• DVQ

    Uppsagd pga hur jag är

    Anonym (Fiffi) skrev 2017-09-18 23:24:14 följande:

    Nej det är en fast anställning, så fast det går att få hos detta företag.


    Kontakta facket i så fall. Det krävs att arbetsgivaren har betydligt mer på fötterna än så för att säga upp en fast anställning.
  • DVQ
    Jesper f skrev 2017-09-19 03:16:47 följande:

    Nja, nu var väll inte "så fast som det går" svaret på frågan. Du är anställd med 6 månaders provanställning, eller hur? Under den tiden, KAN arbetsgivaren välja att avbryta kontraktet/inte förlänga det, utan att egentligen behöva motivera varför ( ny skrivning i tjänstemanna avtalet sen 2016 eller om det tom var 2015 ).

    Det är heller egentligen inte en fråga om att du blir uppsagd som så, du har inte fått ett papper i din hand som säger att du är varslad om uppsägning, eller hur?

    Iom att arbetsgivaren ändå väljer att motivera sitt agerande, får man ändå anse att dom på det viset är "jysta". Arbetsgivaren har inte bara ansvar för dig, utan också för resten av personalstyrkan, och tycker resterande av teamet att du är "pest och pina" ( grovt överdrivet nu ), då är den enklaste ( och billigaste ) lösningen att göra såhär, och har inte så mycket att göra med hur du är som så, utan att du inte smälter in - och det är varken jyst mot dig, eller dom andra, att då låta dig fortsätta då detta uppenbart riskerar problem i framtiden. Mao, just den här arbetsplatsen är inte rätt för dig.

    Även om det naturligtvis inte känns så, är det ändå i slutändan också en fråga om att ansvara för dig, att du ska må bra, ha rätt förutsättningar för att kunna trivas och växa på arbetsplatsen, vilket blir oerhört svårt, om du inte kommer in i gänget. Du är sannolikt klart beroende av en god kontakt med dom för att kunna utföra dina arbetsuppgifter till fullo.

    Jag vet inte vem som tycker att du ska kontakta facket, men för det första skulle det inte hjälpa - arbetsgivaren har i detta fallet gjort korrekt - rent juridiskt. För det andra, hjälper dom givetvis inte männskor som inte är medlemmar. Varför skulle någon då behöva BLI medlem? För det tredje skulle du oavsett med så kort anställningstid ha för kort tid på arbetsplatsen för något annat än  rådgivning, och sen skulle ditt öde vara upp till lokala klubben - OM dom vill ta i ditt ärende. Osannolikt, när du är på provanställning. Mer än beklaga skulle dom knappast göra i det läget.

    Förstår att det känns öken och är jättetrist - du har mina sympatier och medkänsla, men jag tycker inte att du ska se det som en förlust. Dom förtjänar inte dig helt enkelt. Din arbetsplats väntar fortfarande på dig. Arbetslösheten är rekordlåg bland infödda svenskar, så det ska inte vara svårt för dig att hitta ett nytt jobb. Du får ta det här på erfarenhetskontot inför framtiden.


    Ts skrev rent ut att det INTE var en provanställning. Sedan är "så fast som det går" rätt otydligt och öppet för tolkningar, men om vi nu utgår från att det ts skriver stämmer så har arbetsgivaren gjort fel.

    Och hur menar du att ts "inte blir uppsagd som så"? Arbetsgivaren har sagt att hen måste sluta. Tydligare än så blir det inte. Har ts inte fått "ett papper i handen" har arbetsgivaren gjort sig skyldig till ett annat regelbrott. Oavsett om det är en provanställning eller inte.
    Anonym (Trebarnspappan) skrev 2017-09-18 23:58:20 följande:

    Är du vikarie kanske..? Vid vikariat gäller samma premisser som vid provanställning.. dvs att arbetsgivaren egentligen inte ens måste motivera varför man säger upp en anställd.. i Handels är det då två veckors uppsägningstid i båda fallen.

    Är det däremot tills-vidare-anställning utan provanställning (sjukt ovanligt) så KAN de inte göra så! Kontakta facket oavsett om du är medlem eller ej


    Nja, det behöver inte stämma. Särskilt inte om ts hade ett vikariat med ett tydligt schema och slutdatum. Typ: "ts är vikarie på × procent fram till datum yy/zz". Då har ts ett starkt anställningsskydd under den tidsperioden.

    Det bästa är att kontakta facket och fråga.
  • DVQ
    Anonym (Pepp) skrev 2017-09-19 08:19:17 följande:

    Bra svar.

    Jag tror att de som sagt att TS ska kontakta facket antar att hon har en tillsvidareanställning utan provanställning (även om dessa i stort sett inte finns alls).


    Ts säger ju själv att det inte är en provanställning. Då bör man ge råd utifrån det. Sedan varierar det mellan olika branscher hur vanligt provanställning är.
    Anonym (fas) skrev 2017-09-19 08:21:56 följande:

    Vad ska du vinna med att ta det vidare? Vissa får sparken, bara att leva med det!

    Arbetsgivaren har rätt att sparka dig om denne vill!

    Förstår inte varför folk ska bli så jävla bittra över sånt, ett nederlag, deal with it!

    Nej då ska det "jag ska göra det och jag ska säga det, jag ska gå vidare, jag ska hota och jag ska stämma" Alltså, lol


    Om det är en felaktig uppsägning har ts ganska mycket att vinna på att ta det vidare. Resonerar du så vid andra lagbrott också?
  • DVQ
    Anonym (fas) skrev 2017-09-19 12:37:54 följande:

    Du verkar tro att man aldrig får säga upp personal!


    Öh va.. nä det tror jag inte. Däremot VET jag att det inte går att säga upp fast anställd personal med motiveringen att de "inte passar in i personalgruppen".
  • DVQ
    Anonym (mor) skrev 2017-09-20 06:12:06 följande:

    Kan ju bero på att det är en enorm brist på sjuksköterskor och att hon hade väldigt fina referenser?! och så är det ju i offentlig verksamhet och ingen har ngt riktigt ansvar.


    Jag hade inte heller provanställning på mitt nuvarande jobb utan fick fast från dag ett. Jag jobbar inte inom vården.

    Att det tyvärr blivit vanligt med provanställning i många branscher gör inte att det inte existerar fasta anställningar från dag ett. Jag känner också till de som lyckats förhandla bort provanställning.
  • DVQ
    Anonym (mor) skrev 2017-09-20 10:20:25 följande:

    Jo om man har ngt att komma med och är väldigt attraktiv på arbetsmarknaden men för de allra flesta är det provanställning som gäller i början och det är väl inga problem med det?


    Anonym (mor) skrev 2017-09-20 10:20:25 följande:

    Jo om man har ngt att komma med och är väldigt attraktiv på arbetsmarknaden men för de allra flesta är det provanställning som gäller i början och det är väl inga problem med det?


    Ja, det är väl ingen som förnekat att provanställningar är vanligt. Det jag blir irriterad på är att somliga av er i tråden tycks tro att det inte existerar något annat eller att man bara kan få fast anställning på en gång om man har en inkompetent arbetsledning på en obskyr arbetsplats osv.

    Jag tycker personligen det är ohyggligt fånigt att någon som jobbat i en bransch i säg tio år med goda referenser måste ha en provanställning för att se om de kan utföra ungefär samma arbetsuppgifter på en annan arbetsplats. Då får vi konstiga uppsägningar som aldrig skulle ha gått igenom i någon annan anställningsform.

    Det var inte heller så provanställningar var tänkta från början. De var tänkta att användas för t ex nyexade eller dem som söker jobb i en bransch de aldrig jobnat i innan. Men det är en annan diskussion.
  • DVQ
    Anonym (fas) skrev 2017-09-21 08:28:49 följande:

    Öh va. Och du tror arbetsgivaren anger det som anledning officiellt? Arbetsbrist är inget som slår dig skulle kunna passa som ursäkt?


    Nu var ju det ts skrev. Sedan visade det sig att ts hade en anställningsform som kanske var mer komplicerad än så.

    Hade ts skrivit att arbetsgivaren sagt att hon fått sluta pga arbetsbrist så hade jag knappast reagerat på det.
  • DVQ
    Anonym (fas) skrev 2017-09-21 10:31:25 följande:

    Ok, du förstår inte svenska men iaf.

    Arbetsgivaren kan säga till TS, du får sparken, vi gillar inte dig. Arbetsgivaren kan sedan säga till facket, arbetsbrist!


    Ja, men det vore väldigt dumt av arbetsgivaren då ts kan säga till facket vad arbetsgivaren sa till ts.

    Facket blir då väldigt intresserat av hur arbetsbristen ser ut egentligen och arbetsgivaren kan få stora problem med att nyanställa det närmaste halvåret, eftersom det är meningen att det ska råda "arbetsbrist". Dessutom har ts förtur till nyanställningar.

    Vill det sig riktigt illa kanske ts har spelat in samtalet med arbetsgivaren och spelar upp det för facket (har hänt). Då kan det bli en vända till AD med stora kostnader för arbetsgivaren.

    Att oseriösa arbetsgivare beter sig som du beskriver och ibland kommer undan med det innebär inte att det är lagligt.
  • DVQ
    ventilera mera skrev 2017-09-26 08:46:48 följande:

    Förmodligen inte, då den anställningsformen lämnar arbetstagaren hängande i luften, praktiskt taget.  "Så länge uppdraget varar" finns till just för att t ex PA-anställningar ska kunna avslutas när brukaren dör eller på annat sätt inte har behov av den anställde längre. Och oförenlig personkemi eller liknande är inom den anställningsformen en fullt acceptabel anledning till att uppdraget tar slut.

    Man kan bråka sig blå, men man kommer antagligen ingenvart ändå.


    Det stämmer. Men som jag också nämnde i mina inlägg så diskuterade vi utifrån premissen fast anställning.
Svar på tråden Uppsagd pga hur jag är