• Anonym (Jag)

    När får man föra liv i lght?

    Hyres.

    Skulle just dammsuga när grannen bankade på. Får man verkligen inte dammsuga vid 8?

  • Svar på tråden När får man föra liv i lght?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Z) skrev 2017-09-10 08:15:48 följande:

    Får får man väl. Du får aldrig störa dina grannar. Att damsuga 8 på morgonen en söndag är väl lite elakt tycker jag.


    Varför elakt?
  • Anonym (Jag)
    fjanten skrev 2017-09-10 08:21:18 följande:

    Det är helg, folk sover

    Jag brukar försöka att inte ha igång tvättmaskin, dammsuga, använda mixer etc., före typ 9:30 på helger och försöka att inte göra det efter 20-21.


    Åtta tycker jag är en helt rimlig tid att börja "leva" dock.. Tydligen höll inte grannen med. Hyresvärden har bara regler för senaste tid man får "störa", men ingen tidigaste.
  • Anonym (Jag)
    Carambolan skrev 2017-09-10 08:27:21 följande:

    Hos oss är tvättstugan öppen 7-22 på vardagar och 8:30-22 på helger så jag rättar mig efter de tiderna även vad gäller vår diskmaskin, dusch, dammsugare etc


    Tvättstugan är från 7 här oavsett dag, dock hörs den inte.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Filli) skrev 2017-09-10 10:22:36 följande:

    Där jag bor är regeln att det ska vara tyst 22-07 på vardagar och 23-09 på helger.
    Direkt att störa får man aldrig men att leva är ju inte tyst.

    Skulle jag bli väckt av en dammsugare  hos grannan kl åtta på morgonen så skulle hämnden vara ljuv vid lämpligt tillfällle.


    Vadå hämnd? Du kanske inte borde bo i lägenhet om du känner att du måste hämnas på nån som dammsugar vid 8? Det var knappast så att jag körde hög musik eller dyl. 
  • Anonym (Jag)
    Träskvatten skrev 2017-09-10 11:52:12 följande:

    Jag skulle bli tokig om grannen började klippa gräsmattan kl 8 söndag morgon. Och för all del, han blev det på mig när jag körde flismaskinen före 8 utan att tänka mig för och jag klandrar honom inte.

    Finns det inte generella riktlinjer får du utgå från sunt förnuft. Sunt förnuft innebär också att inte enbart utgå från sig själv och vad man själv tycker är ok utan man tar  även hänsyn till omgivningen.


    Gräsmattan är en annan sak, det hörs mer. Här är inte speciellt lyhört och det tog inte lång tid.
  • Anonym (Jag)
    John22 skrev 2017-09-10 12:09:25 följande:

    Att dammsuga klockan 8 på morgonen är definitivt inte okej, oavsett dag. Du kan säkerligen leva i en timme eller två på morgonen utan att väsnas.


    Nej det kunde faktiskt inte vänta.
  • Anonym (Jag)
    EnAnonumius skrev 2017-09-10 12:24:45 följande:
    Vad var det som var så viktigt att du inte kunde vänta med dammsugningen till 10-11 i stället?

    Alltså det är ju helg då kan man ju låta folk få sova en längre stund, eller så får du väl anpassa dig och dammsuga på fredagar i stället.

    Alltså hade jag haft en så nonchalant granne som dig, som anser att de skall få störa andra när de passar dem, så hade jag knackat på din dör på och frågat lugnt och sansat om du är en egoistisk skitstövel.
    Nej jag hade aldrig gapat eller aldrig skrikit. Utan just  bara lugnt sansat och med en liten lägre röst frågat "är du en egoistisk skitstövel".
    För att mina barn spillt en sak som behövdes dammsugas upp?
    Jag tyckte inte att det var speciellt tidigt, så hade inte en tanke på att det kunde störa någon.
  • Anonym (Jag)
    fjanten skrev 2017-09-10 12:33:36 följande:
    Gick du alltid upp innan 8 innan du fick barn på helger? Om ja, känner du till att många utan barn gärna går upp senare än 8 på helger?
    Det minns jag inte, det är så länge sen. 
    Finns hur som helst ingen utan barn i det här huset.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (El) skrev 2017-09-10 12:44:15 följande:

    ... Du kanske kan investera i en sopkvast ;)


    Provade det först, men det gick inte att få upp allt.
  • Anonym (Jag)
    Träskvatten skrev 2017-09-10 13:31:04 följande:

    Det behöver inte alls vara så utan det beror på terräng osv. Flismaskinen däremot är en annan sak eftersom ljudet skär genom ben och märg.

    Men allt det där är irrelevant egentligen, poängen är att man måste visa hänsyn och man kan inte utgå från sig själv och sin egen begreppsvärld. Det gäller oavsett vilket oljud det handlar om och det gäller oavsett boendeform med tillägget att hänsyn är än viktigare i lägenhet.


    Ja och folk behöver inte hoppa på mig och kalla mig för diverse grejer för att jag EN GÅNG dammsugade på morgonen? Det var inte medvetet jag störde, då jag inte tycker åtta är tidigt. Därför frågade jag här. Jag är ingen "egoistisk skitstövel" och det var helt obefogat att säga en sån sak.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Filli) skrev 2017-09-10 13:53:20 följande:

    Ja som en rejäl hårdrockskonsert med högtalarna tryckta mot din sovrumsvägg kanske? Inom tidsspannet givetvis. Eller spela squash mot samma vägg, det är nog bättre så det inte stör någon annan. I det fallet att du bor bredvid. Det finns alltid sätt att ge igen på.

    Jo, jag kanske ska det serru. Jag vill inte bo på annat vis för tillfället.

    Behändigt och bra, hyfsat billigt. 

    Nej, jag ska inte flytta inom överskådlig tid.


    Du kan inte vara sann.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Filli) skrev 2017-09-10 13:59:43 följande:

    Tillägg... 

    Ts, om du inte klarar att ta hänsyn så är det nog snarare DU som inte borde bo i lägenhet.

    Tänkt tanken?

    Grannar som du är icke önskvärda.


    För att jag EN GÅNG dammsög vid åtta? När jag inte ens insåg att det kunde vara för tidigt?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Filli) skrev 2017-09-10 14:02:44 följande:

    Jag vet inte vad jag ska svara!

    Varför kan du inte bara ta till dig vad folk skriver och erkänna att det kanske inte var så lämpligt?


    Vad är det jag ska göra som jag inte redan gör? Jag har ju sagt upprepade gånger att jag inte insåg att jag störde?
  • Anonym (Jag)
    EnAnonumius skrev 2017-09-10 14:40:46 följande:
    Väldigt märkligt, när du inte får svaren du ville ha, så skall du sitta och försöka inbilla tråddeltagarna (med efterhandskonstruktion) att det " bara hänt en gång".
    Anonym (Jag) skrev 2017-09-10 12:32:13 följande:
    För att mina barn spillt en sak som behövdes dammsugas upp?
    Jag tyckte inte att det var speciellt tidigt, så hade inte en tanke på att det kunde störa någon.
    Så då SKA man vara direkt hänsynslös och dammsuga när man kan använda sopkvast och fuktig trasa i stället som är tystare, så får man upp allt också. Och om DU inte får "upp allt" med sopkvast så slarvar du väldigt mycket med sopningen.

    Herregud. Lite spill kunde du gott levt med i ett par timmar vid frukostbordet i stället för att vara egoist och väcka upp grannarna.
    Det är inte dödsfarligt att det är lite spill i 1-2 timmar om man inte är en (sjuklig) pedant.
    Det är ingen "efterkonstruktion", jag frågade ju om ett specifikt tillfälle? Och jag har heller inte sagt vad som spillts, och det var inget som kunde vänta.

    Vad är det ni inte förstår med att jag inte ens visste att det skulle störa? Jag trodde att det var en helt okej tid att dammsuga några minuter!
  • Anonym (Jag)
    EnAnonumius skrev 2017-09-10 16:01:58 följande:

    Nej just det du har aldrig berättat vad som spillts. Har jag eller någon annan efterfrågat vad som spillts? Innan inlägg #45 vill säga?

    Dock så är det ändå som så att spill oavsett vad det är för typ av för spill, som kan komma vid ett frukostbord vid frukost, klara av att ligga någon timme eller två utan att det blir en katastrof vid rengöring för den saken skull.

    Alternativt så kan man använda sopborste och fuktig trasa, det tar upp 99,99% spill, oavsett spill, man kan ha vid ett matbord vid frukost. Mycket mer effektivare än en dammsugare med. Om man nu inte sopar med sopborsten c:a ½ cm ovanför golvet (läs i luften och inte på golvet).Vad är det du inte förstår själv? Du verkar ju inte förstå SJÄLV att folk svar ut ifrån den informationen DE FÅR. Det verkar du ju inte förstå själv att det är så.

    Folk är inte tankeläsare. Det borde du ju ändå förstå.  Eller kanske inte med tanke på hur du svarar och vilka märkliga förklaringar du kommer med.

    Du kommer med en gäng märkliga försvar det är något som de flesta kan förstå i denna tråden. 


    Vart står det att det var frukosten?
  • Anonym (Jag)
    EnAnonumius skrev 2017-09-10 17:01:23 följande:
    Tja ojdå, klockan 8 på morgonen och barnen spillt en sak. Ursäkta att man tog liksom och lade i hop 2+2 och fick det till att det handlat om "frukost bordet" och "spill vid frukost". 

    Det ändra ändå INTE det jag skrev i svaret i övrigt oavsett vad det är för typ av spill som var en sådan kaataastroof att de inte kunde vänta c:a 2 till rimlig tid att dammsuga.
    När ska du förstå att jag inte ens visste att jag gjorde något fel? Det handlade inte om att vara hänsynslös, jag trodde inte det var något problem!
  • Anonym (Jag)

    Jag trodde öht inte att dammsugning hördes, jag hör aldrig grannarnas, så nej, jag trodde att det var lugnt när klockan var så pass mycket.

  • Anonym (Jag)
    EnAnonumius skrev 2017-09-10 20:46:40 följande:

    När skall du begripa att jag har fattat? Aldrig?

    Även om du inte får svaren _du vill höra_ så betyder det inte att jag har "inte fattat" det du skriver. 


    Om du nu förstått att jag inte var medveten om att jag störde, varför har du sån ton? Jag vill inte höra något speciellt, jag frågade bara hur andra tänker och försökte förklara att jag inte hade någon egoistisk baktanke då jag faktiskt inte trodde att det skulle störa.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Tydligt?) skrev 2017-09-11 16:07:14 följande:

    Hur väl kan ni höra samtal?


    Inget alls.
Svar på tråden När får man föra liv i lght?