• Anonym (Nora)

    Tablett i vaginan, hjälp

    Jag är 14 år och har köpt dom här: www.apotea.se/rfsu-active-balance-vaginaltablett-10-st mot svamp, för jag tror jag har svamp. Och undrar om någon kan förklara hur man sätter in dom? xD Vill inte att dom fastnar eller att det typ gör ont? Någon som vet hur man gör? -.- 

  • Svar på tråden Tablett i vaginan, hjälp
  • Anonym (.)
    sissela82 skrev 2017-09-14 21:39:59 följande:

    Det finns också en tablett att svälja som kan köpas på apotek. Men bäst vore om du fick det kan konstaterat att det är svamp. Finns det nån ungdomsmottagning i din närhet?


    Tabletterna man sväljer mot svamp får inte säljas receptfritt längre.
  • Anonym (mm)
    Anonym (Nora) skrev 2017-09-13 21:40:40 följande:

    Jag tror inte att jag ska ta ut den men det står att den inte löser upp sig om man inte sätter in den rätt.. vi har ingen olivolja, går det bra med en annan olja?? aldrig satt in en tampong.


    använd ingen olja.
  • Anonym (mm)

    sätt dig på huk och för in tabletten med pekfingret så långt in som du  bara når.
    Sätt inte på olja elelr vaselin. Du är fjorton och har inte torra och sköra slemhinnor som en medelålders. så att du  föra in sånt i slidan är totalt onödigt

  • Anonym (Nora)

    Jag har redan använt olja, vi hade bara barnolja så hoppas inte det var dåligt. köpte just dom för det står att man kan använda dom förebyggande också så om det inte är svamp är det inte dåligt antar jag. Jag antar att jag har svamp för att det kliar/blöder.

  • sissela82
    Anonym (.) skrev 2017-09-14 21:41:15 följande:

    Tabletterna man sväljer mot svamp får inte säljas receptfritt längre.


    Det visste jag inte men det är ju bra så man behandlar rätt.
  • sissela82
    Anonym (.) skrev 2017-09-15 12:11:38 följande:

    Vadå blöder? Det blöder väl inte pga svamp.


    Man kan blöda av svamp då slenhinnorna spricker eller man kliar tills det blöder.
  • neverpreggo
    Anonym (mm) skrev 2017-09-15 00:07:14 följande:

    sätt dig på huk och för in tabletten med pekfingret så långt in som du  bara når.
    Sätt inte på olja elelr vaselin. Du är fjorton och har inte torra och sköra slemhinnor som en medelålders. så att du  föra in sånt i slidan är totalt onödigt


    Alla är olika och har TS svamp kan slemhinnorna vara extra sköra.
  • Anonym (Nora)

    nån som testat samma och vet om dom fungerar?

    känns som det blivit VÄRRE

  • Anonym (Tar tid)

    Jo, jag använde dem för några år sedan då jag dejtade en kille och vi var inte riktigt kemiskt kompatibla. Det tar tid (=flera dagar) innan kliandet och ömheten går över. Tänk på att vara sparsam med vatten (torkar ut) och inte tvätta med tvål. Jag smörjde in underlivet med babyolja efter dusch för att motverka uttorkning.

    Men du borde gå till vårdcentral/ungdomsmottagning för att få det kollat om det är första gången det händer. För att vara säker att det inte är något annat än svamp.

  • Anonym (g)
    Anonym (Nora) skrev 2017-09-16 08:14:18 följande:
    nån som testat samma och vet om dom fungerar?
    känns som det blivit VÄRRE
    Man ska uppsöka gynekolog första gången man får problem för att få det konstaterat att det är svamp, om behandlingen inte hjälpte heller så är väl det definitivt nästa steg.
  • Anonym (Nora)

    Det stod 48 tim på paketet därför börja jag undra men verkar konstigt eftersom man ska använda det 7 dagar+3 veckor 1 tablett. 

    alltså, jag har inte haft sex så kan inte ha fått en könssjukdom. måste vara svamp. vill inte direkt berätta det för någon, tycker det är pinsamt och det går att köpa medicinen själv av en anledning.

Svar på tråden Tablett i vaginan, hjälp