• Anonym (?)

    Kan jag anmäla en familj som jag tror missköter sitt barn?

    Jag jobbar som vikarie på en förskola och där finns det ett barn som ibland säger saker som får mig att tro att det inte ligger rätt till hemma hos dem. Det har hänt flera gånger att pappan lämnat kl.11-12 trots att de sagt att de kommer kl.8 och då har barnet sagt att pappan sovit och att han inte kunde väcka honom. Han kommer också hungrig och berättar att det inte finns mat hemma hos dem och att han alltid är hungrig hemma. Ibland äter han bara bröd för att det är det enda han kan hitta säger han. Ofta är också blöjan överfull, det verkar som att pappan inte bytt nattblöjan på morgonen. Det finns flera situationer som är mer specifika men jag vill inte berätta allt för att inte riskera att någon känner igen sig. Borde jag anmäla tror ni? Jag tror inte att barnet har det bra hemma men har inget bevis för det. 

  • Svar på tråden Kan jag anmäla en familj som jag tror missköter sitt barn?
  • Anonym (Hh)

    Om man i sitt yrke ska orosanmäla så gör man det i samråd med sin chef. När oro uppstår ska man ta det med sin chef och man ska sen tillsammans upprätta en orosanmäla. Man gör det inte som enskild individ, man kan inte göra det anonymt och man har en skyldighet att anmäla.

  • Anonym (P)

    Det låter som grund för oro. Prata med chef som kan hjälpa dig, förskolan lär ha rutiner kring hur man ska gå tillväga.

  • Almina

    Förutom att prata med chefen, som ju iofs bör ha god kännedom om detta, så kan man även ringa Socialtjänsten för att rådfråga (utan att ange barnets namn).

  • Anonym (Fskl)
    Anonym (Hh) skrev 2017-09-19 16:59:39 följande:

    Om man i sitt yrke ska orosanmäla så gör man det i samråd med sin chef. När oro uppstår ska man ta det med sin chef och man ska sen tillsammans upprätta en orosanmäla. Man gör det inte som enskild individ, man kan inte göra det anonymt och man har en skyldighet att anmäla.


    Stämmer inte. Orosanmälan görs individuellt. Man behöver inte göra det i samråd med chefen. Om hon som misstänker detta inte gör en anmälan blir hon ensamt ansvarig.

    Ts: Ja du bör göra en orosanmälan vid misstanke. Du behöver inte ha några bevis. Soc kollar läget och gör en utredning om de tycker det finns fog för det. Familjen får stöd om de brister i föräldraskapet. Din orosanmälan kan bli deras räddning. Tänk på att det är en god gärning av omtanke.
  • EpicNurse

    Ja, anmäl!!!

    Usch blir så illa berörd av att veta att barn far illa... Man hoppas att det absolut inte förekommer men det gör ju tyvärr det. Allt för ofta dessutom


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (S)
    Anonym (Hh) skrev 2017-09-19 16:59:39 följande:

    Om man i sitt yrke ska orosanmäla så gör man det i samråd med sin chef. När oro uppstår ska man ta det med sin chef och man ska sen tillsammans upprätta en orosanmäla. Man gör det inte som enskild individ, man kan inte göra det anonymt och man har en skyldighet att anmäla.


    Stämmer inte. Jag kan själv göra orosanmälan i mitt jobb. (Vården)
  • Anonym (Förskollärare)

    Jag har gjort flera anmälningar och inte varit överrens med mitt arbetslag. Tur var att jag litade på magkänslan och anmälde för det blev sedan förhör och vittnesmål och barnet omplacerades! vid misstanke ska alltid en anmälan göras! det är sedan socialtjänsten som avgör....

  • Almina
    Anonym (Hh) skrev 2017-09-19 16:59:39 följande:

    Om man i sitt yrke ska orosanmäla så gör man det i samråd med sin chef. När oro uppstår ska man ta det med sin chef och man ska sen tillsammans upprätta en orosanmäla. Man gör det inte som enskild individ, man kan inte göra det anonymt och man har en skyldighet att anmäla.


    Nä, om det finns fog för orosanmälan ska man göra det oavsett vad chefen säger. Sen kan det ju finnas rutiner så att chefen ser till att det blir gjort. Men alla som jobbar på förskola har ansvar att anmäla vid behov. Man kan alltså inte strunta i det även om chefen skulle "vara emot". Däremot kan man alltid ringa och rådgöra med socialtjänsten innan en anmälan (utan att uppge barnets namn/personnummer), för att höra om de bedömer det som fog för en anmälan.
  • EpicNurse
    Anonym (Hh) skrev 2017-09-19 16:59:39 följande:

    Om man i sitt yrke ska orosanmäla så gör man det i samråd med sin chef. När oro uppstår ska man ta det med sin chef och man ska sen tillsammans upprätta en orosanmäla. Man gör det inte som enskild individ, man kan inte göra det anonymt och man har en skyldighet att anmäla.


    Nej. Vi anmäler ofta själva inom vården. Behöver inte ens berätta det för chefen!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Kan jag anmäla en familj som jag tror missköter sitt barn?