• Anonym (Ledsen)

    Skolan har anmält min son

    Vad kommer hända nu? Han hade kastat en sak på en lärare så hon behövt sy.

    Kommer soc blandas in?

  • Svar på tråden Skolan har anmält min son
  • Anonym (A)

    En 6-åring med ADHD har i vissa fall impulskontroll som en 3-åring ungefär, men är betydligt starkare. 

    Vad jag förstår har man tidigare konstaterat att Ts son behöver assistant, troligen jåtminstone delvis för att han har svårt med impulskontroll. Man har ändå placerat honom i en vanlig klass, utan assistans. Oklart om man gjort anpassningar och ger honom någon extra stöttning, men läraren verkar inte heller veta hur man ska hantera honom.

    Skolan borde anmäla sig själva för att de inte klarar av att se till att lärarna och de andra elevernas arbetsmiljö kan tryggas, då de inte satt in rekommenderade åtgärder.

    Hade det rört sig om en 16-åring hade situationen varit annorlunda, eftersom det i det fallet rör sig om en tonåring som snart är vuxen och som ska fungera självständigt ute i samhället.

  • Anonym (npf-mamma)
    Anonym (A) skrev 2017-09-14 14:11:05 följande:

    En 6-åring med ADHD har i vissa fall impulskontroll som en 3-åring ungefär, men är betydligt starkare. 

    Vad jag förstår har man tidigare konstaterat att Ts son behöver assistant, troligen jåtminstone delvis för att han har svårt med impulskontroll. Man har ändå placerat honom i en vanlig klass, utan assistans. Oklart om man gjort anpassningar och ger honom någon extra stöttning, men läraren verkar inte heller veta hur man ska hantera honom.

    Skolan borde anmäla sig själva för att de inte klarar av att se till att lärarna och de andra elevernas arbetsmiljö kan tryggas, då de inte satt in rekommenderade åtgärder.

    Hade det rört sig om en 16-åring hade situationen varit annorlunda, eftersom det i det fallet rör sig om en tonåring som snart är vuxen och som ska fungera självständigt ute i samhället.


    Exakt!
  • Anonym (Helga)
    Anonym (A) skrev 2017-09-14 14:11:05 följande:

    En 6-åring med ADHD har i vissa fall impulskontroll som en 3-åring ungefär, men är betydligt starkare. 

    Vad jag förstår har man tidigare konstaterat att Ts son behöver assistant, troligen jåtminstone delvis för att han har svårt med impulskontroll. Man har ändå placerat honom i en vanlig klass, utan assistans. Oklart om man gjort anpassningar och ger honom någon extra stöttning, men läraren verkar inte heller veta hur man ska hantera honom.

    Skolan borde anmäla sig själva för att de inte klarar av att se till att lärarna och de andra elevernas arbetsmiljö kan tryggas, då de inte satt in rekommenderade åtgärder.

    Hade det rört sig om en 16-åring hade situationen varit annorlunda, eftersom det i det fallet rör sig om en tonåring som snart är vuxen och som ska fungera självständigt ute i samhället.


    Det spelar ingen roll vilken diagnos barnet har eller inte har. Man får inte skada andra människor. I detta fall blev en lärare så skadad att det blev ett sår som måste sys. Socialtjänsten blir naturligtvis inkopplad. Även rektorn för skolan får man hoppas. Läraren och klasskamraterna har rättighet att vara trygga under skoldagen. Barnet med behov har rättighet att få hjälp att inte bli utåtagerande av att läraren säger att alla barn ska gå ut. Det är många som mår dåligt av situationen och den måste lösas för allas skull.
  • Anonym (duh)
    Anonym (A) skrev 2017-09-14 14:11:05 följande:

    En 6-åring med ADHD har i vissa fall impulskontroll som en 3-åring ungefär, men är betydligt starkare. 

    Vad jag förstår har man tidigare konstaterat att Ts son behöver assistant, troligen jåtminstone delvis för att han har svårt med impulskontroll. Man har ändå placerat honom i en vanlig klass, utan assistans. Oklart om man gjort anpassningar och ger honom någon extra stöttning, men läraren verkar inte heller veta hur man ska hantera honom.

    Skolan borde anmäla sig själva för att de inte klarar av att se till att lärarna och de andra elevernas arbetsmiljö kan tryggas, då de inte satt in rekommenderade åtgärder.

    Hade det rört sig om en 16-åring hade situationen varit annorlunda, eftersom det i det fallet rör sig om en tonåring som snart är vuxen och som ska fungera självständigt ute i samhället.


    Även en 3-åring behöver väl uppfostran ?
    Ditt resonemang bygger på en antigen eller tänk, antigen föräldrarnas ansvar för att uppfostra ett barn oavsett ålder eller diagnos ELLER skolans ansvar att se till att barnet får rätt stöd. Det stämmer inte, även om skolan brister så betyder det inte att föräldrar inte behöver uppfostra sitt barn, och dåligt uppfostran kan absolut vara en faktor som spelar in i hur barnet beter sig i skolan.
  • Anonym (A)

    Givetvis måste barn med diagnos uppfostras. Däremot kan andra metoder och mer tid behövas för att få samma resultat. Kan säga att även om jag uppfostrade mina barn när de var små, så tog det ett tag innan det jag lärde dem fastnade, och då har de ingen diagnos.

  • Megnabs123456

    Jag blev kuggar fyra gånger de första två jag visste själv inspektörer var jätte trevliga sagt va som jag behövde träna på bakning, motorväg och gas, den 3:e hade jag körde mycket med trafiTrafikskolan träffade en gubbe som sa till mig att du körde förut med privat bil jag var nej med Trafikverket röda bil och visade honom den Golf han sa till mig nej vi ha bara Volvo som automat frågade va körde jag med då han sa det vet jag inte! Började köra då börja han här är höger regel som gäller, gnällade hela vägen och till sist hitta han på att jag är kuggat för gatukorskning, rundallen skrev gatukorsning fem gånger????????????????????????, jag bokade in mig och inte tänkte på honom men det var han som jag körde med igen jag blev besviken för att han sa samma sak. Till sist skräck han varför kommer du när du kan inte ????????????????jag var ledsen men jag tänker på honom tänkte lägg ner allt just nu för de ha kostat mig mycket pengar och jag är nu Student. Det var i Södertälje????????????


    123
  • Lärareår3

    Jag tycker inte att det är konstigt att en anmälan har upprättats. De allra flesta arbetsplatser, inte bara inom skolan, har en plan som ska följas om det uppstår hot och våld. Det gjorde det i denna situation. Givetvis spelade samspelet mellan lärare och elev in men det är egentligen inte intressant för frågan om och varför en anmälan har upprättats.

    Skolans agerande efter anmälan är däremot viktig och att man hittar ett sätt att förebygga att detta händer igen. Att skylla på den enskilda läraren är kanske (eller kanske inte) rätt i denna specifika situationen. Hon eller han har definitivt inte varit med och bestämt att eleven inte behöver någon resursperson. Hur hen bemöter denna eleven har vi heller ingen aning om, bara att det gick fel i denna situationen.

    Jag var med om en liknande händelse i veckan. Min kollega, som arbetar enskilt med en elev med flera diagnoser, gav eleven ett knäckebröd i matsalen och sa att: jag lägger det här, så kan du äta det om du vill. Hen hade nämligen inte tagit någon mat alls och inte heller ätit någon frukost. Eleven accepterade detta men åt inte knäckebrödet. När det var dags att lämna matsalen kommenterade en annan elev att han slängde knäckebrödet, vilket de i de flesta fall aldrig brukar göra. Eleven blev då så arg och frustrerad att han drog barnet (som kommenterat) hårt i håret. Min kollega har stor kunskap om barn med funktionshunder, är en mjuk person och alltid respektfull mot sin elev. Ändå gick det fel här, precis som säkert många föräldrar kan vittna om att det gör hemma ibland fast de vet hur de ska bemöta sina barn. 

    Summan av kardemumman, enligt mig. Alla måste ta sitt eget ansvar i denna situationen. Skolan som organisation, rektorn, den enskilda läraren, föräldern (att fostra) och eleven själv. Det betyder inte att det är allas fel men inte heller att det är ingens fel. Jag vill förtydliga att jag inte på något sätt villl antyda att barnet i TS är ouppfostrat, det vet jag ingenting om och det kan ingen utläsa utifrån TS.

  • Anonym (asdf)
    Anonym (npf-mamma) skrev 2017-09-14 09:02:49 följande:

    Klart att fostran har jättestor betydelse. Fostran är tom ännu viktigare för barn med npf - om man med fostran menar att man ger barnen verktyg och kunskaper för att kunna leva ett självständigt liv integrerat i dagens samhälle.

    Barn med npf, och föräldrar till dessa barn måste lägga oändligt mycket mer tid på fostran, än "normala" föräldrar, eftersom npf barnen behöver så mycket fler och starkare verktyg för att kunna hantera sin vardag. 

    Just för att det krävs så mycket kunskap och förmågor hos de här barnen, är det inte alla gånger lätt att få allt att gå i takt med jämnåriga. Därför kan det behövas anpassningar i tex. skola och hem, för att minska ångesten hos npf barn, som hjälp på vägen innan de själva lärt sig hantera alla situationer i livet.


    Ja verkligen kräver dessa barn mycket mer tålamod och behöver mer pedagogisk uppfostran. Mitt barn har misstänkt adhd men är ungefär lika välartad som alla andra barn (om inte mer) men det är för att jag ansträngt mig mer, läst på, är pedagogisk och tar det lugnt. Kollar på mina vänner och ser hur de behandlar sina barn och undrar hur i hela fridens namn deras barn kan vara välfungerande. De skriker på barnen, stressar dem, säger konstiga och sårande saker, är ostrukturerade etc och ÄNDÅ fungerar deras barn. Känns som föräldrar till "normala" barn kommer undan med nästan vilken sorts föräldraslarv som helst. Mitt barn skulle ballat ur för länge sedan med dylikt föräldraskap. Och så har de mage att klaga på andras föräldraskap och tror att andra ska klara av ett perfekt föräldraskap (som det krävs med barn med speciella behov) som de själva inte skulle klara av.
  • Anonym (Va)
    Anonym (asdf) skrev 2017-09-16 12:42:02 följande:

    Ja verkligen kräver dessa barn mycket mer tålamod och behöver mer pedagogisk uppfostran. Mitt barn har misstänkt adhd men är ungefär lika välartad som alla andra barn (om inte mer) men det är för att jag ansträngt mig mer, läst på, är pedagogisk och tar det lugnt. Kollar på mina vänner och ser hur de behandlar sina barn och undrar hur i hela fridens namn deras barn kan vara välfungerande. De skriker på barnen, stressar dem, säger konstiga och sårande saker, är ostrukturerade etc och ÄNDÅ fungerar deras barn. Känns som föräldrar till "normala" barn kommer undan med nästan vilken sorts föräldraslarv som helst. Mitt barn skulle ballat ur för länge sedan med dylikt föräldraskap. Och så har de mage att klaga på andras föräldraskap och tror att andra ska klara av ett perfekt föräldraskap (som det krävs med barn med speciella behov) som de själva inte skulle klara av.


    Du inser alltså inte att ditt sätt att uppfostra ditt barn kan vara anledningen till den misstänkta diagnosen? För den slutsatsen drar jag.
  • Regndamen
    Anonym (Va) skrev 2017-09-16 14:50:43 följande:

    Du inser alltså inte att ditt sätt att uppfostra ditt barn kan vara anledningen till den misstänkta diagnosen? För den slutsatsen drar jag.


    För att man inte skriker på barnet?
  • Anonym (Va)
    Regndamen skrev 2017-09-16 23:20:20 följande:

    För att man inte skriker på barnet?


    Ja, för det vara Bara det asdf hade som exempel. Suck
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Va) skrev 2017-09-17 10:06:52 följande:

    Ja, för det vara Bara det asdf hade som exempel. Suck


    Det enda jag kan se är att asdf säger att hon 'ansträngt sig mer, läst på, är pedagogisk och tar det lugnt'.

    Och det ger barn adhd menar du?
  • Hararochkaniner
    Anonym (Va) skrev 2017-09-16 14:50:43 följande:
    Du inser alltså inte att ditt sätt att uppfostra ditt barn kan vara anledningen till den misstänkta diagnosen? För den slutsatsen drar jag.
    Ursäkta? Menar du på fullaste allvar att upppostran skapar diagnoser?
  • Anonym (Va)
    Hararochkaniner skrev 2017-09-18 10:00:10 följande:

    Ursäkta? Menar du på fullaste allvar att upppostran skapar diagnoser?


    I stor utsträckning, ja det menar jag.
Svar på tråden Skolan har anmält min son