Inlägg från: Anonym (Lagligt?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lagligt?)

    Får man ha en varghybrid som husdjur?

    Får man ha en hund som är till hälften varg som husdjur?

  • Svar på tråden Får man ha en varghybrid som husdjur?
  • Anonym (Lagligt?)
    Anonym (varg) skrev 2017-09-13 12:23:56 följande:

    Nej. Eller jo, men inte förrän efter fyra led. Finns massor att läsa om.


    Det här är första generationen.
  • Anonym (Lagligt?)

    Så vad händer om man har det ändå? Hur ska någon kunna bevisa att det är en hybrid om den är tex hälften husky?

  • Anonym (Lagligt?)
    Anonym (varg) skrev 2017-09-13 12:35:45 följande:

    Om man misstänker att du verkligen har en 50/50 så kan man lätt ta reda på det via dna. Det är jordbruksverket som kan göra det. Kanske via domstol. Jag vet inte hur sånt går till. Men dessutom blir du sen tvungen att avliva ditt djur.

    Det finns en tysk hund Saarlos wolf. Den var förbjuden i Sverige ett långt tag tills den kom upp i femte led. Då var det ok att ta in i Sverige.


    Även om hunden är snäll och väluppfostrad?
  • Anonym (Lagligt?)
    Anonym (varg) skrev 2017-09-13 12:39:54 följande:

    Det finns en anledning till att man förbjudit varg/hund. De är farliga. De reagerar på ett annat sätt än en hund. Att du ens frågar visar att du aldrig i livet ska ha en hybrid.


    Vilka fördomar du har, hur ska jag veta sånt när jag först fick veta om det idag?

    Det är inte min hund det gäller, det är en kompis som har en på fem år, hon har haft honom sen han var två. Såldes som siberian husky, men hon fick veta av en som har ett syskon till honom att deras pappa var en varg nyligen och nu är hon rädd att för att de ska råka illa ut.
  • Anonym (Lagligt?)
    Anonym (varg) skrev 2017-09-13 12:47:57 följande:

    Låter märkligt att hon inte märkt att det är så mycket varg i hunden. De har helt andra käkben än en hund. Deras reaktioner är helt andra. Du kan inte läsa en varg som du kan läsa en hund. De har också andra instinkter än en hund som ofta borde visat sig. Så det är väldigt konstigt.

    Om det kommer ut att det är 50/50 och nån skvallrar så kommer inte hon, utan hunden, råka illa ut. Avlivning.


    Jag tycker inte den ser mer varglik ut än andra av samma ras, har aldrig varit några problem beteendemässigt så vitt jag vet heller. Syskonet hade gett sig på en flock får däremot.. Men han har aldrig visat några såna tendenser..
Svar på tråden Får man ha en varghybrid som husdjur?