• Anonym (Hur gör andra?)

    Lämna barn på helgumgänge vid sjukdom?

    Hur gör ni andra föräldrar när barnet är sjukt på fredagen, men egentligen ska iväg till sin andra förälder för umgänge över helgen? Skicka iväg över helgen trots sjukdom eller stanna hemma hos boendeföräldern?

    Barnet går i lågstadiet och har varit hemma från skolan idag pga sjukdom, och det är en timmes restid med tåg till umgängesföräldern.

  • Svar på tråden Lämna barn på helgumgänge vid sjukdom?
  • Queennr1

    Man är ju förälder även till ett sjukt barn och det är en del av föräldrarskapet.

    Däremot måste man ju överväga om barnet pga sjukdomen klarar olika typer av transporter. Är man sjuk kanske man behöver bli hämtad med bil etc.

  • Christi38
    Anonym (Hur gör andra?) skrev 2017-09-22 15:58:00 följande:

    Hur gör ni andra föräldrar när barnet är sjukt på fredagen, men egentligen ska iväg till sin andra förälder för umgänge över helgen? Skicka iväg över helgen trots sjukdom eller stanna hemma hos boendeföräldern?

    Barnet går i lågstadiet och har varit hemma från skolan idag pga sjukdom, och det är en timmes restid med tåg till umgängesföräldern.


    Kanske beror på hur sjukt barnet är?

    Hur gammalt är barnet, kanske tycker något själv om det?

    Annars tycker jag väl generellt att det är båda föräldrarnas ansvar, friskt eller sjukt, att ha sitt barn som planerat om det inte är ngt speciellt.
  • Kusin Krakel

    Säger som andra att dey beror på hur sjukt barnet. Kan barnet åka tåg, har barnet 39 graders feber och rejäl hosta känns ju det väldigt olämpligt tex.

  • EmberEyes

    Säger som de andra, att det beror på hur sjukt barnet är, hur lämpligt det är att barnet ska "transporteras" runt. Och eventuellt om det finns någon infektionskänslig individ i det andra hemmet, då kanske det inte heller är lämpligt att ta dit ett sjukt barn. Som det mesta med föräldraskap så tycker jag att det handlar om kommunikation, samarbete och sunt förnuft.

  • Brumma

    Beror på vilken sjukdom det är samt barnets allmäntillstånd.

    Magsjuka/kräksjuka går helt bort. Likaså smittsam influensa.

    Förkylning - är barnet feberfritt, mår bra men är för sjuk för att vara i skolan så skulle jag absolut köra umgänge som vanligt.

    Finns det personer som är extra känsliga för bakterier (spädbarn eller andra med nedsatt immunförsvar) hade jag skjutit upp umgänget.

Svar på tråden Lämna barn på helgumgänge vid sjukdom?