• Lexx

    Judinna + Muslim

    Om en judinna får barn med en muslimsk man vilken religion ärver barnet?

    Islam ärvs ju via pappan men judendomen ärvs via mamman så om en Judinna får barn med en muslimsk man vilken religion har barnet?

  • Svar på tråden Judinna + Muslim
  • Anonym (Tjej)

    Muslimer får väl inte få barn med judinnor (kanske just därför)? Så barnet blir judiskt och äktenskapet räknas väl inte i Allahs ögon.

  • Anonym (Jag)

    Muslim.

    För att Islam är den senaste versionen av samma Guds 3 religioner. Då gäller Islams syn.

  • John22

    Ingen av dem, eftersom man inte kan ärva en tro. En jude är en person som tror på och följer judendomen, en muslim är någon som tror på och följer islam. Det finns med andra ord inga bebisar med trostillhörighet eftersom de överhuvudtaget inte vet vad religion är.

    Vad religionerna kör med för helt arbiträra och påhittade regler är irrelevant. Den religion man tror på är den man tillhör, inget annat.

  • Anonym (Einar)
    Anonym (Tjej) skrev 2017-09-16 17:51:05 följande:

    Muslimer får väl inte få barn med judinnor (kanske just därför)? Så barnet blir judiskt och äktenskapet räknas väl inte i Allahs ögon.


    Muslimska män får enligt de flesta lagskolor gifta sig med kristna eller judiska kvinnor, jo.
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Einar) skrev 2017-09-16 18:05:50 följande:

    Muslimska män får enligt de flesta lagskolor gifta sig med kristna eller judiska kvinnor, jo.


    Nej det är väl bara kristna och muslimska kvinnor som är okej?
  • Anonym (Einar)
    Anonym (Tjej) skrev 2017-09-16 18:11:44 följande:
    Nej det är väl bara kristna och muslimska kvinnor som är okej?
    Så vitt jag vet är det "bokens folk", alltså kristna, muslimer och judinnor.
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Einar) skrev 2017-09-16 18:13:42 följande:

    Så vitt jag vet är det "bokens folk", alltså kristna, muslimer och judinnor.


    Inte vad jag hört...
  • absalon
    John22 skrev 2017-09-16 18:01:30 följande:

    Ingen av dem, eftersom man inte kan ärva en tro. En jude är en person som tror på och följer judendomen, en muslim är någon som tror på och följer islam. Det finns med andra ord inga bebisar med trostillhörighet eftersom de överhuvudtaget inte vet vad religion är.

    Vad religionerna kör med för helt arbiträra och påhittade regler är irrelevant. Den religion man tror på är den man tillhör, inget annat.


    Den, som fötts av en judisk mor, kan räkna sig som jude om hen vill. Övriga måste konvertera till judendomen, därest de vill bli judar. Judar utgör ingen särskild ras, som nazisterna påstod och fortfarande påstår.
    Vad Svenska Kyrkan beträffar, går det alldeles utmärkt att tillhöra samfundet oavsett vad man tycker och tror i religiösa ting. En alldeles utmärkt tolerant ordning.Cool
  • Anonym (Fler parametrar)

    Mitt ex hade en judisk mamma, men räknas inte som jude eftersom han aldrig varit praktiserande jude.
    Allt är inte alltid så enkelt som SD vill göra gällande

  • absalon
    Anonym (Fler parametrar) skrev 2017-09-16 18:54:22 följande:

    Mitt ex hade en judisk mamma, men räknas inte som jude eftersom han aldrig varit praktiserande jude.
    Allt är inte alltid så enkelt som SD vill göra gällande


    Vad säger SD i frågan?
    Om ditt ex är född av en judisk mor, kan han räkna sig som jude och därmed bli medborgare i staten Israel, om han så önskar.Cool
Svar på tråden Judinna + Muslim