• Emy88

    Sadla om till läkare?

    Jag har alltid velat bli läkare men lyckades inte få tillräckliga betyg på gymnasiet. Jag hade högsta betyg i nästan alla teoretiska ämnen men inte i de praktiska som idrott och estetisk verksamhet.
    Jag utbildade mig till lärare i matte, biologi och kemi och har nu arbetat som det i fem år. Jag funderar på att göra högskoleprovet och söka in till läkarprogrammet nästa höst. Hur svårt är det att få minst 1,8 på HP? Mattedelen kommer jag klara galant men det är ju fler delar.
    Jag funderar även på hur det är att läsa på läkarprogrammet samtidigt som man har två små barn. Är det någon som har erfarenhet av det?

  • Svar på tråden Sadla om till läkare?
  • Primmeling

    Klarar du matten borde du klara resten. Själv har jag luckor i matte men klarar resterande galant. Klart du ska satsa på att bli läkare! Skulle själv vilja men är över 40 och har ingen matte eller naturvetenskap i bagaget.

  • Meriall

    Jag tror inte det är något problem för dig. Matten är vad de flesta brukar tycka är svårt. Läser du (eller har läst) hyfsat mycket böcker och klarar vetenskapliga artiklar på sve/eng vilket inte borde vara ett problem då du läst ett uniprogram redan så är det nog ingen fara. Möjligen om du har otur med ord-delen men det är inte så svårt att gissa sig till det.

    Gör ett testprov på internet så ser du. Man brukar få resultat som håller sig inom 0,3 variation. Eller bara anmäl dig till riktiga provet. Du kan ju göra om det om du har otur första gången. Jag skrev 1,85 på högskoleprovet och sadlade om till psykolog trots mediokra betyg på gymnasiet :)

Svar på tråden Sadla om till läkare?