• LB2016

    Bil Kommer ut "luft" när jag trampar på Bromspedalen

    Hej har en Citroën C4. Och märkte idag att när jag trampar på bromspedalen så går den ner hela vägen samt susar/ hörs som att det kommer ut luft som tex ur en ballong?

    Någon som har en aning om vad det är? Är det normalt/vanligt?

  • Svar på tråden Bil Kommer ut "luft" när jag trampar på Bromspedalen
  • LB2016
    Aikido skrev 2017-09-15 21:23:52 följande:

    Det är ju en fransk bil. Ingenting är normalt.


    Nu fråga jag inte vilket land bilen kommer ifrån. Jag vet vart den kommer ifrån, och att det finns många där ute som ogillar dessa, precis som många ogillar andra bilar.

    Bra att jag tycker om min bil iallafall!
  • Kerubmamman

    Kontakta verkstad omedelbart. Bromssystemet mår inte bra.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Decx

    Ser du inga läckor så skulle jag tippa på ett interläckage på huvudbromscylindern.

    (Om du kör bilen så räkna inte med att bromsarna kommer att fungera)

  • Fru Darcy
    Aikido skrev 2017-09-15 21:23:52 följande:

    Det är ju en fransk bil. Ingenting är normalt.




    Avd dräpande kommentarer
  • Nonym
    Aikido skrev 2017-09-15 21:23:52 följande:

    Det är ju en fransk bil. Ingenting är normalt.


    Skulle snarare säga tvärtom, det är en fransk bil, allting är normalt..
  • Nonym

    Hursomhaver så låter det som luft i bromssystemet.. Kan du bygga upp tryck i bromsarna? Pumpa bromspedalen med bilen avstängd, blir pedalen hårdare att trycka på?

    Om ja kan du köra långsamt till närmsta verkstad, tänk på att bromsarna inte tar som de brukar utan du kommer få pumpa pedalen för att stanna..

    Om nej ska bilen inte framföras i trafik, du har inga bromsar, bilen behöver bärgas/alternativt att någon kommer och lagar på plats..

    Kan vara många olika saker som är trasiga så jag skulle lämnat in på verkstad om jag var du..

  • LB2016
    Kerubmamman skrev 2017-09-15 22:16:08 följande:

    Kontakta verkstad omedelbart. Bromssystemet mår inte bra.


    Ska göra det, tack för svar!
  • LB2016
    Decx skrev 2017-09-15 22:22:38 följande:

    Ser du inga läckor så skulle jag tippa på ett interläckage på huvudbromscylindern.

    (Om du kör bilen så räkna inte med att bromsarna kommer att fungera)


    Jag har kört bilen till verkstad och bromsarna funkar fint, har provat att stanna flera ggr. Samt testat bromsservon.
  • LB2016
    Nonym skrev 2017-09-16 00:38:05 följande:

    Hursomhaver så låter det som luft i bromssystemet.. Kan du bygga upp tryck i bromsarna? Pumpa bromspedalen med bilen avstängd, blir pedalen hårdare att trycka på?

    Om ja kan du köra långsamt till närmsta verkstad, tänk på att bromsarna inte tar som de brukar utan du kommer få pumpa pedalen för att stanna..

    Om nej ska bilen inte framföras i trafik, du har inga bromsar, bilen behöver bärgas/alternativt att någon kommer och lagar på plats..

    Kan vara många olika saker som är trasiga så jag skulle lämnat in på verkstad om jag var du..


    Prova och göra det igår och det funkar fint, pedalen blir hårdare samt trycks ner när jag startar motorn. Har kört bilen till verkstad igår och stannat flera gånger för att testa bromsarna, och dom funkar fint precis som innan, behöver inte bygga upp pedalen för att det ska bromsa, bor i en pytteliten stad så har knappt trafik här som tur är. När jag bara har motorn på (inte kör) och trycker på pedalen så kommer det susande/luft ut. Bilen gick igenom besiktningen för någon månad sen, så det kan inte vara "många fel", som sagt det hände över en dag. Men får lämna in den imorgon så får de kika på det när det är öppet. Tack för svar.
  • Rabarbapuppa

    Att det hörs ett lite pysande ljud när du står parkerad med motorn avslagen och trampar på bromspedalen är i alla fall inget som skulle bero på att det är en fransk bil, eller andra liknande dryga kommentarer. Alla mina bilar gör, och har alltid gjort, så. (tyska)  
    Bromssystem i princip i ALLA bilar kommer som regel från två eller tre stora aktörer - Lucas, Girling eller Bosch. 

    Jag kan inte omedelbart säga VARFÖR pysljudet hörs men jag skulle tippa på att det inte finns där med motorn igång. Vi pratar inte om ett blåsljud utan om ett sugljud, och jag tror att motorns vacuum-system tar hand om insugandet när den är igångslagen (den tar luft till ett membran i styrservot) medans detta ljud blir tydligt när du manuellt pressar pedalen med motorn avslagen. 

    Det viktiga är att pedalen "styvar till sig" när du pumpat upprepat på den. 
    Ett system som läcker bromsvätska eller är otätt på annat sätt låter pedalen sakta sjunka till botten när du trampar på den, snarare än att styva till sig - och det är en indikation på att ngt är fel. 

    Är du orolig har du gjort helt rätt i att ta den till verkstad, där kan de kolla och berätta för dig.

    /Puppa 

  • Decx
    LB2016 skrev 2017-09-17 13:15:04 följande:

    Jag har kört bilen till verkstad och bromsarna funkar fint, har provat att stanna flera ggr. Samt testat bromsservon.


    Om du bromsar hårt nån minut med motorn igång, sjunker pedalen?
Svar på tråden Bil Kommer ut "luft" när jag trampar på Bromspedalen