kille och äter en hel del mer än mig, men han verkar inte förstå att maten ska räcka till alla i familjen? Självklart ska han få äta sig mätt, men oftast äter han sig mätt och sen för nöjes skull, att det är gott eller att han har tråkigt. Han kan dricka upp ett helt mjölkpaket till middag, medan min familj är vana att kunna dela på ett mjölkpaket i ett par dagar iallafall, detta blir ett problem då min pojkvän många gånger ätit upp all mat så arr vissa i familjen inte får någon eller inte blir mätta, dessutom har inte min familj en ekonomi som sträcker sig hur långt som helst.

    I början ville jag inte säga något till min pojkvän om vad min pappa sagt då han ofta uppfattar saker som att han gör fel, så istället sa jag till pojkvännen att vi inte behöver äta upp ALLT då min pappa behövde matlåda, blev ingen skillnad.

    Nu har detta blivit till ett problem för mig också, jag har börjat vara mycket ensam hemma och får då pengar av mina föräldrar för att handla mat som ska räcka till veckorna och sen såklart pengar till att handla igen viss saker som mjölk eller ägg osv. Då jag handlar till att äta SJÄLV handlar jag ju inte super mycket, ändå när han hälsar på ett sover över äter han allting och dricker upp all mjölk osv så fort han kan, han vill laga mat HELA tiden och äta, då känner jag själv att jag varken har råd eller lust att gå och handla varje dag för att han äter mest för nöjes skull??

    Blev väldigt långt inlägg men är upprörd då han nyss åkte härifrån och har ätit upp all frukost jag tänkte käka imorgon!!

    Behöver hjälp, hur får jag fram detta utan att säga att han äter upp o "förstör" för familjen, han skulle ta åt sig så fel o bli ledsen, måste finnas något annat sätt!!!!!!!!

  • Svar på tråden Han äter upp ALLT!
  • Nelliet00
    Anonym (Buyit) skrev 2017-09-01 22:56:30 följande:

    När han är på väg så kan du testa med att slänga iväg ett sms med en liten lista på bassakerna. Typ: skulle du kunna köpa med dig mjölk och bröd på vägen hit.

    Så kan han dricka upp "sin" mjölk typ...


    Det ska jag testa, tack för tipset!
  • Nelliet00
    Snowflingan skrev 2017-09-01 23:07:57 följande:

    Har varit i exakt samma situation förut, tror faktiskt jag va lika gammal som dig då! Det jag märkte att mitt numera ex totalt saknade empati och kunna se saker utifrån andras perspektiv. Än hur jag la upp det så åt han upp ALL mammas mat även fast hon är ensamstående med en bebis, han va helt dum i huvudet.


    Åhhh visst är det frustrerande? Hur kan man inte förstå liksom?? Han är världens snällaste och skulle jag säga detta till honom skulle han förstå för han vet att han äter mycket, han klagar ofta på ont i magen så jag brukar säga "sluta ät så mycket inte konstigt att du får ont" så brukar jag stoppa honom när han ska ta mer mat, för att han får ont i magen. Men han är väldigt skör skulle ta åt sig på helt fel sätt..
  • Nelliet00
    Anonym (..) skrev 2017-09-02 00:09:09 följande:

    Ett sätt är att lägga upp maten åt alla som ska äta istället för varianten där man tar själv ur kastrullerna. Det ni vill spara till nästa dag lägger ni i matlådor direkt och sätter era namn på. Samma sak med mjölken egentligen, ställ bara fram så mycket som ska räcka till måltiden i t.ex en kanna. Sedan kan man servera knäckebröd, sallad eller annat för att dryga ut maten om man är mer hungrig. Ge också tydliga instruktioner, "Det går bra att ta av X om du blir hungrig. Jag sparar Y till en annan måltid/rätt". Tycker det låter konstigt att han lagar mat hela tiden, hur hinner han med att äta frukost, lunch, middag OCH laga egen mat? Hur kan ni själva tillaga någon mat när ingredienserna jämt tar slut? Varför betalar han inte för sin egen mat?


    Att lägga upp maten på det viset kan absolut vara ett sätt, knäckebröd och sallad brukar vi alltid ha framme, och nog äter han det också! Till frukost kan han trycka ungefär 4 ägg, ett helt paket bacon och fortfarande vara hungrig, så då gör han något mer. Äter vi lunch får man laga till ungefär 2 extra personer och ändå är han hungrig en halvtimme senare och vill ta något. Bakade en kladdkaka häromdagen, den smocka han i sig lätt som en plätt. Han är dock inte otrevlig eller så utan frågar alltid snällt min familj om han kam få ta lite mer mat, då min familj sa att här äter man tills man är mätt så självklart får han ta mer, och det där utnyttjar han verkligen att dom sa i början när han var såförsiktig
  • sextiotalist

    Säg till honom att han äter er ur huset. Att han numera får handla det som han vill äta.

  • Anonym (tydlighet)
    Nelliet00 skrev 2017-09-02 08:17:16 följande:
    Det ska jag testa, tack för tipset!
    Fast jag tycker man ska vara tydligare. Inte "kan du köpa mjölk", som en fråga.
    Fast ta det inte på mess så först utan säg tex: "Du får börja bidra nu, det har gått så lång tid och du äter en hel del och det blir en extra person i maten, som du förstår. Du får antingen ge pengar till mig/mina föräldrar eller så får du börja hjälpa till att handla. Tex när du har tagit sista mjölken/brödet/smöret så är det du som handlar motsvarande också"

    Han får väl tänka lite som att du och han har ett eget hushåll, det kostar ju en hel del med mat helt enkelt. Bra träning inför att faktiskt bo själv. 
  • Anonym (tydlighet)
    Nelliet00 skrev 2017-09-02 08:30:22 följande:
    Att lägga upp maten på det viset kan absolut vara ett sätt, knäckebröd och sallad brukar vi alltid ha framme, och nog äter han det också! Till frukost kan han trycka ungefär 4 ägg, ett helt paket bacon och fortfarande vara hungrig, så då gör han något mer. Äter vi lunch får man laga till ungefär 2 extra personer och ändå är han hungrig en halvtimme senare och vill ta något. Bakade en kladdkaka häromdagen, den smocka han i sig lätt som en plätt. Han är dock inte otrevlig eller så utan frågar alltid snällt min familj om han kam få ta lite mer mat, då min familj sa att här äter man tills man är mätt så självklart får han ta mer, och det där utnyttjar han verkligen att dom sa i början när han var såförsiktig
    Men hur kan han äta så mkt? Tränar han väldigt mycket eller vad är grejen? Eller har han en osund relation till mat? 
  • Nelliet00
    Anonym (tydlighet) skrev 2017-09-02 08:49:08 följande:

    Men hur kan han äta så mkt? Tränar han väldigt mycket eller vad är grejen? Eller har han en osund relation till mat? 


    Han tränar en del, både gym och nu när det är säsong så spelar han hockey, dessutom är han väldigt lång och stor liksom, samtidigt är min familj inte störst i maten så vi är inte vana med att behöva ha såå mycket mat som går åt
  • Annelie 76

    Säg till honom att betala maten. 500kr i veckan borde räcka eller? Fattar han inte när du säger till så ge honom en skriven räkning.

  • Anonym (Sluta tramsa)

    Ena stunden säger du att han äter er ur huset och inte förstår en enkel tillsägelse. I nästa inlägg är han världens känsligaste som skulle bli sårad om han fick veta att han åt upp all er mat.

    Säg åt skrället rakt på sak: här hemma äter man en portion, vill man ha mer får man gå ut och handla det själv.

    Killen är bortskämd och ego och kommer aldrig bli bättre utan att få höra att han gör fel.

  • Anonym (tydlighet)
    Nelliet00 skrev 2017-09-02 08:54:08 följande:
    Han tränar en del, både gym och nu när det är säsong så spelar han hockey, dessutom är han väldigt lång och stor liksom, samtidigt är min familj inte störst i maten så vi är inte vana med att behöva ha såå mycket mat som går åt
    Ok, ja hockeykillar äter en hel del, jag känner några :) Men då måste han ju själv veta att han äter mycket och fatta att ni som är en familj där man inte tränar på det viset inte kan stå för hans matkostnader. 
Svar på tråden Han äter upp ALLT!