• zandin

    Laga tand hos barn med tandläkarskräck

    Min 9-åriga dotter har fått hål i en tand. Det var där redan för ett år sen men var då så litet att det bara syntes på rtg. Nu ser jag det med blotta ögat. Ska på undersökning i slutet av den här månaden och antar att hålet måste lagas efter det. Till saken hör det att hon har en extrem tandläkarskräck. Det tog flera år innan hon lyckades ta en röntgenbild för första gången förra året. Hon har redan börjat gråta för hon vill inte gå till tandläkaren om 3 veckor! Finns det fler här med barn som har/har haft tandläkarskräck och ändå lyckats laga hål eller dra ut tand? Hur gjorde ni? Hur gick det? Som det är nu vet jag inte ens hur jag ska få med henne till tandläkaren! Speciellt rädd är hon för att behöva ta spruta! (Hon vill absolut inte ha nån medicin hon blir lugn av heller!)

  • Svar på tråden Laga tand hos barn med tandläkarskräck
  • Meriall

    Jag har ett barn med autism och tandläkarskräck som behövde dra ut en tand. Han fick sövas.

    Är hon rädd för vanliga sjukhus/läkare? Behöver hon sövas så gör de det på vanliga sjukhuset och det är oftast med nässpray dvs inte spruta. Sedan när infart etc sätts är hon redan halvsövd.

    Hon kan också få lugnande hos tandläkaren om det hjälper.

  • scanmia

    Ring tandläkaren redan nu och berätta hur läget är. De måste ha kompetens och erfarenhet att ta hand om barn med tandläkarskräck. Prata med dem och om det känns bra så följ deras instruktioner. Känns deras bemötande i telefon inte betryggande och professionellt så dra i bromsen redan nu och se dig om efter alternativ. 

  • zandin

    Ingen aning om varifrån den här extrema rädslan kommer. Hon är rädd för tandläkare, läkare, sjukhus, skolsköterskan...

Svar på tråden Laga tand hos barn med tandläkarskräck