• Anonym (?)

    Kan jag anmäla en familj som jag tror missköter sitt barn?

    Jag jobbar som vikarie på en förskola och där finns det ett barn som ibland säger saker som får mig att tro att det inte ligger rätt till hemma hos dem. Det har hänt flera gånger att pappan lämnat kl.11-12 trots att de sagt att de kommer kl.8 och då har barnet sagt att pappan sovit och att han inte kunde väcka honom. Han kommer också hungrig och berättar att det inte finns mat hemma hos dem och att han alltid är hungrig hemma. Ibland äter han bara bröd för att det är det enda han kan hitta säger han. Ofta är också blöjan överfull, det verkar som att pappan inte bytt nattblöjan på morgonen. Det finns flera situationer som är mer specifika men jag vill inte berätta allt för att inte riskera att någon känner igen sig. Borde jag anmäla tror ni? Jag tror inte att barnet har det bra hemma men har inget bevis för det. 

  • Svar på tråden Kan jag anmäla en familj som jag tror missköter sitt barn?
  • Anonym (Hh)

    Om man i sitt yrke ska orosanmäla så gör man det i samråd med sin chef. När oro uppstår ska man ta det med sin chef och man ska sen tillsammans upprätta en orosanmäla. Man gör det inte som enskild individ, man kan inte göra det anonymt och man har en skyldighet att anmäla.

  • Anonym (P)

    Det låter som grund för oro. Prata med chef som kan hjälpa dig, förskolan lär ha rutiner kring hur man ska gå tillväga.

  • Almina

    Förutom att prata med chefen, som ju iofs bör ha god kännedom om detta, så kan man även ringa Socialtjänsten för att rådfråga (utan att ange barnets namn).

  • Anonym (Fskl)
    Anonym (Hh) skrev 2017-09-19 16:59:39 följande:

    Om man i sitt yrke ska orosanmäla så gör man det i samråd med sin chef. När oro uppstår ska man ta det med sin chef och man ska sen tillsammans upprätta en orosanmäla. Man gör det inte som enskild individ, man kan inte göra det anonymt och man har en skyldighet att anmäla.