• Sw123

    Gravid med en bekants barn

    Hej,
    Finns det någon där ute med erfarenhet av något som kan likna denna soppa?
    Jag har i 1,5 år dejtat en äldre man som har en vuxen dotter sedan tidigare, detta tog definitivt slut för cirka två månader sedan varpå jag varit väldigt ledsen och då festat en del och försökt sysselsätta mig med olika aktiviteter och träffa människor. Under en våt natt träffade jag en gammal bekant och vi hade oskyddat sex (jävligt dumt) och i morse gjorde jag ett test som visade att jag är gravid. Är i vecka 6. Hörde såklart av mig till killen (pappan) och berättade att jag är gravid. Han vill givetvis att jag ska göra abort men jag vet inte om jag kan det. Jag är 30, har ordnad ekonomi och bor själv i min lägenhet. Hur fasiken vet man vad som är rätt beslut?

    Borde jag göra en abort då han inte vill ha barn eller bör jag följa min egen magkänsla om att kanske behålla? Tankarna bara snurrar runt :(

  • Svar på tråden Gravid med en bekants barn
  • Ebo88
    Sw123 skrev 2017-09-20 17:58:14 följande:

    Hej,

    Finns det någon där ute med erfarenhet av något som kan likna denna soppa?

    Jag har i 1,5 år dejtat en äldre man som har en vuxen dotter sedan tidigare, detta tog definitivt slut för cirka två månader sedan varpå jag varit väldigt ledsen och då festat en del och försökt sysselsätta mig med olika aktiviteter och träffa människor. Under en våt natt träffade jag en gammal bekant och vi hade oskyddat sex (jävligt dumt) och i morse gjorde jag ett test som visade att jag är gravid. Är i vecka 6. Hörde såklart av mig till killen (pappan) och berättade att jag är gravid. Han vill givetvis att jag ska göra abort men jag vet inte om jag kan det. Jag är 30, har ordnad ekonomi och bor själv i min lägenhet. Hur fasiken vet man vad som är rätt beslut?

    Borde jag göra en abort då han inte vill ha barn eller bör jag följa min egen magkänsla om att kanske behålla? Tankarna bara snurrar runt :(


    Jättesvår situation för dig. Hemskt att du ska behöva gå igenom detta. Tänker inte råda till abort men däremot att du kanske ska tänka över denna situation och själv komma fram till det beslut du väljer att göra. Nog för att du har stadig och ordnad ekonomi och en egen lägenhet men du har även nyss brutit från ett långt förhållande och blivit gravid med en bekant som inte ens vill ha barnet då - som du själv beskriver - var efter en våt natt. Är det rätt mot honom , barnet och dig själv? Som sagt jag råder inte till en abort för det är din kropp och jag råder inte dig till att behålla utan att tänka över. Jag hade personligen inte velat sätta ett barn till världen där jag vet att pappan till barnet inte ens vill ha det och heller inte efter en "vanlig" utekväll.

    Önskar dig all lycka och hoppas det löser sig för dig
  • Pimpinellan

    Du får fråga dig själv vad du skulle ångra mest i längden- behålla barnet eller göra dig av med det? Frågar man dom som behållit trots trassel med pappan eller allt möjligt annat så säger nästan ingen att de ångrat barnen. Har själv en bekant som blev gravid med en som absolut inte ville kännas vid barnet. Hon behöll eftersom abort var otänkbart. Det är inget hon nånsin ångrat.

  • Sw123

    Ja alltså är så mycket tankar just nu. Är det så att jag behåller tror jag inte att han kommer finnas med i bilden vilket jag givetvis har i åtanke, är bara en sådan olustig sits och jag har ju självklart mig själv att skylla. Jag har inte några känslor kvar för den äldre mannen jag dejtade de känslorna har runnit ut i sanden och jag har gått vidare. Frågan är hur vet man om man är redo för barn eller inte?

  • M1rella

    Vad säger din bekanta åt du ska ha barn med dennes son? Kan ju bli en rätt pinsam situation, och speciellt om killen är lite yngre.

  • Ebo88
    Sw123 skrev 2017-09-20 18:48:32 följande:

    Ja alltså är så mycket tankar just nu. Är det så att jag behåller tror jag inte att han kommer finnas med i bilden vilket jag givetvis har i åtanke, är bara en sådan olustig sits och jag har ju självklart mig själv att skylla. Jag har inte några känslor kvar för den äldre mannen jag dejtade de känslorna har runnit ut i sanden och jag har gått vidare. Frågan är hur vet man om man är redo för barn eller inte?


    Man är nog aldrig redo för barn haha. Jag och min sambo har fast inkomst , lägenhet , nätverk - hela konkarongen och vi ska ha barn den 18/2 men som sagt man blir nog aldrig redo men så länge man har förutsättningar att försörja och ta hand om ett barn, singel eller osingel, så är man iallafall förberedd. Men igen - tänk över situationen för även om du inte ångrar att du skulle behålla barnet så kanske han får ettt barn mot sin vilja. Men du ska INTE skylla dig själv för saker&sting händer. Sen är det en jobbig situation som inte är lätt att bara bestämma. Sen är det du som ska behöva gå igenom en jobbig abort om du nu skulle välja det. Har du mycket med honom om detta ?
  • Griseknoen35
    M1rella skrev 2017-09-20 18:52:43 följande:

    Vad säger din bekanta åt du ska ha barn med dennes son? Kan ju bli en rätt pinsam situation, och speciellt om killen är lite yngre.


    Du får nog läsa om. Hennes ex har en dotter. Hon har blivit gravid med en gammal bekant ;) (hade iofs vart en rejäl soppa om det vart exets son som va pappan, hehe)
  • äsch
    Griseknoen35 skrev 2017-09-20 19:31:35 följande:
    Du får nog läsa om. Hennes ex har en dotter. Hon har blivit gravid med en gammal bekant ;) (hade iofs vart en rejäl soppa om det vart exets son som va pappan, hehe)
    Tror lustigheten syftade på rubriken. :)
  • Erizajo
    Sw123 skrev 2017-09-20 18:48:32 följande:

    Ja alltså är så mycket tankar just nu. Är det så att jag behåller tror jag inte att han kommer finnas med i bilden vilket jag givetvis har i åtanke, är bara en sådan olustig sits och jag har ju självklart mig själv att skylla. Jag har inte några känslor kvar för den äldre mannen jag dejtade de känslorna har runnit ut i sanden och jag har gått vidare. Frågan är hur vet man om man är redo för barn eller inte?


    Du har bara dig själv att skylla? Håller inte med om det, killen har precis lika stort ansvar för att skydda sig som du!
  • nevermind

    Gör abort och åk till Danmark och inseminera dig.
    Jag hade aldrig vågat skaffa barn med en bekant. Hur gör du om han kräver gemensam vårdnad och inte godkänner vissa dagis etc, vill ha hälften av föräldradagarna och håller på och jävlas? Om han sen vill ha vv-boende och barnet måste stå ut med ett pucko till pappa varannan vecka?

  • Jsv17

    Det är du som ska leva med ditt beslut, vad det än är kan du inte ta tillbaka eller ångra det sen. Du är inte den som utsätter denna kille för detta, det gjorde han själv när han hade oskyddat sex, vuxna människor är väl medvetna om riskerna förknippat med det, han gjorde ett val då och här kommer konsekvensen. Han kan uttrycka en önskan, men det är ditt beslut. Ett barn kan få det bra med bara en förälder, klart det kommer finnas saker att förklara sen, men det finns det för alla föräldrar med skilsmässobarn också, och andra trauman kan hända i livet som barnen får leva med. Har du ekonomiska förutsättningar och ett skyddsnät runt omkring dig med vänner och familj ser jag ingen anledning till att du inte skulle kunna ge ett barn en fanatastisk uppväxt med eller utan pappans involvering. Det går faktiskt alldeles utmärkt med andra manliga förebilder i livet som inte är en biologisk pappa, det har jag flera exempel på i min närhet. Så gör det som känns rätt för DIG inte det som känns rätt för alla andra, för sådana beslut ångrar man ofta. Lycka till vad du än väljer <3


    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Jsv17
    Jsv17 skrev 2017-09-20 23:08:54 följande:

    Det är du som ska leva med ditt beslut, vad det än är kan du inte ta tillbaka eller ångra det sen. Du är inte den som utsätter denna kille för detta, det gjorde han själv när han hade oskyddat sex, vuxna människor är väl medvetna om riskerna förknippat med det, han gjorde ett val då och här kommer konsekvensen. Han kan uttrycka en önskan, men det är ditt beslut. Ett barn kan få det bra med bara en förälder, klart det kommer finnas saker att förklara sen, men det finns det för alla föräldrar med skilsmässobarn också, och andra trauman kan hända i livet som barnen får leva med. Har du ekonomiska förutsättningar och ett skyddsnät runt omkring dig med vänner och familj ser jag ingen anledning till att du inte skulle kunna ge ett barn en fanatastisk uppväxt med eller utan pappans involvering. Det går faktiskt alldeles utmärkt med andra manliga förebilder i livet som inte är en biologisk pappa, det har jag flera exempel på i min närhet. Så gör det som känns rätt för DIG inte det som känns rätt för alla andra, för sådana beslut ångrar man ofta. Lycka till vad du än väljer <3


    Haha fantastisk uppväxt ska det givetvis stå
    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • M1rella
    Griseknoen35 skrev 2017-09-20 19:31:35 följande:

    Du får nog läsa om. Hennes ex har en dotter. Hon har blivit gravid med en gammal bekant ;) (hade iofs vart en rejäl soppa om det vart exets son som va pappan, hehe)


    Överskriften säger något annat...
  • Lilla Luna

    Man ångrar i regel aldrig ett barn. Du kanske ångrar hur barnet blev till och lite annat runt i kring men jag tvivlar på att du kommer ångra ditt barn om du väljer att behålla.

    Gå på din magkänsla. Man fixar mycket som ensamstående. Visst kan det vara tufft men det går. Men tänk över ditt beslut ordentligt.

    Själv är jag på väg att bli ensamstående med en son på snart 1år och bebis som kommer till våren. Men jag kan inte förmå mig att göra abort.

  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Gravid med en bekants barn