• Meriall

    När kunde ert barn säga och förstå "mamma"?

    Och förstå vad hon/han sade, dvs inte mamamam-joller utan kunde ropa tex mamma när det ville något eller kunna titta på dig om någon sade "var är mamma?" (men inte om man tex sade var är lampan/pappa/något annat)

    Hur många andra ord kunde ert barn säga/förstå innan hon/han lärde sig mamma?

  • Svar på tråden När kunde ert barn säga och förstå "mamma"?
  • Jag är bara jag

    Vid 6 månader. Hade sagt mam-mam väldigt länge innan, men då var det tydligt "mamma" och att han menade mig. Nu är det mamma jämt!

  • Jag är bara jag

    Glömde andra frågan. Det var första ordet. Knappt en månad senare kom pappa. Lampa har han förstått länge, men kan inte säga än. Han är 9 månader.

  • gruvan

    Min äldsta sa mamma när han var 6 månader, klart och tydligt att det var mig han syftade på. Fram till han var 1 år rullade det på med pappa, lampa, boll, hej, titta, där.

    Min lilla är 15 månader nu och inte alls lika snabb i talet. Han var 10 månader när han sa mamma och menade mig första gången. Strax efter han fyllde 1 år sa han pappa men fortsatte ändå säga babba ett par månader till innan han övergick helt till pappa. Idag sa han "ampa" (lampa) för första gången samtidigt som han tecknade lampa vilket jag tyckte kändes lite coolt. Jag försöker använda mig av tecken som stöd just för att göra det lättare för honom att göra sig förstådd utan talet.

  • asdfgh

    Äldsta (är 6,5 nu så jag kommer inte ihåg exakt) var 13-15 mån och det var nånstans 4e-6e ordet. 

    Yngsta sa ma-ma som första ljudkombination på 6mån-dagen, fortsatte säga det och förståelsen smög sig in under de närmaste månaderna så 8 mån kanske? Förståelsen kom i samma veva som "titta" och nått mer ord.

  • stor grön drake

    Min 7 månaders har redan länge tittat efter mig om någon pratat om mamma. Han är dock inte på gång att börja prata ännu

Svar på tråden När kunde ert barn säga och förstå "mamma"?