• Anonym (Gemensam ekonomi)

    Gemensam ekonomi - Hur mycket fickpengar har ni var?

    Hej,

    Jag och min sambo har precis köpt vår första gemensamma bostad och väntar vårt första barn. Vi båda känner att vi vill ha helt gemensam ekonomi och vi har även gjort upp en månadsbudget som vi är överens om.

    Jag är däremot lite fundersam på vad som är en rimlig nivå på våra fickpengar och undrar vad ni andra med gemensam ekonomi har. För att kunna jämföra får ni gärna berätta hur stor inkomst, sparande samt skulder hushållet har. Kanske även är relevant att veta hur många barn ni har.

    Med fickpengar menar jag de pengar du och din respektive kan göra precis vad ni vill med efter att allt annat är betalt.

    Tacksam för svar! :)

  • Svar på tråden Gemensam ekonomi - Hur mycket fickpengar har ni var?
  • Studentpappa
    Anonym (Micke) skrev 2017-09-22 09:31:58 följande:

    Vi skulle helt enkelt inte ha råd med att vi hade samma summa båda två till egna intressen.

    När huset bilar mat sparande långsiktigt och till semestrar och alla andra regelbundna kostnader inklusive möbler teknik och inredning presenter samt barnens aktiviteter och kläder allas  telefoner och försäkringar restaurangbesök resor etc är avräknat har vi ca 30000 kr kvar. Jag behöver ca 5000 till kläder, mina intressen och utemat på egen hand. Det räcker mer än väl så jag känner aldrig att jag avstår från någonting jag vill göra eller ha. Samma summa gör min fru av med i veckan eftersom hon har ett betydligt dyrare leverne.

    Vi är båda mycket nöjda med upplägget. För oss handlar det om behov och inte rättvisa på kronan. Våra behov skiljer sig markant.


    Bränner hon 20 000:- i månaden på sig själv? Jisses det var inte dåligt
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Punkt 2)
    Skogshuggaren skrev 2017-09-22 10:51:30 följande:

    Det finns väl egentligen tre vanliga lösningar som representerar mellansteg mellan helt separat ekonomi och helt gemensam ekonomi:

    1. Man betalar lika mycket var till de gemensamma utgifterna, resten behåller var och en själv.

    2. Man betalar till de gemensamma utgifterna i proportion till vad man tjänar, den som tjänar mest betalar mest. Resten behåller var och en själv.

    3. Båda behåller samma summa till sig själv, oavsett vem som tjänar mest. Allt övrigt går till den gemensamma kassan.

    Vad som känns mest rättvist får nog var och en ta ställning till själv. Alla varianterna verkar vara vanliga, och går att tillämpa utan speciellt mycket krångel m h a dagens teknik.


    Punkt 2, så har vi det!

    Gifta. Två barn, hus, bil, inkomster: typ 35 resp 60 före skatt. Jag har ca 6000 kr varje månad som är "mina". Även det är procentuellt.. detta upplägg har vi haft sedan vi blev sambos en gång i tiden o sen fortsatt med. Funkar fint!
  • Anonym (A.)

    Vi har 1500 var varje månad. Sen har vi valt att hellre spara lite extra och delvis därför vi ligger så lågt. Tycker inte att det är ett problem. Däremot är inte kläder inräknat där utan det är gå och fika med vänner och köp något roligt pengar så att säga.

  • Anonym (Ekonomitrollet.)

    Två personer utan barn. Gemensam Ekonomi. Ett kort konto med varsitt betalkort. Ett konto där pengar kommer in och räkningar och sparande dras ifrån.

    19000kr In och ca 6-8000 kr över som delas/sparas hur man vill.

    Vill någon köpa något så pratar man med den andra, inga problem.

    Köper det vi vill ha, ska den ena köpa då ska den andra få detsamma eller lika mycket pengar som den saken kostat om den vill(inget ego race).

    Man pratar om inköp då man delar livet med varandra, här går vi inte i en egen värld eller är utanför den andres liv.

    //Ekonomitrollet

  • Pretorian IV

    Har ca 4000 (+eventuella tillägg) till vad jag vill,när allt annat är betalt, inklusive sparande.

    Hon pluggar och jobbar deltid, så jag täcker upp rätt mycket utgifter nu, men när hon är klar räknar jag med att ha 6-7000 över ungefär. (vi kommer att amortera och spara mer också)

  • Anonym (Punkt 2)
    Anonym (Ekonomitrollet.) skrev 2017-09-22 20:02:34 följande:

    Två personer utan barn. Gemensam Ekonomi. Ett kort konto med varsitt betalkort. Ett konto där pengar kommer in och räkningar och sparande dras ifrån.

    19000kr In och ca 6-8000 kr över som delas/sparas hur man vill.

    Vill någon köpa något så pratar man med den andra, inga problem.

    Köper det vi vill ha, ska den ena köpa då ska den andra få detsamma eller lika mycket pengar som den saken kostat om den vill(inget ego race).

    Man pratar om inköp då man delar livet med varandra, här går vi inte i en egen värld eller är utanför den andres liv.

    //Ekonomitrollet


    Vad innebär att ni pratar om inköp? Berättar ni om inköp över en viss summa eller inköp som är gemensamma eller pratar ni om era individuella inköp med? Shit min man skulle dö av tristess över att få höra om alla egna inköp som görs. Det räcker till fullo med de som rör hemmet ;)
  • Anonym (Moa)

    Det hänger på kommunikation och samsyn allting, om man nu har egna fickpengar så måste man väl kunna tjafsa om vad som ska tas av fickpengar? Tex tandkräm och tvål gemensamt men en jättelyxig tvål av finaste märke? Smink? Mat gemensamt men när den ena dricker 7 nespresso om dagen och köper de exklusivaste chokladen i stan? Hur man än lägger upp ekonomin är det svårt om man har olika grundsyn, har man samma grundsyn funkar alla upplägg.

  • Anonym (Undrar)

    Hej! 
    Puffar denna tråd då jag har lite funderingar över budgetering av fickpengar och om min budget jag gjort är rimlig.

    Vi har under lång tid haft ca 5000 i fickpengar. Det ska räcka till kläder, egna nöjen och eget sparande om man så vill. Nu är det så att jag har en kredit som jag vill betala på själv (sambon har inget med denna att göra) och eftersom jag precis upptäckte att det tickar på 100 kr i ränta varje månad så vill jag öka betalningen på denna. Därför har jag lagt upp en budget på fickpengs posten och vill ha lite hjälp att se över den. 

    Så, ser den rimlig ut tycker ni? Eller kan jag öka på/minska avbetalningen på krediten? Det är ca 8000 kr kvar att betala  

    5000 in 
    -1000 Re:member (8000 kr kredit)
    -1400 Dreams
    -350 Mobil
    -500 Kläder 
    -200 klipp (var trejde månad ca 600 kr)
     
     
    1550 kvar till diverse nöjen osv 

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-09-26 11:00:03 följande:

    Hej! 
    Puffar denna tråd då jag har lite funderingar över budgetering av fickpengar och om min budget jag gjort är rimlig.

    Vi har under lång tid haft ca 5000 i fickpengar. Det ska räcka till kläder, egna nöjen och eget sparande om man så vill. Nu är det så att jag har en kredit som jag vill betala på själv (sambon har inget med denna att göra) och eftersom jag precis upptäckte att det tickar på 100 kr i ränta varje månad så vill jag öka betalningen på denna. Därför har jag lagt upp en budget på fickpengs posten och vill ha lite hjälp att se över den. 

    Så, ser den rimlig ut tycker ni? Eller kan jag öka på/minska avbetalningen på krediten? Det är ca 8000 kr kvar att betala  

    5000 in 
    -1000 Re:member (8000 kr kredit)
    -1400 Dreams
    -350 Mobil
    -500 Kläder 
    -200 klipp (var trejde månad ca 600 kr)
     
     
    1550 kvar till diverse nöjen osv 


    lägger till att vi har även ett gemensamt sparande på 10,000 kr så dreams är bara en "bonus"
  • Anonym (Undrar)
    Benbrott skrev 2017-09-21 13:23:15 följande:

    Vuxna människor som har månadspeng, ja herregud och så trodde man att man hade hört allt...


    Det är rätt vanligt faktiskt. Har många vänner som har det. Och jag och sambon har det med.. Vi missunnar inte varandra något men det är skönt att ha en pott pengar som man inte behöver infomera den andre om vart pengarna har gått. Och att kunna köpa födelsedagspresenter/julklappar utan att behöva smussla från det gemensamma kontot. Jag värdesätter dessutom ett "eget" sparande utöver vårt gemensamma vilket blir svårt om man inte har egna fickpengar. 
  • Anonym (rot)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-09-26 11:10:12 följande:
    Det är rätt vanligt faktiskt. Har många vänner som har det. Och jag och sambon har det med.. Vi missunnar inte varandra något men det är skönt att ha en pott pengar som man inte behöver infomera den andre om vart pengarna har gått. Och att kunna köpa födelsedagspresenter/julklappar utan att behöva smussla från det gemensamma kontot. Jag värdesätter dessutom ett "eget" sparande utöver vårt gemensamma vilket blir svårt om man inte har egna fickpengar. 
    Håller helt med!

    Jag gillar skarpt att ha lite egna pengar att röra mig med. Om det sen kallas månadspeng eller fickpeng är oväsentligt. Jag vill inte redovisa allt jag handlar och vill inte att min man ska behöva göra det heller.

    Om det inte passar andra familjer så rör inte det mig i ryggen, alla får väl lägga upp det såsom det passar dem. 
  • LFF
    Anonym (Punkt 2) skrev 2017-09-23 08:59:13 följande:
    Vad innebär att ni pratar om inköp? Berättar ni om inköp över en viss summa eller inköp som är gemensamma eller pratar ni om era individuella inköp med? Shit min man skulle dö av tristess över att få höra om alla egna inköp som görs. Det räcker till fullo med de som rör hemmet ;)
    Lunch etc pratas inte igenom men vi pratar igenom vilka inköp av tex kläder och skor som behöver göras inför varje månad, både till oss vuxna och till barnen. 
Svar på tråden Gemensam ekonomi - Hur mycket fickpengar har ni var?