• Anonym (Mamma)

    Kan han bestämma att hon måste komma?

    Ett barn (nu 17 år) som alltid har bott och gått skola hos mig, men ofta brukat fara till sin andra förälder på lov och helger, är sällan där numera. Hon tycker att det är tråkigt där, så hon vill inte åka dit så ofta längre. Bara ibland. Pappan vill dock att hon ska komma dit nu och nästan kräver det, men dottern vill inte.

    Kan han bestämma att hon måste komma dit? Vi har gemensam vårdnad men hon är ju 17 år liksom, sånt här bestämmer man väl själv i den åldern, eller är jag helt fel ute?

  • Svar på tråden Kan han bestämma att hon måste komma?
  • Anonym (emma)

    Hälsa att min pappa tvingade mig till umgänge till den dagen jag fyllde 18 år, efter det har vi inte mycket kontakt.

  • Anonym (Lily)

    Tror inte att tvång funkar i såna här fall. Vill flickan inte åka, så behöver hon inte. Hon ska kunna bestämma sånt själv. Att hon tycker att det är tråkigt hos pappa kan ju ha mycket att göra med att hon är just tonåring. Självklart var relationen till mamma och pappa annorlunda när man var 17, än när man var 27. Uppmuntra henne gärna att umgås med pappan, men tvinga henne inte.

  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2017-09-20 09:51:57 följande:

    Det är ju hennes egen pappa. Spelar ingen roll hur tråkigt det är där. Blir bara ledsen på sånt här. Mina barns pappa är en idiot, och visst har barnen hoppat över ibland. Men jag tvingar dit dem ändå nästan varannan helg. Familjen är ju tokviktig. Tänk själv att inte få träffa ditt eget barn bara för att man har det tråkigt hemma. Gör man samma med äldre människor åxå? Bara skiter i dem för att dom är tråkiga?


    Det är ni som är vuxna, ni har ansvar för att relationen är bra och att barnen vill träffa er.

    Tvinga någon är ju helt sjukt.


  • Anonym (Inte tvinga!)

    Det finns säkert nån lag som säger att man ska tvinga sina barn. Men i mitt tycke ska man aldrig tvinga fram en relation.

    Pappan får helt enkelt ha lite nytänk eller stå tillbaka. Dottern är 17 år och hennes vilja måste väga ytterst tung.

    Jag har en kompis som blev tvingad till sin pappa varannan helg under hela uppväxten. Samma dag som hon blev 18 flyttade hon ifrån mamman som tvingat henne och sa upp all kontakt med pappan. Än idag har de bara setts hastigt en enda gång och hon säger att det inte var något fel på hennes pappa egentligen. Han gjorde inget konstigt eller så men han _tvingade_ (tillsammans med mamman) henne till helgumgänge trots att hon sa nej. Med mamman har hon endast sporadiskt kontakt och hon vill helst inte att numera mormor ska ha inflytande på sina barnbarn.

  • Anonym (Häpp)
    Anonym (Inte tvinga!) skrev 2017-09-20 23:04:03 följande:

    Det finns säkert nån lag som säger att man ska tvinga sina barn. Men i mitt tycke ska man aldrig tvinga fram en relation.

    Pappan får helt enkelt ha lite nytänk eller stå tillbaka. Dottern är 17 år och hennes vilja måste väga ytterst tung.

    Jag har en kompis som blev tvingad till sin pappa varannan helg under hela uppväxten. Samma dag som hon blev 18 flyttade hon ifrån mamman som tvingat henne och sa upp all kontakt med pappan. Än idag har de bara setts hastigt en enda gång och hon säger att det inte var något fel på hennes pappa egentligen. Han gjorde inget konstigt eller så men han _tvingade_ (tillsammans med mamman) henne till helgumgänge trots att hon sa nej. Med mamman har hon endast sporadiskt kontakt och hon vill helst inte att numera mormor ska ha inflytande på sina barnbarn.


    Det känns mer som om 18-åringen bröt med båda föräldrarna än att det var Pappan vårdnad som var felet.
  • sextiotalist
    Anonym (Inte tvinga!) skrev 2017-09-20 23:04:03 följande:

    Det finns säkert nån lag som säger att man ska tvinga sina barn. Men i mitt tycke ska man aldrig tvinga fram en relation.

    Pappan får helt enkelt ha lite nytänk eller stå tillbaka. Dottern är 17 år och hennes vilja måste väga ytterst tung.

    Jag har en kompis som blev tvingad till sin pappa varannan helg under hela uppväxten. Samma dag som hon blev 18 flyttade hon ifrån mamman som tvingat henne och sa upp all kontakt med pappan. Än idag har de bara setts hastigt en enda gång och hon säger att det inte var något fel på hennes pappa egentligen. Han gjorde inget konstigt eller så men han _tvingade_ (tillsammans med mamman) henne till helgumgänge trots att hon sa nej. Med mamman har hon endast sporadiskt kontakt och hon vill helst inte att numera mormor ska ha inflytande på sina barnbarn.


    Det finns en lag som ger barnen rätt till sina föräldrar, men ingen lag som tvingar barn att åka över till den andra föräldern
  • Anonym (Japp)

    Det är alltid mammor som undrar och vill ha medhåll.........

    Tänk det omvända. Ditt barn vill inte träffa dig. Blir du glad då om pappan uppmuntrar till att inte åka? Tror du er relation skulle bli bättre av det?

    En 17åring är fortfarande tonåring och därmed väldigt egocentrisk. Självklart är det tråkigt hos pappa, det är förmodligen lika tråkigt hos dig men där har hon inget val. Dvs hade ni inte gett valet att åka till pappa vs inte åka till pappa utan sett det lika självklart att hon var där som hos dig så hade det varit lika naturligt att ha tråkigt där som hos dig.

    Man kan såklart inte tvinga en så stor person, men som (boende) förälder lägger man ju värdegrunden i hur man behandlar andra människor och vårdar sina relationer till andra. Vill du uppfostra ett barn som fortsätter sätta sig själv före alla andra även i vuxen ålder så gör du rätt om du står bakom hennes beslut att inte åka.

  • Stårschan
    Anonym (Japp) skrev 2017-09-22 10:09:08 följande:

    Det är alltid mammor som undrar och vill ha medhåll.........

    Tänk det omvända. Ditt barn vill inte träffa dig. Blir du glad då om pappan uppmuntrar till att inte åka? Tror du er relation skulle bli bättre av det?

    En 17åring är fortfarande tonåring och därmed väldigt egocentrisk. Självklart är det tråkigt hos pappa, det är förmodligen lika tråkigt hos dig men där har hon inget val. Dvs hade ni inte gett valet att åka till pappa vs inte åka till pappa utan sett det lika självklart att hon var där som hos dig så hade det varit lika naturligt att ha tråkigt där som hos dig.

    Man kan såklart inte tvinga en så stor person, men som (boende) förälder lägger man ju värdegrunden i hur man behandlar andra människor och vårdar sina relationer till andra. Vill du uppfostra ett barn som fortsätter sätta sig själv före alla andra även i vuxen ålder så gör du rätt om du står bakom hennes beslut att inte åka.


    Du får skilja på att 'uppmuntra till att inte åka' och 'inte uppmuntra till att åka'. Det TS gör är ju det senare. Med ett så stort barn så är ju inte detta något som har hänt över natten, utan en olust som har vuxit fram, och då måste man ta hänsyn till det. Ingen tvingar ju TS att fortsätta att umgås med pappan - för henne var det OK att skilja sig. Varför är det då OK att tvinga 17-åringen som inte heller vill vara med honom?
  • cb66
    Stårschan skrev 2017-09-22 10:14:16 följande:
    Du får skilja på att 'uppmuntra till att inte åka' och 'inte uppmuntra till att åka'. Det TS gör är ju det senare. Med ett så stort barn så är ju inte detta något som har hänt över natten, utan en olust som har vuxit fram, och då måste man ta hänsyn till det. Ingen tvingar ju TS att fortsätta att umgås med pappan - för henne var det OK att skilja sig. Varför är det då OK att tvinga 17-åringen som inte heller vill vara med honom?
    Nu har ju knappast 17-åringen varit otrogen mot Pappan med hans bästa vän som mamman var vilket ledde tills skilsmässan. Att mamman inte stod ut med pappans eviga tjatande och istället satte på hans bästa vän hemma i deras eget hem skall inte drabba pappan dubbelt.
Svar på tråden Kan han bestämma att hon måste komma?