Inlägg från: Donaldduck1234 |Visa alla inlägg
  • Donaldduck1234

    Får ingen plats i närmaste skolan

    PhilipIK skrev 2017-09-21 18:46:32 följande:

    Hej!

    Vi ska flytta till en annan kommun och kommer bo några hundra meter från en skola. När jag ringde dem så sa dem att de har ingen plats för våra barn och att vi borde kontakta en annan skola. Den andra skolan ligger 15 minuter ifrån och har också fullt. Nästa val blir en bra bit bort (status om plats okänd) vilket blir en administrativ mardröm då det ligger åt motsat riktning från våra jobb. Risken finns att vi får plats i skolor långt ifrån och dessutom att barnen hamnar på separata skolor. Jag förstår att det kan bli svårt i mitten av året, men att det skulle ta flera år att få plats i en skola är absurt.  

    Jag behöver inte beskriva hur frustrerad man blir.  Är det någon som har varit med om något liknande? Vad kan man göra? Vem kan man vända sig till? Om skolan hänvisar till skolalternativ som ligger för långt och våra barn behöver att gå i två olika skolor, måste man acceptera det? 

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-21 21:31


    Hej,

    Vi är i exakt samma situation som dig, Philip! Situationen helt absurd. Hur gick det för er?

    Vi har nu barn i exakt samma åldrar (2år och 6 år) och med samma information: den yngsta kommer att komma in på skolan (även om en är väldigt osäker på vad närhetsprincipen innebär) och kanske kanske kan då äldsta (som då hunnit bli 10 år) ha tur att komma in på samma skola då om det blir en ledig plats. Annars är femman sexan mer troligt. Helt absurdt! Jag har ringt runt till nästan alla skolor i områdena runtom och alla vittnar om proppfulla förskoleplatser. Det sker ständig inflytt i området, men inte lika stor utflytt (typ står still). Dessutom finns det områden jag inte vill mina barn går på skola (stökiga) men där kan vinyl riskera att den äldstablir anvisad till flera km bort från hemmet. Små barn!

    Skolskjuts är ju temporär lösning med de kostnader som trådstartaren beskriver, samtidigt som barnet hinner rota sig där.

    Detta gäller Stockholms kommun, jag tror att liknande scenario gäller Nacka också. Någon annan som varit i samma sits? Hur gick det för er?
Svar på tråden Får ingen plats i närmaste skolan